Digitale strategie

voor Guardian

Guardian, groot in Europa om z’n professionele dakoplossingen, herprofileerde haar eigen merk. De naam AFAST werd omgeruild voor “Guardian” en daar hoorde een nieuwe offline én online strategie bij. Maar hoe doe je dat laatste: je merk digitaal herprofileren? Daarvoor kwamen ze bij ons, en samen werken wij aan Guardian’s groeiende digitale doelen en resultaten. Dit is hoe.

Je merk herprofileren, hoe doe je dat digitaal?

Guardian wilde haar nieuwe identiteit delen met haar eigen klanten. Waar ze vooral de rol van producent en leverancier van professionele dakmaterialen innam, wilde de organisatie uitgroeien tot partner in dakoplossingen. Door die herprofilering van het merk moest Guardian een kennispartner worden voor (potentiële) klanten.

“Bij zo’n nieuwe profilering en aanpak hoort een nieuwe website” was hun redenatie. “Klopt”, zeiden wij. “Maar wat je hier echt nodig hebt is een digitale strategie, met de website centraal.” En zo gingen we aan de slag.

Eerst: de “Discovery Fase”

Guardian kwam binnen met een duidelijke wens: zichzelf digitaal opnieuw in de markt zetten. Een perfect startpunt voor onze “Discovery Fase”: de fase voorafgaand aan het neerzetten van een duurzame samenwerking en optimale online resultaten.

In het geval van Guardian bleek al gauw dat de geplande herprofilering nog wat open eindjes had. Want wat was nu precies de unieke waarde van het nieuwe merk? Samen gingen we op zoek naar de “unieke waardepropositie”. En vervolgens hoe we deze aan de verschillende doelgroepen presenteren. Doelstellingen, eisen en wensen werden vertaald naar concrete plannen en meetbare KPI’s.

Hieruit ontstond de digitale strategie. Niet alleen als basis voor een nieuwe website, maar als basis om jarenlang de belangrijkste digitale beslissingen op te baseren en te blijven doorontwikkelen om niet alleen de korte, maar ook de lange termijn doelstellingen te behalen.

De eerste resultaten. Targets: behaald.

Een belangrijk doel uit de Discovery Fase was om bezoekers meer betrokken te laten zijn bij Guardian. We wilden ze langer vasthouden op de website en meer laten zien van wat Guardian allemaal te bieden heeft. Om dit concreet te maken keken we naar het aantal pagina’s dat bezoekers in een bezoekje aan de websites bekijken (pagina’s per sessie), hoe lang ze op de website blijven (sessieduur) en of ze niet meteen meer vertrekken bij binnenkomst (bounce rate). Op basis van historische data en benchmarks stelden we ambitieuze doelen. En die haalden we!

  • 16% meer pagina’s per sessie (het doel was 5%)
  • 22% langere sessieduur (het doel was 11%)
  • 11% minder bounce (het doel was 10%)

Voor de kritische lezers: inderdaad, wat langer blijven of meerdere pagina’s bekijken zegt nog niet alles. Sterker nog, veel tijd op een website doorbrengen of veel pagina’s bekijken kan ook betekenen dat mensen de weg niet kunnen vinden op je site. Maar dat was niet het geval. Kijk maar naar de conversies:

  • 164% meer downloads van brochures en productspecificaties (micro-conversie)
  • 233% meer offerte aanvragen

Alleen maar goed nieuws?

Bovenstaande resultaten zijn natuurlijk super, maar toch waren niet alle cijfers positief. Contact opnemen via het contactformulier, een belangrijke conversie, bleek namelijk met maar liefst 50% gedaald!

Dan gaat er natuurlijk wel een alarmbel rinkelen! Gaat er iets mis? Op de website? Of in de meting? Of is er een andere oorzaak?

Pro-actief optimaliseren

Doorontwikkeling is niet alleen een kwestie van reactief oplossen, maar ook van proactief verbeteren. In dit geval lag er een duidelijke kans in de content creatie. In de herprofilering van Guardian stond immers dat Guardian een kennispartner wil zijn en dan moet je natuurlijk ook kennis delen. Kwalitatieve relevante content delen is overigens niet alleen belangrijk om als je als merk te profileren bij je doelgroepen, maar ook om autoriteit op te bouwen bij zoekmachines. Het draagt dus meteen bij aan je vindbaarheid. Win-win!

Doorontwikkeling in je digitale strategie is niet alleen reactief oplossen, maar ook proactief verbeteren

En dat is hoe we vooruit komen: door kritisch te kijken naar gebruikersgedrag, direct gemeten uit live statistieken, en door constant voorwaartse stappen te blijven zetten. Elke stap dichterbij het gedefinieerde doel van de digitale strategie: een online herprofilering naar kennispartner.

Waarom dat zo werkt

Gijs, marketeer:

Dit is hoe wij het liefst samenwerken, en hoe wij het meest kunnen betekenen voor klanten. Doorontwikkeling op de agile manier. Elke sprint kijken we samen met Guardian naar de volgende stap, op basis van heldere KPI’s en vooraf bepaalde budgetten. Als partner in online oplossingen.

Een platform is namelijk nooit af. De markt blijft ontwikkelen, net als je doelgroep en hun informatiebehoefte. En ook aan technische kant, voor optimale vindbaarheid en user experience moet je bezig blijven op basis van voortschrijdend inzicht. Een website is een levend platform, als centrum van je digitale strategie.”

Ook eens kritisch kijken naar jouw hele digitale strategie, in plaats van alleen naar je website? Doen we graag. Bel of mail voor een vrijblijvende afspraak. Kun je meteen onze eigen Exitable koffie proeven. Nooit weg.