15 (schrijf)tips voor SEO-vriendelijke teksten

SEM, SEO & SEA

Zoekmachines houd je niet (meer) voor de gek. SEO-trucjes zijn verleden tijd. En dat is misschien maar goed ook. Daadwerkelijk relevant zijn met kwalitatieve content is nog de enige manier om online goed vindbaar te zijn. Maar hoe maak je kwalitatieve content? En welke SEO-maatregelen dragen wél nog iets bij?

Laten we eens beginnen bij de meest voorkomende content: teksten. Hoe maak je jouw teksten SEO-vriendelijk en (dus) vindbaar? Bij deze 15 praktische tips.

Tip 1: Bepaal voor het schrijven de doelgroep

Het schrijven van een tekst kan pas beginnen als je weet tegen wie je praat. Wie is de lezer? Wat is zijn/haar (voor)kennis van het onderwerp? Kent hij/zij jouw vakjargon wel? Etcetera.
Probeer bij het schrijven één persoon in gedachte te houden en daar aan/voor te schrijven (Heb je al eens persona's van je doelgroep(en) gemaakt? Lees hier hoe je dat doet!). Zo zorg je ervoor dat de tekst aansluit bij de doelgroep. Durf een stijl te kiezen. Algemene (saaie) teksten zijn er al genoeg.

Tip 2: Doel bepalen

Welk doel heeft jouw tekst? Wil je puur informeren? Of wil je de lezer aanzetten tot actie? In welke fase van de customer journey bevindt de lezer zich? De strekking en toon van je verhaal hangen hier natuurlijk mee samen. Lees er meer over in de blog: Wat leest mijn doelgroep wél?

Tip 3: Het ideale aantal woorden

Er is veel discussie over de ideale lengte van een artikel. De een zegt "nooit meer dan 400 woorden per artikel", de ander beweert dat een online tekst "minimaal 1500 woorden moet bevatten". Wie er gelijk heeft? Niemand, als je het mij vraagt. Er is geen basisregel voor het aantal woorden. Het belangrijkste is simpelweg dat content relevant is. Het ene onderwerp kan in 200 woorden prima beschreven worden, het andere onderwerp heeft er minstens 2000 nodig. Verzin er niet onnodig woorden bij en kort complexe teksten ook niet dwangmatig in. Wat je bij erg lange teksten wel zou kunnen doen is het opsplitsen in meerdere artikelen. Beperk een artikel altijd tot één onderwerp. Bevat die lange tekst écht maar één onderwerp? Of zijn het er stiekem toch twee, of drie? Splits het op! Zo zorg je voor beter behapbare teksten en creëer je tevens nóg meer waardevolle pagina's op je site. 

Tip 4: Bepaal de juiste zoekwoorden

Welke zoekwoorden gebruiken jouw doelgroepen? Gebruiken zij vaktermen? Of beschrijven zij hun vraag in Jip en Janneke-taal? Nadenken over het zoekwoordgebruik van je doelgroep is essentieel. Want op die belangrijkste woorden wil jij immers gevonden worden. En het liefst helemaal bovenaan in de zoekmachines. 70% van de mensen kijkt namelijk helemaal niet verder dan de eerste 4 zoekresultaten. 

Hoe ga je om met de gekozen zoekwoorden (en zoekzinnen)? Zoektermen kunnen enorm uiteenlopen. De ene keer is het slechts één woord ('marketingbureau'), de andere keer meerdere zoekwoorden ('online marketingbureau Limburg'), of zelfs een hele zin ('wie kan mij helpen om mijn website beter vindbaar te maken?').

Kies bij voorkeur:

  • 1 belangrijk zoekwoord waar je echt mee wilt scoren
  • 2 of 3 zoektermen die in het verlengde van het belangrijkste zoekwoord liggen
  • Enkele synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

In tip 5, 6 en 11 ga ik verder in op hoe je deze woorden vervolgens in je tekst kan gebruiken.

Extra tip: gebruik de Google Adwords zoekwoordenplanner (deze is gratis). Hiermee kun je statistieken van zoekwoorden inzien, zoals het gemiddeld aantal zoekopdrachten en de mate van concurrentie op jouw gewenste zoekwoorden.

Tip 5: Maak gebruik van (tussen)kopjes

Eén lange lap tekst nodigt niet bepaald uit tot lezen. Maak daarom gebruik van tussenkopjes. Hierdoor wordt de tekst "scanbaar" voor de lezer. Hij/zij kan er zodoende snel doorheen "scannen" en kijken wat wel en wat niet voor hem/haar relevant is. Een tekst van voor tot achter doorlezen is niet meer van deze tijd ;) (gemiddeld wordt er maar 20% van de tekst gelezen).

Tussenkopjes zijn niet alleen leesvriendelijk, ze zijn ook goed voor zoekmachines. Net als je lezer scant ook een zoekmachine je tekst en kijkt eerst naar de titels en tussenkopjes. De titels en tussenkopjes hebben daardoor meer waarde dan de rest van de tekst. Zorg er dus voor dat je belangrijkste zoekwoorden in de titels en tussenkopjes voorkomen.

Tip 6: Verwerk het belangrijkste zoekwoord in je titel

Elke webpagina heeft een paginatitel. Deze wordt in de browserbalk en in zoekmachines getoond. Daarnaast staan er in de content van de pagina verschillende titels en tussenkopjes. Deze titels en tussenkopjes zijn opgemaakt als zogenaamde "H'tjes". In de code worden titels aangegeven met H1, H2, H3, enz. H1 is de hoofdtitel van je pagina. Hier mag er maar één van zijn. De tussenkopjes zijn in de code gekenmerkt met de andere H'tjes. Daar mogen er meer van zijn.

De paginatitel is de belangrijkste titel voor zoekmachines. Van de titels en tussenkopjes in de content zelf (de "H'tjes") is de H1-titel het belangrijkste. Als het goed is dekt deze namelijk de lading van je pagina. Zorg dus dat de paginatitel en de H1 de belangrijkste zoekwoorden bevatten. 

Tip 7: Een pakkende meta-omschrijving

De paginatitel en meta-omschrijving zijn net zo onafscheidelijk als Bert en Ernie. De meta-omschrijving is de tekst die in de zoekresultaten onder de paginatitel staat. Deze maakt niet direct een verschil voor de zoekmachine-ranking, maar is wel essentieel voor de gebruikerservaring. Dit is namelijk het enige wat een gebruiker in de zoekresultaten kan lezen. Op basis hiervan gaat hij/zij dus beslissen of jouw webpagina een bezoekje waard is. Zorg dus voor een korte, bondige en duidelijke meta-omschrijving die jouw doelgroep verleidt om door te klikken. 

Verwerk in jouw meta-omschrijving ook jouw belangrijkste zoektermen. Wanneer iemand op deze term zoekt komen deze woorden namelijk dikgedrukt in de meta-omschrijving te staan. Hierdoor vallen ze meer op. En dat helpt natuurlijk ook weer in de verleiding tot klikken.

Tip 8: Gebruik een zoekmachinevriendelijke URL

Hou URL's eenvoudig en leesbaar. Geen moeilijke abacadabra-URL als:

  • website.nl/categorie-4/node-1532/123566_4721.asp

Maar een leesbare URL als:

  • website.nl/blog/15-schrijftips-voor-seo-vriendelijke-teksten

Zowel de zoekmachines als de gebruiker beoordelen een eenvoudige en leesbare URL beter. Hoe logischer, hoe beter. En vergeet ook hier niet je belangrijkste zoekterm(en) in terug te laten komen.

Tip 9: Maak je zoekwoorden specifiek

Veel mensen focussen op algemene termen, zoals ‘duurzaam’. Voor dergelijke algemene zoekwoorden is het lastig om plek 1 in Google te bemachtigen. Elk bedrijf en elk product wil namelijk duurzaam zijn. Maak zoekwoorden daarom specifieker. "Duurzame energie" is al iets specifieker, maar toch nog steeds erg algemeen. Als je te breed blijft verdwijn je in een zee van concurrentie. Dus verklein je concurrentie door zoekwoorden (of zoekzinnen) specifieker te maken. Dit verkleint wel je publiek, maar je kunt beter op plek 2 staan bij een kleiner publiek, dan op plek 273 bij het grote publiek. Durf dus nóg specifieker te zijn en context te geven aan je zoekwoorden. Bijvoorbeeld: "goedkope duurzame energieleverancier Limburg".  

Tip 10: Er is meer dan tekst alleen

Google houdt in haar algoritme ook rekening met de tijd die iemand op jouw pagina besteedt. Kijk daarom verder dan alleen teksten en besteed ook aandacht aan de gehele gebruikerservaring. Zorg dus ook voor een mooi en gebruiksvriendelijk design en plaats ook andere content zoals bijvoorbeeld infographics en video's. Blijf de bezoeker boeien, ook dat is goed voor je SEO-waarde. (zie ook het 'extra tipje' onderaan deze pagina)

Tip 11: De frequentie maakt niets uit

Het is belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden te gebruiken in je tekst. Maar het heeft geen zin om je tekst er helemaal mee vol te stoppen.  De frequentie van de zoekwoorden maakt namelijk niets uit. Sterker nog, "keyword stuffing" werkt averechts. Zoekmachines kunnen het zelfs bestraffen. Maak er dus geen sport van om je belangrijkste zoekwoorden te pas en te onpas in elke zin te proppen. Houd de tekst leesbaar en logisch. 

Het gebruik van synoniemen kan ook nog wel wat helpen, maar wederom, maak er geen kermis van. Houd het relevant. 

Tip 12: Plaats links naar andere waardevolle sites

Plaats je website in een netwerk van relevante content. Dit doe je door  relevante links naar andere waardevolle websites te plaatsen. Staat er een verdiepend artikel over jouw onderwerp op een gerenommeerde website? Verwijs daar gerust naar. Bezoekers verlaten hierdoor misschien wel je website, maar het draagt wel bij aan de "autoriteit" van je website. (Maar ook hier geldt: prop je content hier niet onnodig mee vol. Houd het logisch en relevant.)

Tip 13: Maak delen makkelijk

Relevante links vanaf jouw website naar andere websites zijn waardevol, maar natuurlijk zijn links van andere websites naar jouw website nog belangrijker. Het is dus erg waardevol als andere personen, bedrijven en/of (vak)websites jouw content willen delen. Maak dit dan ook zo eenvoudig mogelijk. Bijvoorbeeld door share-buttons te plaatsen waarmee jouw content eenvoudig via bijvoorbeeld social media en mail gedeeld kan worden. 

Tip 14: Optimaliseer je afbeeldingen

Zoekmachines kunnen plaatjes niet bekijken. Toch kunnen ze vaststellen wat er op de foto staat door de alt-tekst te lezen. De alt-tekst is de omschrijving van het plaatje. Omschrijf in de alt-tekst wat er op het plaatje staat. Dan "snapt" de zoekmachine ook wat er staat. (Daarnaast wordt de alt-tekst ook gebruikt bij de voorleesfunctie die bijvoorbeeld door blinden en slechtzienden gebruikt wordt.)  

Tip 15: Laat een pagina niet doodlopen 

Als een gebruiker uiteindelijk op je website is beland, probeer je hem/haar natuurlijk vast te houden. Zorg dat een bezoeker na het lezen van interessante content verleid wordt om meer te bekijken op je website. Toon uitnodigende links naar gerelateerde artikelen of bied bijvoorbeeld een download met verdiepende content aan. Je helpt zodoende niet alleen de bezoeker maar ook je vindbaarheid, want als bezoekers meerdere pagina's bekijken tijdens een bezoek zullen zoekmachines je beoordelen als een waardevolle website. 

Extra tipje: check ook de code

De SEO-waarde zit niet alleen in content, maar ook in de techniek. Een goedgeschreven code is minstens zo belangrijk als een goedgeschreven tekst. De website-developers hebben dus ook een belangrijke SEO-taak. Waarschijnlijk programmeer je zelf niet, maar wellicht is dit artikel wel goed om eens met je (front-end)developer door te nemen. 

Met deze tips kun je waarschijnlijk al heel wat verbeteringen doorvoeren. Dus aan de slag! Succes! (En als je vragen/opmerkingen hebt, horen we het natuurlijk graag.) 

Nog niet genoeg informatie gekregen? Juichen we ook toe! Klik hier voor een selectie aan SEO artikelen. Of download hieronder de gratis SEO kalender bomvol tips & tricks.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?