1 UX design system

voor Tiger én Sealskin

Coram is een wereldwijde sanitair-producent. Je kent ze in Europa van de bekende merken Tiger en Sealskin. En die kregen een digitaal platform. Vormgegeven met ons, partner in de nieuwe design strategie en het UX redesign van Coram. Het resultaat: één design system voor beide platformen. Zonder dat ze er hetzelfde uitzien. Dat kan dus.

Wat

Wat Coram graag wilde was de volgende stap zetten in hun proces naar herontwikkeling van de digitale platformen voor Tiger en Sealskin. Een andere partij – Ctac, expert in industriespecifieke business en ICT – had de eerste stap al gezet. De ontwikkeling van twee online platformen, met onder andere een Content Management Systeem (CMS), Product Information Management systeem (PIM) en de koppelingen met hun ERP systeem (software voor procesbeheer). Wij werden uitgenodigd voor de volgende stap: één UX design en design system voor de uitwerking van die twee platformen.

Want

Eén design system voor beide platformen, omdat het kan. Beide merken hebben een verschillende merkidentiteit, dat klopt. Maar op basis van één template layout kan op ieder platform de eigen visuele identiteit geprojecteerd worden. Dit template is het vertrekpunt, mét ruimte voor maatwerk en specifieke toevoegingen.

Bovendien koos Coram om te beginnen voor een UX en design system, omdat zij weten dat de systemen aan de achterkant van een site goed in elkaar moeten zitten. Maar de ontwikkeling en het design moeten aan de voorkant net zozeer kloppen – iets dat alleen kan met een doordacht design.

"Het UX en design system was voor ons echt een uitkomst. Alles klopt en werkt samen: van systemen die voor ons heel belangrijk zijn, maar voor de bezoeker niet zichtbaar, tot de visuele uitstraling van twee grote merken waarmee we direct onze identiteit laten zien.”

Margret Pesch, Product Marketing Director bij Coram

Hoe

Hoe we dat doen?

  1. Als eerst maken we een analyse van de huidige situatie. Een nulmeting, waarbij de huidige online communicatie van Tiger en Sealskin onder de loep worden genomen.
  2. Vervolgens hebben we inzichten, doelen en doelstellingen nodig voor de nieuwe situatie. Die stellen we samen op, in een UCDC sessie.
  3. Dan worden de gestelde doelen vertaalt naar concrete KPI’s, met een middelenstrategie: wat willen we wanneer (bereikt) hebben? Welke functionaliteiten hebben we daarvoor nodig?
  4. De gewenste functionaliteiten worden geprioriteerd, in een agile planning.
  5. Aan de slag met wireframes en schetsen van het nieuwe design system.
  6. Met aansluitend een ontwerp voor elk platform, dat past bij de betreffende visuele identiteit van Tiger en Sealskin
  7. Het design is klaar, waar de back-end basis op volgde. Die twee aan elkaar koppelen doen we als laatst met onze eigen front-end development.

En nu?

Het resultaat is live voor Tiger en Sealskin. Deze platformen draaien succesvol, terwijl wij verder bouwen aan het nieuwe design van Coram’s eigen overkoepelende online platform. Is dat klaar, dan bouwen we verder aan het nieuwe design van Coram’s eigen overkoepelende online platform.

Hetzelfde kunnen we voor jou doen, als je op zoek bent naar een partner gespecialiseerd in UX (re)design en design systems? Langskomen voor koffie kan altijd! Ook daar zijn we in gespecialiseerd. Bel of mail ons voor een afspraak, en we vertellen je er alles over.