Zakelijke podcast starten doe je zo

(Digital) Marketing

Wanda Borter

Content Marketeer

Wanda Borter

Content Marketeer

Het aantal Nederlandse luisteraars naar podcasts is sinds midden 2019 explosief gestegen. Want tegenwoordig luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast - tegenover 25% in mei 2019. En dat biedt kansen - ook als communicatiemiddel in je zakelijke contentstrategie. 

Mini-recap: De geschiedenis van de podcast 

Een podcast is een audio-aflevering die je altijd en overal kunt beluisteren. Een soort radio on demand, maar dan gericht op onderwerpen in plaats van muziek. Er zijn podcasts over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken, ook voor en door ondernemers. 

Maar wist je dat, zonder de iPod, de term podcast nooit had bestaan? Het woord podcast is namelijk een samensmelting van iPod en Broadcast en werd in 2004 in het leven geroepen door journalist Ben Hammersley. In februari van dat jaar schreef Hammersley een artikel over de opkomst van online radio. Hij bracht het gemak van audio luisteren via een iPod, steeds beter betaalbaar wordende audioproductie software en het populair wordende bloggen samen in een voorspelling: 

“all the ingredients are there for a new boom in amateur radio”

Een opkomende trend die op dat moment niet eerder was vastgesteld en nog geen naam had; dus brainstormde hij in zijn artikel mogelijke benamingen: “Audioblogging? Podcasting? GuerillaMedia?”. Zijn term podcasting bleef hangen - en groeide snel en hard. 

Al in oktober 2004, iets meer dan een half jaar na zijn artikel, kwam de eerste podcast service provider op de markt: libsyn.com. En voor het einde van het jaar werd er meer dan 100.000 keer op de term “podcasts” gezocht. De hype was geboren. 

Fast-forward: je eigen (zakelijke) podcast

En die hype zette door. Met wat pieken en dalen, maar toch altijd steady stijgend. Hier in Nederland in het afgelopen anderhalf jaar extreem, zoals ik in de introductie al aangaf. En waar vraag is, is aanbod. 

Dus het zelf maken van een podcast heeft de afgelopen tijd een grote vlucht genomen. Niet alleen particulieren pakken de microfoon erbij, ook bedrijven duiken in de grote doelgroep die podcasts graag opzet. 

Niet gek - want het is een ideaal medium om de verhalen van en over je organisatie te vertellen. Om jouw kennis te delen en je als een echte expert naar je doelgroepen op te stellen. Daarnaast leren luisteraars jouw merk, product of dienst beter kennen. En tot slot is het een mooie, wellicht nieuwe, kans om laagdrempelig in contact te komen met je doelgroepen. 

Podcasts: welke vormen zijn er?

Zoveel onderwerpen, zoveel soorten. Podcasts bestaan in allerlei soorten, genres en voor uiteenlopende doelgroepen. Educatief, fictief, human interest, crime - bedenkt het en het bestaat. Maar al die verschillende podcast kunnen we in 3 vormen opdelen:

De monoloog

Waarin een persoon de volledige podcast opvult. Hij/zij vertelt solo over een onderwerp. 

De samenspraak 

Meerdere personen bespreken of bediscussiëren een bepaald onderwerp, samen. 

Het gesprek  

Een of meerdere vaste hosts gaan het gesprek aan met een of meerdere gasten over een bepaald onderwerp of een specifiek thema. Deze vorm draait vaak rondom een interview.

Zakelijke podcast

Podcast beginnen: wat heb je nodig? 

Wil je zelf een podcast starten? Dan heb je wat praktische zaken nodig - maar sla vooral niet het theoretische stuk over. Die vinden wij namelijk eigenlijk nog net wat belangrijker. 

Het idee

Het idee achter je podcast, je onderwerpen en de stip op de horizon brengen wij eerst in kaart. Natuurlijk niet op zichzelf staand, maar als integraal onderdeel van je contentstrategie. Want “ik wil een podcast starten” is voor zakelijke doeleinden eigenlijk geen doel op zich. Die podcast moet juist bijdragen aan je einddoel: nieuwe leads, meer verkoop of een grotere merkbekendheid. Een echt doel, waar je podcast aan bijdraagt. 

Want daar is een podcast natuurlijk hartstikke geschikt voor. Om bestaande klanten te binden en/of nieuwe klanten binnen te halen. Wil jij zorgen dat je het meeste uit je podcast gaat halen? Kom eens met ons praten! Mail me voor een vrijblijvende afspraak

De techniek 

Heb je je onderwerpen in kaart? En heb je je sprekers gevonden en vrijgemaakt? Dan kun je gaan opnemen. Gaan produceren. Daar heb je natuurlijk ook wat tools voor nodig:

  • Laptop of computer 
  • Microfoon (en een stille ruimte) 
  • Opname-apparatuur (standaard programma’s als QuickTime werken hier al prima voor) 
  • Audiobewerkings software (zoals Audacity) 
  • Goede koptelefoon 
  • En een (of meerdere) plekken om te publiceren 

Podcast publiceren: wat zijn de opties?

In een goede contentstrategie hadden we dit stukje al bepaald, hoor. Maar je hebt natuurlijk meerdere mogelijkheden om je podcast te delen met de wereld. Dat kan heel klein en exclusief, maar ook groots en wereldbreed. We geven je een klein inkijkje in wat mogelijkheden. Wil je weten welke mogelijkheid het beste bij jou past? Kunnen we met je inventariseren - bel of mail ons vooral

1. In eigen beheer 

Afhankelijk van je doelen en doelgroepen kun je ervoor kiezen om je podcast helemaal in eigen beheer te publiceren. Dus geen externe partijen, maar jouw audio in een door jou beheerde omgeving. Zo kun je exclusiviteit bieden en/of ervoor zorgen dat jouw podcastluisteraars verplicht naar jouw website moeten komen om je podcast te luisteren. 

Op je website publiceren

Je kunt jouw podcast uitsluitend op je eigen website publiceren om zeker te weten dat jouw doelgroep naar jouw website moet komen om deze te kunnen luisteren. Zo kun je jouw doelgroep meteen meer info geven en makkelijker naar een conversie sturen. Bijvoorbeeld door downloads op dezelfde pagina aan te bieden of je contactformulier direct eronder te plaatsen.

Het nadeel is dat je dan wel extra effort moet stoppen in het bekend maken van je podcast. Deze kom je namelijk, als hij alleen op jouw website staat, niet meer zo makkelijk per toeval tegen. 

Via een (mail) abonnement beschikbaar maken

Je kunt nog een stapje verder gaan en de podcast achter een datawall zetten: dan moeten mensen zich (gratis) inschrijven of bijvoorbeeld hun e-mailadres achterlaten om bij de podcast uit te komen. Heb jij een podcast(reeks) waarvan je zeker weet dat deze echt toegevoegde waarde voor je doelgroep heeft? Bijvoorbeeld een educatieve podcastserie waar jouw doelgroep echt antwoorden krijgt op prangende vragen? Dan is dit een vruchtbare manier om ook direct contactgegevens van die groep te werven. Maar de drempel voor jouw podcast wordt zo ook hoger. 

2. Direct op een of meerdere platforms 

Direct op externe hosting platforms publiceren heeft natuurlijk het voordeel dat die platformen ook hun eigen gebruikers hebben, die jij kunt bereiken. Een aantal van de meest populaire platformen in Nederland zijn:

  • Apple Podcasts 
  • Google Podcasts 
  • Spotify 
  • SoundCloud 
  • Stitcher
  • TuneIn 
  • Castbox 
  • Pocket casts 

Je kunt accounts aanmaken en handmatig op een of meerdere van die platformen gaan posten. Maar er zijn ook tools die dat werk veel makkelijker voor je kunnen maken, waar SoundCloud er al een van is.

3. Via een podcast tool 

Upload je podcast op een plek en verspreid (automatisch) je podcast naar andere hosting platformen: ook dat kan! En deze tools bieden vaak ook mooi uitziende players aan die je direct op jouw website kunt embedden. Er bestaan heel veel van deze tools, met uiteenlopende prijzen en functionaliteiten, die vaak al relatief snel geïmplementeerd kunnen worden. 

SoundCloud heeft al een aantal van die functionaliteiten. Via een RSS feed kun je je podcast met o.a. Spotify en Apple Podcasts delen en SoundCloud heeft een player die je eenvoudig kunt embedden op je eigen pagina. Natuurlijk zijn er nog veel meer tools, zoals Anchor en ART19.

Podcasts promoten: vind luisteraars 

Je podcast is opgenomen, bewerkt en staat live, op de door jouw gekozen plekken. Klaar! Toch? Of niet. Want je wil natuurlijk dat jouw podcast zoveel mogelijk relevante personen bereikt. Dit is dus wederom zo’n stukje wat je vooraf al bepaald wil hebben in je contentstrategie - want of en hoe je jouw podcast wilt promoten, ligt natuurlijk geheel af van je doelen en doelgroepen. 

Maar, ter voorbeeld, een paar mogelijkheden:

  • Betaalde digitale campagne: door betaalde advertenties uit te zetten, helemaal gericht op jouw doelgroep, breng je jouw podcast onder de aandacht bij exact de juiste groep mensen 
  • Organische digitale campagne: vergeet je huidige acherban niet! Je mailbestand, social media volgers en natuurlijk je eigen medewerkers - allemaal contacten die je kunt bereiken en in kunt zetten als jouw fans. 
  • PR: jij maakt natuurlijk geen 13-in-een-dozijn podcast. Jij maakt iets unieks, dat hebben we met onze contentstrategie wel verzekerd. En dat is best media-aandacht waard, bijvoorbeeld specifiek in jouw branche of via podcast-media als podcastluisteren.nl.

Klaar om te podcasten?

Dan wensen we je heel veel succes en nog meer plezier met je auditieve avontuur. Ben je er toch nog niet helemaal klaar voor? Nog niet al je ideeën of uitvoer helemaal helder? Dan staan we graag voor je klaar. Of het nou gaat om je strategie of om de praktische opnames of verspreiding - wij als contentspecialisten en digitale fanaten worden altijd blij van dit soort uitdagingen. 

En zo’n eerste gesprek is altijd helemaal vrijblijvend, dus in het ergste geval loop je weg met wat gratis digitale inspiratie. Hopelijk tot snel!

Excited?

Wij bellen je terug