Samen met Gymna regelden we meer offerte aanvragen

Ga naar de website

Gymna – een begrip in de wereld van de fysiotherapie en revalidatie – klopte aan voor een betere online gebruikerservaring en daardoor meer offerte aanvragen. Ons voorstel: een UX redesign, op basis van research en meetbaar inzicht. Het resultaat: aanzienlijk méér conversie (die offerte aanvragen, dus). Dit is hoe.

CRO? Meer offerte aanvragen.

We noemen het CRO (Click Rate Optimization), maar het komt in logische woorden neer op meer verkopen in minder clicks. Waarbij “verkopen” een flexibele term is. Gymna in dit geval, verkoopt niet snel een fysio behandelbank rechtstreeks van de site. Zo werkt de doelgroep niet. Een “verkoop” op hun site, is een offerte aanvraag. Dat is de belangrijkste online handeling van de klant richting een (meestal) offline aankoop. Dus is dat waar we de click rate van willen optimaliseren. In logische woorden: we willen dat meer sitebezoekers klikken op “offerte aanvragen voor dit product”. Hoe? Met een slim(mer) UX design.

Hoe UX design meer verkoop oplevert

Het UX design van een website is de ervaring die gebruikers online hebben, door wat ze zien. Hoe ze door de site geleid worden. Een design dat gebruikers stuurt waar jij ze wil hebben. Waar Gymna ze wil hebben. Bij die offerte-aanvraag knop.

Dus sturen we ze daar naartoe. Door het UX design te herinrichten. Op basis van research en meetbaar inzicht. Als volgt:

1. We beginnen met overzicht

Gymna’s digitale landschap komt in kaart.

2. Onze Discovery Fase


We leren de eindgebruiker kennen, via het UCDC.

3. We doen UX research

Gebruikers georiënteerd onderzoek. Hier wordt het verschil tussen een mooi plaatje en een efficiënt product gemaakt.

4. De uitvoering

Het nieuwe design wordt gemaakt en gelanceerd, in sprints.

5. We meten

Statistieken en data versus gestelde KPI’s. Wat gaat er goed, wat moet verder geoptimaliseerd?

Wat we ontdekten, voor meer clicks

De kern-stap in dit proces, is stap 3 geweest: UX research. Onderzoek naar wat je gebruiker nodig heeft, om te komen waar jij hem wil hebben. De onderzoeksuitkomsten, voor Gymna:

Uitkomst 1

De product-structuur moet anders

Uitkomst 2

Er is behoefte aan real life

Uitkomst 3

Vertrouwen en service voorop

Uitkomst 4

Verschillende informatie-behoeften

  • De productstructuur moet anders – wat er getoond werd per product(categorie) verschilde enorm en bleek onoverzichtelijk voor gebruikers. Dus ontwikkelden we één structuur voor alle producten, waarbij je features kunt kiezen, om potentiële klanten richting een bepaalde uitvoering leiden.
  • Er is behoefte aan real life – fysio’s willen hun product niet gauw online kopen, maar het zien en voelen. Ze willen real life contact, dus focussen we niet op directe e-commerce, maar op dealerinformatie tonen, afspraken maken voor showrooms en offerte aanvragen. De klik naar fysieke klantinteractie.
  • Vertrouwen en service voorop – voor een grote aankoop in je fysiopraktijk, zoek je een betrouwbare leverancier. Dus tonen we o.a. de 50 jaar ervaring van Gymna, client cases en makkelijke mogelijkheid tot contact opnemen in het design.
  • Verschillende informatiebehoeften – verschillende type gebruikers willen verschillende vormen van informatie zien. Visueel ingestelde klanten willen video’s en heldere beelden, detail-uitpluizers willen alle ins en outs van verschillende features lezen. We maken de juiste mix. Voor meer clicks.

Het resultaat: aanzienlijk meer offerte aanvragen

Al die ontdekkingen werden samengevat in een mooi design, wat vervolgens ontwikkeld werd. En dan staat ‘ie ineens live. Maar dan zijn we echt nog niet klaar. Het redesign zorgde voor een golf aan groene cijfers in de analytics: meer bezoeken, langere bezoekduur, meer terugkerende bezoeker én een hoger aantal bezochte pagina’s. Wat willen we nog meer? Nou, meer offerte-aanvragen dus. En die bleven achter. Gek? Eigenlijk niet. In de praktijk werkt natuurlijk niet alles zo perfect als je met je allerbeste aannames had bedacht. Precies de reden waarom we werken via het agile principe.

Door ons geïntegreerde meetplan en heldere KPI's signaleerden we al snel dat de eindconversies niet hoog genoeg lagen, en konden we in een optimalisatie sprint direct stappen maken. We achterhaalden waar de 'crux' zat, bedachten een aantal mogelijke oplossingen, en testen deze op basis van een snel prototype. Zo maakten we het formulier eenvoudiger om in te vullen, werd de website nog duidelijker door juiste velden onder elkaar te plaatsen en zorgden we dat de juiste CTA’s eerder en nadrukkelijker in beeld verschenen.

Binnen één sprint (2 weken) ging een geoptimaliseerde versie van de offerte-tool live, en met succes. In de 3 maanden na de livegang van de verbeterde versie werden er 47% meer offertes aangevraagd dan in de 3 maanden voor die livegang.

Wat er ook gebeurt, altijd blijven ontwikkelen

Alles kan altijd beter. Maar hoe, dat achterhaal je door je website goed in te richten, een duidelijk idee te hebben van de reis die online bezoekers afleggen en vervolgens inzichtelijk te krijgen of die reis ook daadwerkelijk afgelegd wordt. In de praktijk betekent dat, dat je regelmatig je analytics goed doorspit om te kijken waar knelpunten zitten en daar mee te testen.

Want dat is een van de manieren waarop je jouw einddoelen haalt. Door kritisch te kijken naar het gedrag van je gebruikers, gedrag dat je rechtstreeks uit de cijfers haalt, en daar continu in te verbeteren. Dat is optimalisatie voor iedereen: meer offerte-aanvragen voor Gymna en een betere ervaring met gewenst resultaat voor de online bezoeker.