Samen vonden we de kracht
van Buurkracht

Ga naar website

Buurkracht – je hebt ze misschien voorbij horen of zien komen tijdens het reclameblok van radio en/of tv – wil burgers faciliteren om te participeren. Samen verder komen, door ideeën voor de buurt werkelijkheid te maken. Van zonnepanelen tot park opknappen. Maar hoe? Dat was de vraag. Die vraag legden ze uit bij Kabisa, die ons en nog een paar vaste partners aanhaakte. Zo werden wij onderdeel van gebundelde kracht voor Buurkracht.

Stap 1. De vraag.

“Als je mensen bij elkaar zet, ontstaat er iets moois”. Dat is het credo van Buurkracht. En het bleek ook de manier te zijn om Buurkracht tot succes te komen.

Want Buurkracht zocht antwoorden op verschillende vragen. Hoe krijg je mensen bij elkaar? Hoe activeer je ze? Hoe help je ze? – Met die vraag kwamen ze bij partnerbureau Kabisa.

Kabisa wist het antwoord natuurlijk ook niet direct - alleen de (potentiële) gebruikers van Buurkracht konden daar antwoord op geven. De inwoners van buurten, wijken, straten. De doelgroep. Dus verzamelde Kabisa een sterk team waarmee ze op zoek konden naar de antwoorden - door de doelgroep te laten spreken. Digitaal, door data. En ‘live’, door – tja, om tafel te gaan, met koffie, in strategische sessies.

Dat team bestond uit Kabisa (digital UX, Design & App Development), Exitable (UX, Design en Webdevelopment) en Thonik (branding) - en natuurlijk Buurkracht zelf.

Stap 2. Game plan.

Na menig kop koffie, strategische sessies, diepte interviews, digitaal denken en nog iets meer koffie was daar:

  • De customer journey. Een overzicht van het gedrag van de gebruiker. Zo gaat hij van ongeïnformeerd naar geactiveerd.
  • Roadmapping. Een overzicht van de digitale features die nodig zijn om de gebruiker die weg ongestoord te laten bewandelen.
  • Prototypen & wireframing. Een inzicht in hoe dat er dan uit ziet.

Keuzes worden gemaakt. Prioriteiten aangebracht. Het MVP bepaald (de basis van het digitale product). Samen. Alles in het kader van eerst denken, dan doen.

Stap 3. Doen.

Alles wat er nodig is om het antwoord op de vraag “hoe krijg je de mensen bij elkaar en activeer je ze?” werkelijkheid te maken, wordt in gang gezet. En Exitable mocht daar een mooi aandeel in verzorgen:

  • Een Design System. Thonik verzorgde de branding, Kabisa managede het project en verzorgde de complete app, Exitable hielp bij UX en design en maakte de website - dus hoe zorg je dat die branding consequent doorgevoerd wordt? Het gemiddelde huisstijlhandboek ligt ergens onderin een lade - dat is geen goede oplossing. Daarom ontwierpen wij een Design System. Een complete bundeling van alle design elementen voor elke online en offline uiting. De bouwstenen. De basis. Altijd bij de hand en direct in de praktijk te gebruiken.
  • User Interface (UI) Design. Een ontwerp dat de gebruiker optimaal bedient in zijn digitale gedrag. Elke knop klopt, de hele customer journey loopt vloeiend. Je weet binnen een oogopslag waar je moet klikken om op het onderdeel te komen waar je wilt.
  • De website. Het platform dat de doelgroep informeert en activeert, richting “aan de slag”, en richting de app. De corporate website pakten wij graag op - van design tot techniek, zorgden we ervoor dat de website aan alle eisen, wensen en behoeften van Buurkracht voldeed.
  • Copywriting. Ook die kennis hebben we in huis. Dus vroeg Buurkracht ons om de copy voor de website uit te schrijven. We maakten teksten waarin het inspirerende karakter van Buurkracht en de behoeften van de gebruiker bij elkaar kwamen. In luchtig informerende, duidelijk sturende en krachtig gebrande copy.
  • De app. Te gebruiken op PC en smartphone. Hét platform waar buren elkaar ontmoeten om samen een activiteit te starten. Kabisa droeg het project en zorgde dat de app technisch precies deed wat hij moest doen. Wij ondersteunden hen door een gebruiksvriendelijk design en de juiste visuals voor de juiste plekken.

Het resultaat staat!

benieuwd naar buurkracht

400 tot 1500 bezoekers
van buurkracht.nl per dag

we willen buurkracht

ruim 18.500 gebruikers
voor de app

buurkracht leeft!

Activiteitenteller staat op 1.520
en loopt gestaag op.

Stap 4. Goed, beter, Buurkracht.

En de samenwerking met Kabisa en Buurkracht is nog niet tot een einde. Want gelukkig staan al onze neuzen dezelfde kant op. Allemaal willen we Buurkracht continu beter maken. Op basis van data analyse en doelgerichte user tests.

Heeft ons doelgroeponderzoek de kern geraakt en de gebruiker bediend? Sloegen we ergens de plank mis en wat blijkt beter de werken dan gedacht? – Alles wordt uitgelezen en uitgezocht, voor constante verbetering. Zo zijn we nu bezig om de app nog beter te maken, door het design verder op te poetsen. Want uit al die app gebruikers, konden we precies zien wat werkte en wat beter kon. En dat wat beter kan - dat maken we beter.

Van goed naar beter, naar optimale digitale Buurkracht.

Buren voor Buurkracht

Exitable en Kabisa begonnen hun samenwerking een paar jaar geleden - toen we nog buren waren. Ondertussen is Exitable verhuisd, maar de liefde is er niet minder om. Samen realiseren we sterke digitale resultaten. Kabisa vanuit de techniek, door bijvoorbeeld hun kennis in React en Mobile Development, Exitable vanuit User Experience (UX) en Visual Design. Zo brengen we het beste uit twee werelden samen.

“Enthousiast aan de slag, lekker snel schakelen en meedenken. Altijd met een lach. Ik heb heel fijn samengewerkt met het team van Exitable!”Suzanne Wartenbergh, communicatie Buurkracht

Ben jij ook op zoek naar zo’n gouden duo? Die jouw organisatie aan betere digitale producten kan helpen? Neem contact met ons op!