Brand Sprint: snel tot de essentie van je merk

(Digitale) StrategieBranding

José-Luis Almagro

UX Designer

José-Luis Almagro

UX Designer

Is jouw merk toe aan een rebranding? Wil je een nieuw (sub)merk opzetten? Of is een deel van je merkuiting toe aan een opfrisser? Dan biedt de Brand Sprint een oplossing. Een Brand Sprint is een 3 uur durende, interactieve workshop. Samen met je team geef je het abstracte idee van een merk een concrete invulling. De snelste manier om te komen tot een sterke positionering, de perfecte input voor een pakkende brand story en een inspirerend communicatieconcept. 

In tijden van corona bieden we al onze workshops online aan, of fysiek met de 1.5-meter regel in acht nemend. 

Brand Sprint als afgeleide van de Design Sprint 

Exitable slaat regelmatig de handen samen met zusterbedrijf Sprintwork om op basis van design thinking methodes onze klanten te helpen. Met een design sprint (en afgeleiden daarvan) helpen we partners om gezamenlijk product-, en communicatievraagstukken op te lossen.

De design sprint expertise van Sprintwork, in samenwerking met de uitvoerende specialismes van Exitable bieden razendsnel resultaat. In het geval van de brand sprint hoeven jij en je team slechts 3 uur vrij te houden. Zo weet je zeker dat alle belangrijke interne stakeholders aanwezig kunnen zijn. 

Waarom een brand sprint?

Exitable combineert de expertise van ons eigen bureau met Sprintwork om jou zo een unieke workshop te bieden. De eigenschappen van de brand sprint kunnen we als volgt samenvatten: 

  • Snel en doeltreffend door gebruik te maken van design thinking methodes 
  • Strategisch door de aanwezigheid van onze communicatie- en UX-experts 
  • Samenwerking en verbondenheid door het gezamenlijke proces van de brand sprint 
  • Diepgang door inzet van ux-design en storytelling-aanpak.
  • Resultaatgericht, want na de brand design leveren wij een compleet communicatieconcept aan. 

Dit communicatieconcept kan natuurlijk afgestemd worden op een specifieke vraag. Bijvoorbeeld een nieuw logo, een nieuw merkbeeld of een specifieke campagne of evenement. Zo focusten we ons in de brand sprint voor Beatrixhout ons op een duidelijke merkpropositie.

Beatrix Hout

Wat is er nodig voor een brand sprint?

Jij verzamelt de belangrijkste interne stakeholders in jouw brand sprint team. Denk aan zo’n 3 tot 6 personen uit de directie, marketing, communicatie en sales. 

Vanuit ons team sluiten er 2 a 3 personen aan die de brand sprint faciliteren en tevens strategische, communicatieve en design kennis met zich mee brengen. 

Wat krijg ik na zo’n brand sprint? 

In een brand sprint ontdekken we de waarden van je merk en krijgen we antwoord op de vraag wat je wil uitdragen naar je doelgroep(en). Dit wordt vertaald naar een rapport, met inzicht in de karakteristieken van de organisatie en advies over hoe en wat te communiceren naar de doelgroep. 

Een compleet communicatieconcept dus, inclusief een stukje brand guide. Helemaal gericht op jouw vraagstuk. Dat kan een rapport zijn, maar eventueel ook een campagne, tone of voice, brand story, beeldconcept of nieuwe huisstijl - wat jij zoekt, leveren we op. En dat nieuwe concept, in welke vorm dan ook, is tijdens de brand sprint al direct intern getoetst bij de belangrijke stakeholders. Wij presenteren dit communicatieconcept aan jullie brand sprint team, waarna jullie met een concreet concept snel verder aan de slag kunnen met je vraagstuk. 

Hoe is een brand sprint opgebouwd?

De workshop duurt 3 uur, of in 2 delen van 1,5 uur. In deel 1 focussen we op jullie organisatie, van buitenaf bekeken. We kijken naar de trends in je veld en de toekomst voor je organisatie, door een roadmap op te stellen. We pakken de klassieke “How, What, Why”-vraag die ooit door Simon Sinek populair is gemaakt erbij. We diepen die vragen uit, door te focussen op je doelgroepen en kernwaarden en krijgen zo veel meer grip op de echte essentie van je merk. 

Deel 2 focust zich op het vertalen van de merkessentie naar een brand story en daarbij passende visuele taal. We kijken naar de uitstraling van je merk en plaatsen jouw organisatie in je concurrentielandschap.

brandsprint


Hierna hebben wij alle munitie die we nodig hebben om voor jullie aan de slag te gaan. We stellen jullie communicatieconcept op. Dit pitchen we aan jullie brand sprint team, dat eventueel verder aangevuld wordt door meer experts uit jullie organisatie, zodat we met jullie feedback het rapport af kunnen maken. 

Waar komt de brand sprint vandaan?

We zijn zeer ervaren in design workshops zoals de brand sprint - maar wij hebben ‘m niet bedacht. Onze brand sprint is dan ook gebaseerd op de three-hour brand sprint van Jake Knapp. De merkoefeningen die hij met zijn team opstelde, is de basis voor onze brand sprint, die wij verder verfijnden met onze kennis en ervaring van workshops voor Nederlandse organisaties. 

Wat we wel hebben behouden? Het doel van de brand sprint

The point of these exercises is to make the abstract idea of “our brand” into something concrete. The team gets a common language to describe what their company is about - and all subsequent decisions about visuals, voice, and identity become way easier.
Jake Knapp

Meer weten over de brand sprint?

Wij faciliteren jouw brand sprint en werken deze verder uit op basis van de opgedane kennis, in combinatie met onze communicatieve ervaring. Wij helpen je graag op weg naar meer succes voor je merk. 

Benieuwd wat een brand sprint kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact met ons op of kom een keer vrijblijvend langs! 

Excited?

Wij bellen je terug