De weg naar succesvolle burgerparticipatie

Meer reacties dan Provincie Limburg durfde te dromen.

Je bent bezig met een grote en complexe visie op overheidsniveau, maar wil wel dat de gewone burger hier haar eigen visie over kan delen. Hoe pak je dat aan? Met die vraag kwam Provincie Limburg bij ons. Daar werden wij natuurlijk heel blij van. Vooral omdat we al gauw doorhadden dat het team van de Provincie een echte samenwerking zocht, om zowel offline als online een effectieve campagne te draaien. Provincie Limburg zag in ons een goede aanvulling op hun team en zorgden ervoor dat we razendsnel konden starten - op naar resultaat!

Limburgers gezocht

Het doel was helder: Provincie Limburg is geïnteresseerd in de mening van de inwoner. Niet zomaar de inwoner - álle inwoners. Ze willen namelijk ook graag unusual suspects bereiken - doelgroepen waar ze vanuit hun eigen kanalen minder contact mee hebben, zoals jongeren (18 - 34) en ouderen (55+). En laat het nou net zo zijn dat eigenlijk al die doelgroepen wel in meer of mindere mate online te vinden zijn! Exitable heeft een online campagne opgezet en ontwierp een deel van de offline materialen, waar Provincie Limburg zelf het land mee in trok. Zo hebben we samen een campagne opgezet om alle inwoners van Limburg te bereiken.

Een visie op de toekomst

De Provincie zocht de input van burgers op de Omgevingsvisie. Want hoe ziet Limburg er over dertig jaar uit? Dat zal waarschijnlijk heel anders zijn dan nu. Met grote ontwikkelingen in technologie, economie, mobiliteit, landbouw en woningbehoeften staat de fysieke Limburgse omgeving heel wat verandering te wachten. En al die onderdelen hebben invloed op elkaar. Daarom is een Omgevingsvisie nodig die zich focust op de lange termijn. Voor Provincie Limburg op 2030 - 2050. Elk stukje Limburg kan namelijk maar aan een doel gegund worden en de algehele balans moet gevonden worden.

Maar die inrichting moet natuurlijk ook aansluiten op het woon-, werk- en leefplezier van de inwoners van Limburg. Enter: de mening van de burger. 

Ver weg naar dichtbij 

De thema’s die in de Omgevingsvisie worden behandeld zijn energie, leefbaarheid, economie, mobiliteit, landschap/natuur en landbouw. Om die thema’s te vertalen naar een begrijpelijk verhaal voor de reguliere burger, starten we de samenwerking met een strategische sessie. Daarin verkenden we allerlei manieren waarop we die high-level thema’s konden vertalen naar de belevingswereld van de burger. 

Op basis van deze inzichten zijn wij aan de slag gegaan: er werd een keuze gemaakt in de kanalen en de materialen werden gecreëerd. Drie maanden lang zou de campagne draaien. Het doel? 300 bruikbare reacties. 

Target - en nog veel verder!

Die reacties verzamelden we op een online platform en op papier via offline kanalen. Met een digitale flitspeiling kon men, via desktop, tablet of mobiel, via een aantal vragen hun mening delen over de thema’s. De drempels waren zo laag mogelijk, en dat zagen we al snel terug in de cijfers. 

Want na drie maanden campagne hadden we niet 300, maar meer dan 1.000 bruikbare reacties. Via de online flitspeiling die Exitable heeft ontworpen, gevuld en uitgezet, haalden we bijna 600 reacties binnen. In die tijd zat Provincie Limburg ook niet stil. Zij trokken het land in, waarmee ze ruim 300 scholieren spraken bij schoolbezoeken en via een ludiek rondreizend spelelement van 175 burgers input ophaalden. 

We waren zelfs zo succesvol dat we Provincie Limburg ook mochten ondersteunen bij het analyseren van al die input. Dit vonden wij natuurlijk heerlijk, want wij zijn dol op data en onderzoek. En zo mochten we Provincie Limburg vanaf de eerste stap tot de afronding van het burgerparticipatieproject helpen. 

Vanuit het doel

De campagne voor Provincie Limburg deden we vol plezier - want we mochten precies via onze vertrouwde werkwijze aan de slag gaan. Starten met een strategische sessie waarin we inzicht verwerven in de doelen, doelgroepen en alle ideeën van de projectgroep de ruimte bieden. Dan door met een creatief concept, waarbij we van design tot content mochten ondersteunen. En vervolgens de campagne zelf, die we hand in hand met Provincie Limburg oppakten. 

Zo waren wij, Exitable en Provincie Limburg, een paar maanden lang één team. Volledig gericht op de doelgroep en iedere stap dichterbij (en voorbij!) het doel. Ben je geïnteresseerd in hoe we ook jou kunnen helpen je doelen voorbij te streven? We gaan graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek met je aan. 

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?