UX Trends van 2022

(UX-) Design

Daar is 'ie weer, het jaarlijkse trendblog. Nu verwacht je waarschijnlijk moderne fontjes, hippe kleurcombinaties en iets over nieuwe technieken zoals voice en AR. Maar, ik ben persoonlijk niet zo'n fan van dit soort lijstjes. Ze zijn vaak gebaseerd op wat er op dit moment hot is. Er mist vaak context en dus relevantie. Ik gooi het daarom over een andere boeg. Althans, dat probeer ik. 🙂 

Ik kijk terug op de afgelopen periode en probeer met de gebeurtenissen daarin een educated guess te maken over de recente toekomst.

De menselijke revolutie

De ene na de andere technologische revolutie houdt ons bezig. Werken in de digitale sector is daarom enorm uitdagend en leuk. De exponentiële ontwikkeling van technologie maakt dagelijkse dingen makkelijker. Waar een front-ender eerst veel tijd moest besteden aan het fixen van bugs in Internet Explorer 6 (!), zijn alle browsers tegenwoordig 'modern' en spreken ze dezelfde taal. Waar we eerst met webcams en complexe software een livestream moesten configureren, is het nu een kwestie van een klik op de stream knop op je favoriete social media platform. De pandemie zorgde voor nóg een extra stroomversnelling nu iedereen thuis moet werken. En hoe meer mensen afhankelijk worden van digitale producten, hoe sneller de technologie zich ontwikkelt. Maar…

De pandemie heeft ook een andere revolutie ontketend: de menselijke! Want mensen die voorheen een fysieke interactie verkozen boven een digitale, zijn inmiddels bijna allemaal digital savvy. En hoewel dit niet altijd even vrijwillig is gegaan, is dit voor mij - en mijn mede UX designers - een prettig gegeven. Want meer gebruikers = meer mogelijkheden. 🙂

Het effect op UX

Het feit dat meer mensen met meer digitale producten werken, zorgt ervoor dat er nieuwe conventies ontstaan - waar we dankbaar gebruik van kunnen maken. Iedereen heeft leren omgaan met Zoom, Google Meet, en Microsoft Teams. Een groot gedeelte van de mensen heeft een QR-Code moeten laten zien (een hele uitdaging op zich) om te kunnen reizen of ergens toegang toe te krijgen. En heel veel mensen betalen tegenwoordig contactloos met smartphone of watch.

Doordat de digital savvyness van de gemiddelde gebruiker is gestegen, kan het niveau van onze digitale producten omhoog. Er ontstaan meer en meer mogelijkheden om de interactie aan te gaan. Ik licht er vier toe:

Het gebruik van QR 

→ Het gebruik van QR 

Zonder twijfel het beste voorbeeld. Terug van weggeweest wordt de QR code op dit moment meer dan ooit gebruikt. Waar het een paar jaar geleden nog een ongemakkelijk ding was waar een aparte app voor nodig was, wordt de QR code nu wereldwijd gebruikt en is elke smartphone met een QR reader uitgerust. Bezig met een ontwerp voor een product dat een link heeft met de fysieke wereld? Grote kans dat QR die link makkelijker maakt.

Gebruik maken van een wizard

→ Gebruik maken van een wizard (bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak) 

Lange formulieren, we hebben er allemaal een hekel aan. Maar een wizard was vaak niet duidelijk genoeg voor de gebruiker waardoor ze afhaakten. Nu een heel groot gedeelte van de bevolking een afspraak bij de GGD heeft gemaakt - en daarbij feilloos onze digid login gebruiken - zijn we gewend geraakt aan de wizard aanpak. Ik verwacht dat we deze manier van formulieren invullen nog meer terug gaan zien.

Google Meet gebruik van van (video) chat 

→ Gebruik van van (video) chat 

Ken je het gevoel nog? Van toen je voor het eerst op afstand een vergadering in ging met je camera aan? We zijn in de afgelopen jaren veel minder cameraschuw geworden. Dat kan - zeker voor dienstverlenende organisaties - ervoor zorgen dat support persoonlijker en directer wordt. Naast chat, kan ook eventueel de camera aangezet worden om de klant beter van dienst te zijn. Ik verwacht daarom dat chatfuncties dit soort uitbreidingen gaan krijgen.

DigiD veilig inloggen met 2FA

→ Veilig inloggen met 2FA

Waar 2FA nog veel mensen niets zegt, logt wel iedereen probleemloos in met DigiD of een authenticator app. Nice! Toch? Zeker. Het maakt onze producten stukken veiliger. En het feit dat mensen hier nu aan gewend zijn, geeft ons de kans om dit toe te passen. 2FA staat voor two-factor authentication. Het soort authenticatie waarbij je naast je wachtwoord, dus ook een SMS code o.i.d. moet invullen. Zo kan, ook al ligt je wachtwoord onverhoopt op straat, een hacker nog niet inloggen op jouw account.

UX in 2022...

In het aanstaande jaar wordt er steeds vaker een beroep gedaan op de creativiteit van een UX designer. Er zijn steeds meer mogelijkheden en momenten om in contact te komen met je eindgebruiker. Waar, wanneer, met welk doel en op welk device hangt af van de situatie. Dit maakt ons beroep zo uitdagend en dus zo leuk. Ontwikkelingen die jarenlang in de kinderschoenen stonden, lijken nu toch bruikbaar voor het grote publiek. Dus maak dankbaar gebruik van zowel de technologische als de menselijke revolutie. Kijk naar de laatste ontwikkelingen en combineer die met interacties die inmiddels zijn ingeburgerd bij de gemiddelde gebruiker! Wel altijd even testen natuurlijk. ;-)

Van welke nieuwe habit ga jij gebruik maken in 2022?

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?