Direct naar de inhoud

“Limbo Bullshit Bingo” - de ergste kantoortermen in 't Limburgs

Artikel • 3 min

Probeer eens met hip klinkende, maar totaal inhoudsloze kantoortermen aan te komen bij een oer-Limburgs nuchter internetbureau als Exitable. Waar “geine zeiver” (no nonsense) even diep ingebakken zit als “proemevlaai”. Kun je lachen. Daarom hebben wij onze eigen variant op de allergrootste loze kantoorwoorden: De Limbo Bullshit Bingo. Welke kun jij afvinken?

Kantoortermen zitten steevast op gevaarlijk terrein. Van die typische woorden die je dagelijks voorbij hoort vliegen, en die je elke dag een beetje verder op de kast jagen. Wat zeggen die mensen nu eigenlijk? En vooral: weten ze het zelf wel?

Natuurlijk zijn ze soms ergens goed voor, en hebben ze zelfs - een echte! - betekenis. Wellicht weet degene die de term roept zelfs wat deze betekent. Vooral in het geval van marketing termen zit er daadwerkelijk iets zinnigs achter. Helaas worden ze vaak onder het irritatie-tolerantieniveau gesleept door marketing termen misbruikers:

  • Zij die kantoor (en meestal marketing) termen te pas en te onpas gebruiken, zonder dat ze precies weten waar ze het over hebben.
  • Of: zij die wel weten wat het betekent, maar totaal geen context noemen voor de medeluisteraars.
  • Nóg erger: zij die ze in de verkeerde context gebruiken en dus totaal loze praat uitslaan.

Marketing termen misbruikers opgelet

Kantoorlui dus, die niet precies weten waar ze het over hebben, maar toch graag “lean” en “scope” in het rond slingeren. Om nog maar niet te spreken van degenen die écht loze of onnodige termen gebruiken als “koers houden”, “inschieten”, “mensen in hun kracht zetten” en natuurlijk de immer gevleugelde uitspraak “we nemen het mee”. (Officieel uitgeroepen als vreselijkste kantoorwoorden trouwens, die laatste 2.)

Dat het een landelijke (en waarschijnlijk zelfs globale) frustratie is, blijkt wel uit het feit dat het web er vol mee staat - en NRC er zelfs een speciale column voor opende, door de inmiddels befaamde Japke d. Bouma. Een groot succes, met een reden.

We. Zijn. Het. Zat.

Na 10 jaar (loos gebruikte of écht loze) termen binnen ons vakgebied aanhoren, was het tijd voor ontlading. Niet bepaald een challenge, doordat we dit issue samen hands-on aanvlogen met ontzettend veel commitment. Even sparren en de vertaalslag was gemaakt. Aftikken die handel!

Doe de (Limbo) Bullshit Bingo!

Intermediair herkende het probleem en ontdekte de oplossing: de Marketing Termen Bullshit Bingo! De manier om je collega’s, je manager en misschien zelfs jezelf bewust(er) te maken van het gebruik en (vooral) misbruik van kantoortermen.

De regels: hoor je een van deze termen, vink ‘m af op de bingokaart. Hoe snel heb jij de kaart volledig afgestreept? De prijs: een betere kantoorwereld:

Dus: printen, pak je marker en afstrepen die handel! Kijk maar eens of het bij jou op kantoor in één dag lukt. In één vergadering misschien, zelfs? En kroon gerust jullie eigen ongekroonde Kantoortermen Bullshit Bingo Koning.

Kantoortermen op z'n Limburgs

Exitable zou Exitable niet zijn, als we hier niet ons eigen Limburgse sausje overheen zouden mikken. Want als je iemand niks wijs kunt maken met zogenaamd indrukwekkende termen, is het de no-nonsense zuiderling wel. Of beter gezegd, in onze eigen termen: “geine zeiver”.

Wil je je kantoortermen-gebruik wel aanpassen, maar weet je geen nuchtere Limburgse vertaling? We helpen je wel even. Komtie (en onthouden dit, hè!):

Kortom, erger je niet langer aan kantoortermen. Doe er je voordeel mee en speel de Bullshit Bingo met je collega’s! Of ga aan de slag met de Limburgse vertalingen. Elke dag een feestje!