Nonprofits missen digitale marketing kansen. Grijp ze (zo)!

(Digital) Marketing

Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

Non-profitorganisaties zijn bijzonder. Zonder winstoogmerk werkt het allemaal net even anders. Maar wat betekent dat voor marketing? Dat die beperkt en traditioneel moet zijn? Zeker niet! Dit is hoe je digitale marketing kansen grijpt, zonder over te gaan op gladde verkooppraatjes of waardevolle middelen te verspillen. Met meetbaar resultaat.

Om de zoveel tijd werken jullie je website bij met een nieuwsbericht, zo nu en dan komt er iets op Facebook en de rest van de tijd (en het budget) gaat op aan offline reclame en jaarlijkse evenementen en/of fondsenwerving acties. 

Klinkt prima. Kan heel veel beter. 

Als je eenmaal inziet dat marketing geen vies woord hoeft te zijn voor non profits, dat goede marketing niks met gladde verkooppraatjes te maken heeft en er waarschijnlijk nog kansen te winnen zijn in jullie marketingstrategie. 

De 3 grote misvattingen over marketing voor non-profit

– “Marketing is een vies woord voor non-profits.”

Marketing zou een vies woord zijn voor non-profitorganisaties. Want marketing is voor winst. Profit. Toch?

Mis! Marketing is voor aandacht en aantrekkingskracht. 

Bij non-profits draait het misschien niet om winst, maar zeker wel om aandacht en aantrekkingskracht. Net als bij elke profit organisatie. In hun geval bedoeld voor klanten en winst. In dit geval voor donateurs, vrijwilligers, fondsen, activering of awareness. 

Want winst of niet, de weg naar conversie (marketinginvestering = succes) is hetzelfde. Of op zijn minst sterk vergelijkbaar. 

Non-profits zijn op die manier dus op geen enkele manier minderwaardig aan profit organisaties. Ze willen net als bedrijven mensen aantrekken en overtuigen van hun boodschap. Of dat nu “koop ons product” of “word onze donateur” is. 

Bovendien is ook het inhouse talent van non-profitorganisaties verre van te onderschatten: er werken net zulke goede professionals als bij for profits, die minstens zo gedreven zijn. 

Een doel dat ook minstens zo belangrijk is, vergeleken met het winstoogmerk van gewone profit bedrijven. En ook de middelen om te investeren in marketing, die zijn er meestal net zozeer. Middelen om minstens zo zorgvuldig mee om te springen vanwege de maatschappelijke verantwoording, en om daarom minstens zo strategisch aan te pakken voordat je investeert. 

Non-profits zijn dus minstens zo geschikt voor goede marketing als gewone bedrijven. En daar zit geen vies woord bij. 

– “Maar non-profits hebben niks aan verkooppraatjes.”

Oké, dit is geen misvatting. Non-profits hebben inderdaad niks aan verkooppraatjes. Maar gewone bedrijven hebben óók niks (meer) aan verkooppraatjes. Het misverstand hier, is dat marketing gelijk zou staan aan gladde verkopers en platte reclameboodschappen. 

Mis! Goede marketing, marketing van nú, heeft helemaal niks meer te maken met verkooppraatjes. Dit zijn de sixties niet meer, met z’n gladde verkopers en inhoudsloze reclames. 

– “Maar wij doen al aan marketing!”

Dat is zeker een goed begin, maar wat wij vaak zien, is dat non-profitorganisaties zich vooral nog focussen op offline marketing. In de regel ook niks mis mee, maar dé grote gemiste kans ligt bij ‘online marketing’. Digitale marketing. 

Dat is waar je namelijk écht strategisch in inzichtelijk aan de slag kunt. Ga maar na: één tv-reclame kost bakken met geld en echte cijfers die iets zeggen over de effectiviteit levert het niet op. Schieten met hagel. 

En als je ergens niet wil schieten met hagel, dan is het wel met de middelen van non-profitorganisaties. Je wil meteen raak schieten, direct zien wat werkt, wat niet, en je investering telkens bijsturen richting meer en meer effectiviteit. Voor maximaal rendement van je middelen. Wel zo verantwoord naar je achterban en de maatschappij.

Dus: dé onthulling over marketing voor non-profit

Marketing ≠ keiharde verkooppraatjes, maar voor iedere organisatie een manier om de waarde van de organisatie om te zetten naar waarde voor de doelgroep. Een kans op aandacht, aantrekkingskracht en uiteindelijk conversie. 

Profit, of non-profit.

Of je nou mensen wil trekken voor je museumtentoonstelling of theatervoorstelling, of mensen wil bereiken voor een gezondheid- of overheidsproject; of je nou fondsen wil werven voor een goed doel of bepaalde kennis bij bepaalde doelgroepen wil verspreiden: je moet de juiste mensen bereiken en rechtstreeks impact maken.

Iets dat je doet door je marketingmiddelen effectief in te zetten. En dat betekent: focus op digitale marketing. Waar je extreem doel(groep)gericht, strategisch en inzichtelijk kunt werken met je middelen. Zodat budgetten altijd binnen de perken blijven en maximaal resultaat opleveren.

En dat noemen we: inbound marketing. 

Hoe (goed) inbound marketing voor non-profits werkt

Inbound marketing is een vorm van digitale marketing waarbij je je doelgroep bereikt met échte boodschappen, waardevolle inhoud en daarmee echte toegevoegde waarde. Ongeacht welk digitaal medium – van Facebook tot nieuwsbrief of online advertentie – alles heeft waarde. Inhoud. Een boodschap. Jullie verhaal.

Het tegenovergestelde van die oude bekende loze verkooppraatjes dus. 

Inbound marketing is het soort marketing waar wij altijd primair mee werken, voor elke klant, en al helemaal voor elke non profit klant. Omdat het werkt. (Geen loos praatje, maar een feit ondersteund met data.)

Logisch. Want werken met echte boodschappen en verhalen, dat is non-profit organisaties natuurlijk op het lijf geschreven. Easy peasy. 

Kwestie van:

  • Het juiste verhaal (jullie doel en missie)
  • in de juiste boodschap (nieuwsbericht, kennisdeling, call to action, …)
  • via de juiste digitale weg (social ad, mailing, Facebook share, …)
  • bij de juiste mensen krijgen (mogelijke donateur, vrijwilliger, bezoeker, …)
  • voor de juiste conversie (aanmelding nieuwsbrief, awareness, download whitepaper, aanwezigheid event, donatie, vrijwilliger worden, …).

Ja! Maar hoe dan?

Easy peasy is makkelijk gezegd. Maar hoe krijg je dit soort marketing echt voor elkaar als non-profitorganisatie? 

Door jullie bijzondere missie, mensen en middelen te koppelen met onze expertise: digitale marketing. Zo maak je jouw team van inhouse (marketing) talent en bestaande marketingmiddelen (nieuwsbrief, social following, perskanalen, etcetera) compleet met ons gespecialiseerde talent en zicht op niet-gegrepen marketing kansen. 

Oftewel: Inhouse (marketing) talent + digitale marketing experts = topteam!

Leuk! Samenwerken! Talent combineren! Resultaten behalen! – Maar wat gaan we doen dan? 

Door digitale marketing het juiste verhaal in de juiste boodschap via de juiste digitale weg bij de juiste mensen krijgen voor de juiste conversie. Samen.

Denk aan:

  • Vrijwilligers werven voor de jaarlijkse collecte via een online campagne.
  • Bekendheid geven aan jullie eerstvolgende evenement, via Facebook ads.
  • De nieuwsbrief-achterban vergroten, door website optimalisatie.
  • Awareness over een bepaald thema vergroten, via social media advertenties.
  • Donateurs informeren en betrekken met te downloaden factsheets en whitepapers, voor versterkte loyaliteit.
  • Het digitale bereik vergroten via Google, met een ‘gratis’ Google Grant van wel $10.000 per maand (één van onze digitale specialiteiten als Google Partner). 
  • Aan de slag met SEO, SEA, SEM en andere digitale advertentie opties.
  • En nog veel meer! 

Want of we dat nu doen via Google, jullie sociale kanalen, de pers, jullie mailing(s) of website… We doen het altijd met inhoud. Met echte boodschappen, echte verhalen en echt (meetbaar) resultaat; inbound marketing style. 

Zoals we eerder al deden voor onder andere de Provincie Limburg, waar we burgerinput binnehaalden over de omgevingsvisie. Doel? 300 reacties. Resultaat? Ruim 600 reacties! 

Of de werkzaamheden die we mochten verrichten voor Roermond City Swim. Met onze ondersteuning maakte dit grote benefietevenement in 2019 een enorme groeispurt door. Het aantal inschrijvingen wisten we samen bijna te verdubbelen en ook het totaalbedrag aan donaties steeg enorm, naar bijna €96.500.

En laten we Gemeente Venlo niet vergeten. Daar pakten we een verouderd gemeentearchief dat niet goed werkbaar was, noch voor vrijwilligers, noch bezoekers, en maakten er een fris, gebruikersvriendelijk en toegankelijk platform van - voor iedereen.

Ook in de cultuur mochten we al eerder aan de slag. Zo hielpen we ECI Cultuurfabriek met hun cursussen hoger in de zoekmachine te krijgen, door goed keyword onderzoek en de content te herschrijven. Met ogenschijnlijk kleine aanpassingen haalden we groot succes. 

Dus vraag ons eens om advies! Mag helemaal vrijblijvend. We zijn slechts een berichtje van je vandaan. 

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?