8 key take-aways voor social media marketing in 2020

Social Media

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Ik ging naar hét Frankwatching social media evenement van 2020 (STE20) en deed daar 8 interessante bevindingen op. 

1. Ga voor bredere Facebook audience targeting

De dag begon goed met een keynote van Facebook's advertising expert Ashley Vinson. Met heel veel energie en nog meer inspiratie werden ook wij daar weer een beetje wijzer van - en die kennis delen we graag. 

We proberen als marketeers onze doelgroep targeting vaak zo specifiek mogelijk in te stellen: bijvoorbeeld op basis van leeftijd, geslacht, hobby’s en affiniteiten. Maar volgens Ashley kunnen we beter iets breder gaan en het algoritme het werk laten doen. Hier zit wat wel wat in, want als je bij voorbaat al heel specifiek je doelgroep bepaalt, sluit je wellicht mensen uit die misschien niet in jouw beoogde doelgroep zitten - maar wel bereid zijn je product/dienst te kopen. Zie het als een trechter, probeer eerst zo breed mogelijk te gaan en daarna pas specifieker met de opgedane kennis.

Don't go too specific with audience targeting.

Stel: je hebt een specifieke doelgroep van 100.000 personen die gemiddeld converteren met een percentage van 8%. Dan verkoop je 8.000 producten in je campagne. En stel nu dat je de doelgroep breder instelt waardoor er 200.000 personen invallen met een gemiddeld (iets lager) conversiepercentage van 6%, dan verkoop je 12.000 producten. Procentueel lijken je resultaten slechter, maar onderaan de streep heb jij wel 4.000 producten méér verkocht.  En dat is uiteindelijk waar het om draait.

2. Test, test, test, voor de beste resultaten

Dat wisten we natuurlijk al, maar het is toch de moeite waard om nog eens te benadrukken. Probeer altijd zoveel mogelijk varianten van je creative banners te maken. Je kunt deze namelijk allemaal tegelijk gebruiken en Facebook uiteindelijk zelf laten testen en bepalen welke het beste zijn.

Let the algorithm find which ad works.

Algoritmes, A/B-tests, maar ook adverteren via het pitch, play, plunge model zijn dingen waar wij als marketeers dolblij van worden. Zo blij zelfs, dat mijn collega Wanda dieper ingaat op het geheim achter een succesvolle social media advertentie in haar blog.

3. Aandachtspanne niet groter dan 2 seconden

De keynote van Tim Zuidgeest, mede-oprichter van het neuromarketing bedrijf Unravel Research trok ook mijn aandacht. Omdat ik neuromarketing echt super interessant vind schreef ik er al verschillende keren over, namelijk hier, hier, hier en hier. Maar toch heb ik nog veel onbenoemd gelaten, bijvoorbeeld het volgende:

Gemiddeld worden je video's op social media niet langer dan 1,7 seconden bekeken voordat er doorgescrolld en geswiped wordt. Echt heel erg kort dus, maar het geeft je ook kansen. Weet jij in die eerste luttele 2 seconden de aandacht te trekken met een teaser, iets opvallends of gewoon iets grappigs, dan blijven mensen wel verder kijken en behoud je deze aandacht ook langer.

4. Retargeting geeft niet altijd de ROI die je hoopt

Als marketeer zijnde zetten we vaak hoog in op retargeting als marketingstrategie. En dat blijkt ook vaak een goede keuze te zijn maar toch schijnt de ROI (return on investment) ervan gemiddeld op 10% te liggen. Soms hoger maar dus ook soms lager en het kan het zelfs een negatief effect hebben. Ga maar eens na, hoe vaak zie jij nog een advertentie van een paar schoenen voorbijkomen die je toevallig een dag geleden gekocht hebt? Dan is die advertentie dus helemaal niet relevant meer - en dat is juist het tegenovergestelde effect van wat we willen behalen.

Kleine nuance: het is wel zo dat een goede retargeting advertentie weet of jij die schoenen wel of niet gekocht hebt. En een goed ingestelde retargeting campagne kan wel degelijk je verkopen flink stimuleren.

5. Enquetes zijn overbodig en geven een vertekend beeld

Dit roep ik ook al jáááren - en nu word ik gesteund door neuro-onderzoek! Het probleem met kwalitatief of kwantitatief marktonderzoek is namelijk dat mensen zelf antwoord geven. En mensen zijn geen objectieve bronnen. Soms komen daar leugentjes uit - bewuste leugens, omdat ze zich schamen voor hun daadwerkelijke gedrag of mening, en soms ook onbewust, omdat nou eenmaal niemand een perfect objectief beeld heeft - zelfs niet van zichzelf. En dat resulteert, volgens Tim Zuidgeest, in de volgende valkuil:

Mensen doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen.

Dus echt goed inzicht in gedrag krijg je niet door mensen te vragen wat ze (zouden) doen, maar simpelweg te observeren wat ze daadwerkelijk doen. Neem bijvoorbeeld vliegreizen. Het woord "vliegschaamte" werd genomineerd als woord van het jaar 2019. We weten dat vliegen een negatieve impact heeft op het klimaat, waardoor vliegen blijkbaar met schaamte gepaard (zou moeten) gaan. En niet veel later was in het nieuws dat er nog nooit zoveel is gevlogen door Nederlanders als in 2019. Daar zit dus nog een kloof tussen wat we zeggen en wat we doen. ✈️

6. ALL CAPS = 19% LANGZAMER LEZEN

Feitje tussendoor. Gebruik je wel eens CAPSLOCK tijdens het maken van je communicatie-uitingen? Dit zorgt ervoor dat mensen het 19% langzamer lezen dan normaal. Naast dat ze ook nog eens het gevoel hebben dat je tegen ze schreeuwt. Echt positief lijkt dat niet, en voor de gemiddelde marketeer is dat absoluut niet het effect wat je bij je lezer wil behalen.

Maar het kán ook juist krachtig werken. Mensen lezen langzamer, en dus met meer aandacht. EN DAT GESCHREEUW KAN OOK BEST OPVALLEN. Dat zagen we bijvoorbeeld uit de presentatie van RUMAG. Die met hun CAPSLOCK.QUOTES. een immens bereik hebben gehaald (momenteel 1.2 miljoen volgers op Instagram alleen!) zonder ooit één euro aan advertentiebudget uitgegeven te hebben. Elk nadeel heb z'n voordeel. 

7. Eerst het signaal, dan de beloning

Pavlov, wie kent het niet. Een beroemd experiment waarbij honden een signaal hoorden en vervolgens eten kregen. Dat eten zorgde voor kwijlen. Op een gegeven moment gingen de honden ook kwijlen als ze alleen het signaal hoorden. Fun fact: hoewel de meeste mensen denken dat Pavlov een belletje gebruikte als signaal voor het voeren van de honden, gebruikte hij eigenlijk het tikkende geluid van een metronoom. Maar een belletje had ook gewerkt, hoor. 

Dus eerst het signaal, dan de beloning. En zo werkt het ook in reclamevideo's. Want raad eens wat: een logo en/of slogan brengt bijna altijd een negatieve associatie bij mensen teweeg. Mensen houden neurotechnisch gezien niet van merken en logo's, blijkt uit onderzoek. Maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn, als dat "negatief" geladen beeld volgt door beelden waarmee de hersenen een positieve associatie hebben. Het gaat om het gemiddelde, maar eindig je jouw video met je "brand identifiers" en erna komt niks "leuks" meer, dan is die negatieve associatie dus het laatste signaal wat het brein krijgt bij jouw video. Plaats je logo en/of slogan daarom niet aan het einde, maar vroeger in het filmpje.

8. TV commercials en hun negatieve impact op sales

Wat uit onderzoek blijkt en wat ik persoonlijk niet verwacht had, is dat van alle TV-commercials ongeveer 20% ervan een negatieve impact op de verkopen hebben. Dat wil zeggen dat mensen na het zien van deze reclames dusdanig geïrriteerd raken dat ze daarna desbetreffend product bewust niet meer gaan kopen (wat zorgt voor een daling in de verkoop van 18%). Zoals te zien in onderstaande afbeelding:

TV Commercial

Zoals je ziet heeft nog eens 20% van alle reclames helemaal geen effect op sales, 40% enigszins positief effect en de laatste 20% een heel sterk effect op sales.

And on that bombshell, it's time to end...

Wil jij ook altijd de laatste kennis verwerkt hebben in je marketingtechnieken? Schakel ons dan in! Maken wij van jouw advertentie een top seller, in plaats van een killer. Neem contact met ons op!

Excited?

Wij bellen je terug