“Wat is een like waard?”

Social Media

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Een "like" op Facebook, een "hartje" op Instagram of een "interessant" op LinkedIn: ze zijn wat waard, maar wat is de exacte waarde in euro's? Sommigen hebben geprobeerd om er een exacte waarde aan te hangen: $136. Maar dat is natuurlijk nonsens. 

Spoiler alert: Er is niet simpelweg een waarde aan te hangen. En dat is eigenlijk ook niet zo relevant.

“Wat is een like waard” is de verkeerde vraag. Eentje die stamt uit een vorig (push-marketing) tijdperk, waarin we iedereen de oren doof toeteren als een opdringerige marktkoopman. Het werkt niet (meer).

Wat je jezelf zou moeten afvragen is: “Wat wil ik bereiken met mijn like?” en “Welke waarde bied ik mijn liker?”. Pas daarna krijg je waarde terug. En ja, ook in keiharde euro's.

Waarom een like geen (vaste) waarde heeft

Hoeveel euro je like waard is, is dus de verkeerde vraag. Maar als je even uitzoomt en naar het grotere geheel kijkt, is de vraag hoeveel euro je marketing oplevert daarentegen helemaal geen verkeerde vraag. Vaak is het een relatief simpele rekensom, die je maakt op basis van je online statistieken. Bijvoorbeeld in het geval van (directe) online sales (met het advertentiebudget, wat CTR's en het conversieratio kom je een heel eind). 

Maar zo simpel werkt het niet bij een 'like'. Dat iemand je pagina of bericht leuk vindt, is een actie van de gebruiker die meestal niet direct iets zegt over de kans op conversie (het doel dat je wilde bereiken). Oftewel: je weet niet of iemand die liket ook naar je site gaat en daar doet wat jij voor ogen had. Het kan goed blijven bij 'liken'.

Wat een like wél zegt, is dat de gebruiker betrokken is bij jouw bericht of jouw merk. Blijkbaar sprak het aan. En laat die betrokkenheid nou juist bijzonder belangrijk zijn. Een kans om jouw waarde, aan de liker te laten zien.

Jij bepaalt de waarde, met inhoud

Een like heeft dus wel degelijk waarde, maar die is (meestal) niet rechtstreeks te koppelen aan een sale. Vaak maakt een like namelijk geen (direct) onderdeel uit van het aankooppad van jouw product of dienst. Het is geen marktkraam waar je verkondigt wat je hebt, iemand komt aanlopen, en je je product verkoopt. Online is zo’n aankoopproces toch iets complexer. En al zeker in de B2B-markt.

Verwacht niet van je liker dat hij rechtstreeks doorklikt naar je site, koopt en zo rechtstreeks zijn waarde toont. Geef hem de tijd om hem jouw waarde te laten ervaren. Zo trek je de liker langzaamaan dichter naar je toe. Stapje voor stapje breng je met behulp van waardevolle content een bezoeker steeds wat verder in zijn/haar (vaak lange) customer journey. Een customer journey die uiteindelijk eindigt bij een conversie. Het punt waar alsnog keiharde euro’s gaan klinken.

Social media is véél waard

Inhoud is dus waar marketing tegenwoordig om draait. Het hele proces van de zogenaamde ‘pull marketing’ (aantrekken) - mensen liken jouw merk, jij biedt waardevolle inhoud, mensen converteren - in plaats van ‘push marketing’ (je product opdringen als een marktkoopman) is dus een menselijk proces geworden, waarbij de klant de touwtjes in handen heeft.

“Pull, don’t push”, is nu jouw taak. Hang er geen prijskaartje aan, maar vul de waarde zelf in - door de waarde te bieden aan je liker, niet te vragen van je liker.

Likes, shares, reacties zijn maar een middel voor verspreiding van je boodschap, voor het opbouwen van een imago, netwerk of een band met je doelgroep en een gunfactor te creëren. Likes zijn een middel (en een indicator van het succes van je merk), maar geen doel op zich.

Van like naar waarde - in 5 stappen

Je sociale media en bijbehorende likers hebben dus wel degelijk waarde, maar die moet je (zelf!) creëren, door een like in te zetten als middel om je doel te bereiken.

Dat doe je zo:

1. Bepaal wat je wil bereiken met je likes

Bijvoorbeeld:

  • Branding van je merk.
  • Je product verkopen.
  • Je bereik vergroten.
  • Service bieden.
  • Contact maken met je likers.
  • Leads genereren.
  • Of een combinatie daarvan.

2. Ontdek wat je doelgroep interesseert
Vogel uit wat je doelgroep leest of wil zien of weten. Bepaal wat voor waardevols jij hen daarbinnen te bieden hebt. 

Bijvoorbeeld: 

Ben je een matrassenaanbieder, dan kan dat ‘gezond slapen’ zijn. Informerende video’s of blogs over hoe je beter slaapt, of wat er bekend is over gezond slapen volgens de laatste onderzoeken, kan jouw waardevolle content worden. 

3. Deel die waardevolle content met je likers

Maken en delen. Kwestie van redelijk breed beginnen, binnen de vastgestelde mogelijke interesses van je doelgroep, en dan:

4. Analyseer de statistieken

Om te kijken of je met je content je doelen en (zowel ‘zachte’ als ‘harde’) conversies bereikt bij je likers, moet je naar de cijfers kijken. Hier leer je het meest over je doelgroep en hoe je hen (telkens) meer waarde kan bieden. Een oneindige, steeds effectiever wordende cyclus in combinatie met stap 2 en 3.

Bijvoorbeeld:

Content met tips voor mensen die moeite hebben met in slaap komen, blijkt heel populair en levert conversie op. Daar ga je dus steeds meer op inzetten. Informatie over het beste kussen blijkt niet interessant. Daar blijf je in het vervolg bij uit de buurt.

5. Wacht 6 maanden

Trek pas conclusies over de waarde die je terugkrijgt na minimaal 6 maanden. Pull marketing en de bijbehorende content marketing heeft (zeker in B2B) tijd nodig. Verval in de tussentijd niet stiekem toch weer in die schreeuwerige marktkoopman-mentaliteit! ?

Nog vragen?

Gaf dit artikel de antwoorden die je zocht? Of roept het nog vragen op? Zou zomaar kunnen, want hoewel de boodschap simpel is (“vraag niet wat een like waard is, maar vraag wat jij je liker voor waardevols kunt bieden”) is de uitwerking best een uitvoerige onderneming.

Mocht je dus nog met vragen zitten: stel ze gerust, we praten er graag over! Wat drink je? ☕

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?