Dave Niessen

Online Marketeer

Dave Niessen

Online Marketeer

Non-profit organisaties worden vaak gesteund door gelden van derden. Fondsen, overheden of kleine donateurs zijn slechts een paar voorbeelden. Die budgetten wil je natuurlijk zo eerlijk en efficiënt mogelijk inzetten. Budgetten voor advertenties zijn daarom vaak niet heel groot. Toch kun je online met een heel groot budget adverteren - zonder dat het je veel kost. Hoe? Met Google Ads Grants. 

Wat is Google Ad Grants?

Met Google Ad Grants wil Google een steentje bijdragen aan goede doelen. Met de Grants geeft Google liefdadigheidsorganisaties de kans om aan fondsenwerving te doen. Een normale adverteerder zal zelf zijn klikbudget moeten betalen, maar een non-profit organisatie die voldoet aan de voorwaarden van Google Ad Grants, komt in aanmerking voor een “grant”, of beurs, van $10.000 per maand.

Wat kun je met die 10.000 dollar? 

Google Ad Grants werkt op dezelfde manier als het adverteren via Google Search Ads. Stel je voor: iemand zoekt op een bepaald begrip. Bijvoorbeeld Unicef, WNF of het rode kruis. Dan vindt hij ontzettend veel resultaten, maar die eerste resultaten, op de eerste pagina, die worden natuurlijk het meest bezocht. En de eerste drie resultaten zijn vaak de gekochte posities. Degene die daarna worden weergegeven, hebben deze posities organisch bemachtigd.

Bovenaan de zoekresultaten verschijnen, geeft dus een grotere kans dat mensen daadwerkelijk op jouw link klikken. En met Google Ads kun je zo’n plekje bovenaan de zoekresultaten afkopen. Alleen kost het jou met de Grant geen geld, want je krijgt een maandelijks budget van $10.000 om vrij te besteden aan non-profit campagnes. Zoals een nieuwe theatervoorstelling, museum tentoonstelling, natuur bijeenkomst of overheidscampagne. 

Met Google Ad Grants kun jij er dus voor zorgen dat jij als non-profit organisatie gevonden wordt. 

Hoe haal je maximaal resultaat uit het budget? 

Allereerst moet je achterhalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. En kijken hoe vaak mensen eigenlijk op die zoekwoorden zoeken. Ook heb je pagina’s nodig op je website die aanhaken op die zoekwoorden. Als ik zoek naar “een melding maken van een scheve stoeptegel”, en ik kom terecht op een pagina waar ik die optie niet snel zie, dan wordt mijn ervaring met jouw website natuurlijk niet positief. 

Dus je start met een zoekwoordanalyse, gekoppeld aan de doelen van jouw non-profit organisatie. Hieraan koppel je relevante content. Klikt de bezoeker op jouw advertentie, wil je ‘m boeien en binden, en tot een actie aanzetten. Op deze manier kan een organisatie met vastgestelde zoekwoorden gevonden worden, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Doe je dat goed, dan zul je zien dat je meer website bezoekers krijgt. En dat zijn allemaal relevante bezoekers, want ze zochten immers zelf naar een van de woorden aansluitend op jouw doelen, diensten of boodschap! 

google ad grants optimization

Waarom zou je Google Ad Grants uitbesteden?

Om je budget te besteden, moet je Google Ads goed inrichten, gericht op de juiste zoekwoorden en met de juiste advertentieteksten, en moet je de juiste landingspagina's aan die zoekwoorden hangen.

Dat is toch wel een specialistisch klusje, vooral als je de maximale conversie (mensen die daadwerkelijk doorklikken) wilt halen. Niet alleen moet je alles opzetten, je moet ook bijhouden hoe mensen met je advertenties omgaan. Monitoren en verbeteren op basis van data en gegevens. Daar is kennis en tijd voor nodig. Bij de meeste non-profits heeft de marketing en/of communicatie medewerker echter de handen al vol aan andere werkzaamheden.

Daarom wordt vaak een marketingmedewerker ingeschakeld, zij nemen de verantwoordelijkheid van de campagne dan over. Zij zorgen ervoor dat de campagnes geüpdatet en geoptimaliseerd worden. En reageren ook op e-mail verzoeken, houden de prestaties van de campagnes bij en voeren updates uit. Zo blijven zij op de hoogte van alle wisselingen en updates in Google en zorgen zij dat je advertenties daarop worden ingericht. Want dat gebeurt nog al eens! Een marketingmedewerker zorgt er dus voor dat men het maximale resultaat uit het budget / de campagne haalt.

Non-profit organisatie die nog geen gebruik maakt van Google Ad Grants?

Ben je een organisatie en maak je nog geen gebruik van Google Ad Grants? Dan kan Exitable je helpen bij de aanvraag, het opzetten en het onderhouden en optimaliseren van de campagne. Zo werken we samen aan de bekendheid van jouw organisatie!

Al een Grants-account en draaiende campagnes?

Je hebt al een Grants-account en draait al campagnes. Dan kan Exitable je helpen om het maximale uit jouw Grants budget te halen door een gratis scan te doen op de campagnes, gevolgd door een aantal tips over het verder optimaliseren ervan. Dat optimaliseren kan vervolgens geheel aan Exitable worden uitbesteed of samen worden opgepakt. Ook geven we workshops om de kennis bij de opdrachtgever bij te spijkeren waarna men zelf aan de slag kan. 

Heb je nog vragen of wil je meer weten over Google Ads Grants? Neem dan contact met ons op!

Excited?

Wij bellen je terug