Direct naar de inhoud

Bedrijfsnaam bedenken? 5 tips (Maak niet de ek-sai-ta-bul fout!)

Artikel • 7 min
  • Strategie

Al 15 jaar lopen we ermee rond: de bedrijfsnaam “Exitable”. Met trots. Maar er valt ook zeker wat op aan te merken, als je namen-expert Alexandra Watkins mag geloven. Zij heeft ervaring bij grote jongens als Disney en Microsoft en dit zijn haar 5 regels voor een goede bedrijfsnaam bedenken. Check ze, voor het (15 jaar) te laat is!

Exitable bestaat 15 jaar. Feest! Want dat betekent al 15 jaar internet-oplossingen bedenken. 15 jaar met een club passionate nerds in 1 ruimte doorbrengen. 15 jaar flauwe grappen tappen. 15 jaar samen bouwen aan de club die Exitable vandaag is.

Maar het betekent ook dat onze naam al 15 jaar verkeerd gespeld en uitgesproken wordt. Jep. Zeg het namelijk maar eens: Exitable. Hoe klinkt jouw uitspraak?

  • ek-sít-tu-bul
  • ék-si-ta-bul
  • ek-sie-té-bul

Zit hij ertussen? Vast. Het zijn de meest voorkomende verkeerde uitspraken namelijk. Die laatste zelfs door de huwelijksvoltrekker op de bruiloft van Sander, één van Exitable’s eindbazen.

Om het maar voor eens en altijd helder te hebben. De uitspraak van “Exitable” is:

“Ek-sai-ta-bul”

Om van de spelling nog maar niet te spreken. We schrijven het zelf al verkeerd, laat staan dat anderen er wat van bakken. We hebben wat voorbij zien komen door de (10!) jaren heen:

  • Exitable
  • Excitable (zoals je 't dus eigenlijk wél zou moeten schrijven)
  • Exitabel
  • Exciteble
  • ...

Dé #1 bedrijfsnaam fout - die wij maakten

Er waren meer opties, toen wij onze bedrijfsnaam bedachten. “Red & Black” (Maikel & Sander’s haarkleur) was er één. Daar is serieus over nagedacht. Maar “Exitable” is destijds echt als beste uit de bus gekomen.

En vergis je niet, we zijn er verzot op. Nu, 15 jaar later, zouden we niet anders willen heten. Want wij zijn Exitable. Maar als we het nog eens zouden doen - een bedrijfsnaam bedenken - dan pakken we er toch liever de 5 pro regels bij. Die hadden ons namelijk laten zien dat het nét wat beter had gekund dan “Exitable”.

Wat er mis is met “Exitable” - de naam, dan - is dat hij meteen pro regel #1 breekt:

“Je bedrijfsnaam moet spelbaar, verstaanbaar en vindbaar zijn.”

Helaas geen vinkje voor “Exitable” hier. Oké, vindbaar is hij misschien, omdat niemand anders het woord zo schrijft, maar dan moet je 't wel meteen “goed” schrijven... Klassieke bedrijfsnaam bedenken fout numero uno: gemaakt. Volgens Alexandra Watkins, tenminste. De pro.

Bedrijfsnaam bedenken - de 5 pro regels

Watkins is eigenaar van merknamen bureau Eat My Words (voor o.a. Disney en Microsoft) en auteur van het boek ‘Hello My Name Is Awesome’, waarin ze de beste pro tips voor jouw bedrijfsnaam bedenken geeft. Hadden we even moeten lezen.

Nummer 1 ken je al:

1. Je bedrijfsnaam moet verstaanbaar, spelbaar en vindbaar zijn.

Dé test als je twijfelt, volgens Watkins: spreek je naam uit tegen een stemcomputer en zie of die het goed spelt. Dan mag je alledrie de vinkjes zetten. De beste stemcomputer vind je heel makkelijk op een site die je waarschijnlijk dagelijks bezoekt: in Google.

Kijk maar eens naar het icoontje rechts in de zoekbalk. Ooit opgevallen? Dat is Google’s stemcomputer. Klik, spreek en test!

“Exitable”: geen check.

2. Je bedrijfsnaam moet zich niet beperken tot 1 product

Voor als je ooit wil uitbreiden. Hou die optie open voor jezelf, door je niet te beperken met een naam die je ooit bedacht voor je initiële product of dienst.

Een naam als “Extravaganza Cupcakes” houdt je redelijk beperkt. “Sweet Extravaganza” houdt het al meer in het midden; je kunt uitbreiden naar ander lekkers. “Extravaganza” maakt dat je er alles mee kan, en je begint met een tagline die het cupcake element verduidelijkt: “Extravaganza - de beste cupcakes van het land” bijvoorbeeld.

“Exitable”: check.

3. Jij mag niet de enige zijn die je bedrijfsnaam snapt

Watkins, in NRC:

“Het grote probleem is dat mensen verliefd worden op een naam die alleen voor henzelf betekenisvol is. Ze hebben te weinig inlevingsvermogen en kennis over marketing om te snappen dat de rest van de wereld anders over de naam denkt.”

Jij kan je bedrijfsnaam dus wel mooi, leuk, spannend of grappig vinden - dat betekent nog niet dat een ander hem snapt. En niemand vindt een ‘inside joke’ leuk. Denk aan een veelgemaakte fout binnen deze regel: de samentrekking van namen, van degenen die het bedrijf oprichten.

“Dat is hartstikke leuk voor jezelf, maar de rest van de wereld snapt er niks van.”

Bovendien wil je niet degene zijn die je naam steeds moet uitleggen, en kán dat ook lang niet altijd, voegt Watkins toe:

“Mensen denken vaak: ik kan die naam toch even snel uitleggen. Maar je zit niet naast je klant om het uit te leggen.”

“Exitable”: geen volledige check.

4. Je bedrijfsnaam mag geen verwarring oproepen

Er mag geen twijfel bestaan over waar je naam voor staat. Waar je bedrijf voor staat. Uit je bedrijfsnaam moeten anderen daarom direct kunnen afleiden welke producten of diensten je levert. Zonder verwarring.

Extra mooi: je bedrijfsnaam roept niet alleen géén verwarring op, het roept vooral wél (goede) emoties en het liefst zelfs humor op. Iets dat mensen levendig voor zich zien en daar een beetje mee moeten lachen. Een ‘outside joke’ dus: eentje die iedereen snapt, én duidelijk maakt wat je doet.

Watkins bedacht bijvoorbeeld “Cherry Pick” voor een dating app. “Bloody Married” voor een bruiloft-brunchcateraar. En “Spoon Me” voor een frozen yoghurt merk. Die laatste was zelfs zo succesvol dat mensen er t-shirts van wilden. Stuk voor stuk (geef toe) grappig, duidelijk én levendig voor je te zien.

“Exitable”: not so much.

5. Check je bedrijfsnaam bij KVK en als URL

Nee, nee; niet om te checken of die al bestaat. Dat maakt niet (zoveel) uit.

De door jou bedachte - en 4 keer afgevinkte - bedrijfsnaam mág al bestaan. Zolang het andere bedrijf maar niet dezelfde producten of diensten levert, mag het van de Kamer van Koophandel (KVK). Denk: Ajax. Mag een voetbalclub en een poetsmiddel zijn. Die 2 zullen elkaar nooit gaan bijten in de markt. Check je bedrijfsnaam bij KVK dus om te zien óf, en zo ja, wélk ander bedrijf er bestaat met die naam.

En wat de URL (domeinnaam) betreft: hier is het ook geen probleem als www.mijnbedrijfsnaam.nl al bestaat. Je kunt het namelijk makkelijk oplossen door daar iets creatiever mee om te gaan, beweert Watkins, met een URL als:

  • www.[jouwproduct].nl
  • www.koop[bedrijfsnaam].nl
  • www.over[bedrijfsnaam].nl
  • www.hieris[bedrijfsnaam].nl

“Exitable”: check, check!

“Is Your Name Lame”?

Check voor de dubbelcheck ook nog even Watkins’ “Is Your Name Lame” Test. Waar komen de vinkjes voor jouw bedrijfsnaam?

De eindstand, voor Exitable:

  • #1 Verstaanbaar, spelbaar, vindbaar - falen we.
  • #2 Niet beperkt tot 1 product - vinken we af.
  • #3 Niet de enige die 'm snapt - een halve ‘check’.
  • #4 Geen verwarring - geen ‘check’.
  • #5 Check KVK en URL - yes.

Alles bij elkaar opgeteld is onze bedrijfsnaam dus zo slecht nog niet. Hoewel hij regel nummer 1 overtreedt - genadeloos - checken we er vervolgens gelukkig nog 2,5 af. 2,5 uit 5. Tellen we als een “net voldoende”, voor deze keer.

En Exitable zou bovendien Exitable niet zijn, als het niet “Exitable” was. We zijn gehecht geraakt aan onze onspelbare en onuitspreekbare naam. Het is, als we Watkins even terecht mogen wijzen, zo slecht nog niet. Mensen onthouden ons. Misschien niet in de juiste letters, in de juiste manier volgorde, maar ze onthouden ons wel. Een beetje volgens de Starbucks-tactiek.

De Starbucks bedrijfsnaam tactiek!

Je hebt het misschien al eens meegemaakt: je bestelt je Soy Latte Deluxe met Choco Caramel Topping (of een koffie) en hij wordt afgeleverd met een totaal verkeerd gespelde naam op je beker.

“Je heet niet ‘Petur’ en dat zouden ze toch moeten weten?”

Komt omdat ze dat inderdaad weten. En ze het toch fout doen. Met opzet. Het maakt namelijk dat er een discussie ontstaat. Op z’n minst aan tafel, en op z’n best op social media: “Dit klopt toch niet?!”, “Hoe kunnen ze dat nu fout doen?!” (Klik, selfie, Instagrammen, #starbucks) en “Haha, dit is eigenlijk wel grappig” (daar is dat humor element weer). En dat maakt een bedrijfsnaam memorabel en gezien. Briljant!

Laten we het erop houden dat wij dat dus ook met opzet zo gedaan hebben: onze naam lastig schrijfbaar en onuitspreekbaar maken. Heel tactisch. Erg doordacht. Memorabel op z'n minst. En het werkt al 15 jaar. Voor ons tenminste.

Goeie nieuwe tagline zelfs!

“Exitable - al 15 jaar memorabel”