De 5 belangrijkste development trends van 2020

Development

Collin Maessen

Backend Developer

Collin Maessen

Backend Developer

Wat gaat er in 2020 gebeuren op het vlak van development? Welke trends uit het verleden blijven relevant en welke nieuwe ontwikkelingen gaan grond claimen? Oftewel: waar moeten we op gaan inspelen, om geen digitale kans te laten liggen het komend jaar? Dit zijn ze, volgens ons, alle 5.

Als één van de in house developers van Exitable ben ik, net als mijn collega’s, veel bezig met wat er nieuw is in mijn vakgebied. Belangrijk, want vernieuwing gaat hier razendsnel. Is de ene trend aangekondigd, dan is hij vaak al ingehaald door de volgende. 

Daarom is het zaak om niet blind achter elke development trend en ontwikkeling aan te rennen, maar liever kritisch te kijken naar de kwaliteit. Inzoomend op de praktische toepassing en plek in de markt die het zou kunnen innemen. Kortweg de de vraag stellen: 

Is er ruimte voor deze nieuwe digitale innovatie, of rennen we onnodig achter een mooi glanzend object aan? 
 

Dog - WOW SUCH SHINY, SO PRETTY WOW

Het gebeurt. Vaak. 

Dus laten we eens kritisch kijken naar de trends die eraan zitten te komen. En dan vooral naar de 5 development trends die het wél gaan maken in 2020, volgens ons development team. Omdat deze (relatieve) nieuwkomers echt de potentie hebben om belangrijke digitale vooruitgang teweeg te brengen of te (blijven) faciliteren. 

Sommige kende je misschien al, en een paar zijn waarschijnlijk nieuw. Dit zijn ze alle 5, om hoe dan ook in de gaten te houden voor 2020.

De 3 blijvende development trends

1. Progressive Web App tussen site en app in

Collega Maikel kondigde de PWA eind 2018 al aan als interessante new kid on the block om in de gaten te houden. Zijn voorspelling kwam uit. De Progressive Web App (PWA dus) wint nog steeds terrein. En veel. 

Dat komt doordat het “de oplossing tussen website en mobiele app” blijkt te zijn. Wie namelijk nog denkt dat je óf een website óf een app kunt maken, heeft het al een tijdje mis. Er gebeurt vanalles in de development wereld tussen die platformen in. Een groot grijs gebied waarin steeds meer mogelijk is. 

De PWA lijkt zich nog altijd precies aangenaam tussen de website en mobiele app in te nestelen. Een typisch gevalletje “beste van 2 werelden”.

Die PWA ziet er namelijk uit als een app, maar was technisch gezien een website. Omdat je hem via je browser bereikte. – Dat is echter veranderd; geïnnoveerd. PWA’s zijn sinds 2019 beschikbaar in de Play Store en kunnen dus wel degelijk als echte apps geïnstalleerd worden op Android apparaten. Dat betekent dat de PWA toch weer een beetje dichter richting de native app (de ‘originele’ mobiele apps) beweegt. 

Wat dat betekent, is dat de ondersteuning voor PWA’s dus steeds beter is geworden. En wat dat betekent, is dat we steeds betere PWA’s kunnen ontwikkelen. Het is dus een steeds beter en praktisch toepasbare oplossing geworden.

Dat PWA’s de toekomst zijn, daar zijn we dus van overtuigt. Wat ons betreft dus de moeite om langer over na te denken, en dat deed mijn collega William dan ook. Ontdek de voor- en nadelen van de PWA in zijn blog. 

2. Chatbots voor automatisering

Collega Danny benoemde ze eind 2018 als interessante trend voor 2019. Ook hij had gelijk. De chatbots zijn aan een opmars bezig. Billie de chatbot van Bol.com helpt hij je bijvoorbeeld al jaren bij je bestelling. KLM laat je tegenwoordig zelfs al complete vluchten boeken via hun chatbot BB. 

Logisch. Want wat blijkt? Zolang bezoekers goed geholpen worden vinden de meesten het niet belangrijk of een persoon of een chatbot de oplossing geeft. 

Meestal heeft hij die oplossing tegenwoordig ook nog. Chatbots worden namelijk steeds verder ontwikkeld en steeds slimmer. Interessante Artificial Intelligence (AI) door Machine Learning (ML) en development skills.

Heeft de chatbot de oplossing niet, dan kan hij nog altijd doorverwijzen naar de fysieke klantenservice. Vinden veel consumenten een prima oplossing, blijkt uit meta-research

Een paar andere interessante conclusies:

  • 48% van de consumenten neemt liever via live chat contact op met een bedrijf, dan via welk ander medium dan ook. (HubSpot, 2017)
  • 95% van de consumenten gelooft dat klantenservice de belangrijkste tak is waar chatbots van dienst kunnen zijn (Mindbrowser, 2017)
  • 47% van de consumenten zou iets kopen van een chatbot. (HubSpot, 2017)
  • Chatbots kunnen bedrijven tot £6 miljard per jaar besparen, verspreid over verschillende branches in de UK. (Juniper Research, 2017)
  • Tussen 2016 en 2021, zal chatbot marketing naar verwachting groeien met 35.2%. (Marketsandmarkets, 2017)

En de allermooiste:

  • In 2020 zullen meer dan 80% van de bedrijven naar verwachting een of andere manier chatbot automatisering hebben geïmplementeerd. (Business Insider, 2016)

Veelbelovend nieuws. Daar kunnen we wel wat mee.

3. Static Site Generators voor ‘simpele’ sites

Static Site Generators (SSG) of statische website-generatoren zijn zo’n beetje de light versie van reguliere websites. SSG bouw je als developer niet in een compleet Content Management Systeem en je werkt niet met complexe installaties. Toch kun je gebruik maken van de gebruikelijke thema’s (basis van de site) en plugins (extra functionaliteiten van de site). Content is bijvoorbeeld wel degelijk gebruiksvriendelijk in te voeren via de juiste tools. 

Dat maakt de SSG een ideale oplossing voor kleinere, statische sites. Sites waar dus weinig tot niks op gebeurt, en er weinig tot geen interactie met de gebruiker is. Denk aan bedrijfssites van zzp’ers of MKB’ers die online slechts aanwezig zijn als digitaal visitekaartje. Dit ben ik, dit is mijn bedrijf, hier kun je contact opnemen. Simpel, clean en het makkelijkst te maken via SSG. Een (wederom door ons aangekondigde) trend van nu en van de toekomst. 

De 2 opkomende ‘nieuwe’ trends

1. API first design verbindt alles

De API is hier al een tijd. De eerste vermelding van de term gaat terug naar 1968 en rond de eeuwwisseling kwam hij echt kijken. Maar na die lange aanloop is pas sinds een paar jaar echt populair aan het worden. Sinds we steeds meer software willen koppelen. Wat een API doet is namelijk niets meer dan die koppeling maken, door digitale informatie uit te wisselen achter de schermen tussen verschillende software programma’s. 

Je gebruikt hem waarschijnlijk zelf al. Via een API ga je bijvoorbeeld van Thuisbezorgd.nl naar je internetbankieren app en vervolgens gaat de site naar de software van het restaurant om de bestelling te plaatsen. Of je gebruikt een API om je Fitbit wearable met je gezondheids app te connecten.

Tech giganten als Apple en Google werken al tijden richting een API gecentreerde toekomst. Alles is straks verbonden, als een ecosysteem van diensten, door API’s. 

OKAY, IT'S HAPPENING! EVERYONE, STAY CALM!

API first development heeft daarom de toekomst. Het is een manier van programmeren waarbij je eerst een centrale API bouwt en daaraan vervolgens digitale platformen en diensten koppelt. – De API is daarmee je epicentrum van informatie en content. De site, app of andere software die je er daarna aan koppelt is eigenlijk bijna niets meer dan een doorgeefluik in een gebruiksvriendelijk jasje. 

Tot nu werkten developers altijd andersom. Je start met een site of app, en later koppel je er zo nodig een API aan. Dat is dus compleet anders met deze manier van werken. Een nieuwe strategie – filosofie zelfs, en daarmee een digitale lifestyle – is in aantocht. Wat zeg ik? ...Is gearriveerd.

Goed nieuws, want API first development:

  • Scheelt werkt.
  • Is beter geïntegreerd, en dus minder gevoelig voor koppelingsfouten.
  • Is flexibeler voor verandering.
  • Is makkelijker door te ontwikkelen.
  • Klopt met de mobile first gedachte. (Het idee dat alles wat je bouwt een product is dat geconsumeerd gaat worden via mobiele devices. Lang niet zo’n gek idee.)
  • Levert daarmee een organisch ecosysteem op dat kan doorontwikkelen om elke nieuwe en onvoorziene behoefte te tackelen in de toekomst.

2. Mobile first voor groeiende gebruikersgroep

Steeds meer en meer mensen gebruiken voornamelijk tablets of telefoons voor het bezoeken van websites. Tegenwoordig gemiddeld al 50% van het verkeer. Daarom is het des te belangrijker om hier rekening mee te houden bij het bouwen van of aan je digitale platform. 

Waar je vooral aan moet denken om mobile first te gaan? 

Zet goede designs op die rekening houden met de grote en steeds groter wordende groep mobiele gebruikers. Vooral een responsive design is daarbij cruciaal. Eigenlijk was het dat al. Beter gezegd: het is nu onmisbaar. – Daarnaast moet je er goed op letten dat je website goed en snel laadt, omdat mobiele gebruikers niet altijd op een snelle verbinding zitten. 

Om dit development trend statement wat extra kracht bij te zetten: Google is al helemaal over naar mobile first voor het indexeren van pagina's voor hun zoekmachine, sinds juli 2019. 

Loop dus niet achter de feiten aan. Do as Google does. Wees development trends vóór, anno 2020. Zo hou je je digitale platformen up to date, je gebruikers tevreden en je resultaten optimaal. 

Klaar voor de toekomst?

Of heb je nog een beetje hulp nodig voor de toekomst nodig? Laat ons je helpen. We developen namelijk niet alleen, maar denken ook strategisch met je mee over wat jij nodig hebt om actueel en op z’n best digitaal te functioneren. Even contacten, en we pakken een koffie samen. Of boek een trendsessie waarin we je helemaal klaarstomen voor het nieuwe jaar. 

Boek nu je trendsessie!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?