Het Exitable Marketing Dashboard: een onmisbare aanvulling op je website

(Digital) Marketing

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Overzichtelijke, realtime dashboards... Onmisbaar voor een online marketeer. Iedere organisatie werkt in meer of mindere mate met data. Denk aan Google Analytics, dashboards van bepaalde softwarepakketten, statistieken van je social media pagina’s enzovoorts. Soms zie je door al die verschillende rapporten en statistieken je resultaten niet meer. En precies daarom werken wij met overzichtelijke all-in-one dashboards. 

Een marketing dashboard: wat houdt dat in? 

Een marketing dashboard is een rapportagetool die de belangrijkste statistieken & KPI’s weergeven met behulp van datavisualisatie. De dashboards zijn ontworpen om in één oogopslag te kunnen zien hoe het met je gestelde doelen gaat. En die doelen kunnen verschillen. Daarom bieden we niet alleen dashboards aan die inzicht bieden in de prestaties van je website, maar ook dashboards die realtime inzicht geven in jouw campagne prestaties. Denk bijvoorbeeld aan:

Websites:

  • Aantal gebruikers
  • Aantal sessies
  • De gemiddelde sessieduur
  • Het bouncepercentage
  • Aantal conversies
  • Conversiepercentage
  • Meest gelezen pagina’s
  • Percentage terugkerende gebruikers
  • Geografie (waar komen bezoekers vandaan?)
  • Acquisitie kanalen (via welke kanalen komen bezoekers?)
  • Enzovoorts

Campagnes:

  • Uit welke advertenties komt verkeer
  • Hoe presteren bepaalde zoekwoorden
  • Waar worden onze advertenties geplaatst
  • Hoe is de ROAS (return on ad spend)
  • Enzovoorts

We richten onze dashboards zo in dat ze automatisch worden bijgewerkt (en dus altijd realtime inzicht bieden). Maar daarnaast kun je te allen tijde ook selecteren welke periode je wilt inzien (en zo kun je dus ook weken, maanden, of jaren terugblikken op je data). 

De kracht van een marketing dashboard 

Met jouw op maat gemaakte dashboard kun je dus in een oogopslag zien hoe het gesteld is met je doelen. Vervolgens kun je aan de hand van deze data en inzichten conclusies trekken en op basis hiervan verbeteringen doorvoeren of nieuwe stappen ondernemen. 

In 6 stappen naar jouw perfecte dashboard 

Wij maken onze dashboard vaak binnen Google Data Studio. Dit is hoe we dat aanpakken:

  1. Weten wat je wil meten: niet alles hoef je te meten, teveel data maakt het alleen maar onoverzichtelijk. Stel jezelf de vraag welke statistieken jou genoeg inzicht geven.
  2. Van doel naar KPI: welke statistieken laten zien of je op weg bent naar het behalen van jouw bedrijfsdoel(en)? 
  3. Data verzamelen: bijvoorbeeld uit Google Analytics. Zorg er altijd voor dat conversies meetbaar zijn gemaakt binnen het door jouw geliefde platform.
  4. Data bundelen: vergeet niet dat we in 1 oogopslag willen zien hoe we presteren, maak het dashboard dus niet te uitgebreid. Als we verder de statistieken in willen duiken kunnen we dat nog altijd doen.
  5. Betrek je organisatie: geef het dashboard een plekje waar iedereen in je organisatie (die het aangaat) het makkelijk kan inzien. Bijvoorbeeld je management team, sales team, marketing team en ga zo maar verder. 
  6. Optimaliseer: op basis van deze data kun je vervolgens bijsturen waar de cijfers aantonen dat het beter kan.
Management Dashboard Voorbeeld


Hierboven zien we een voorbeeld van hoe een dashboard binnen Google Data Studio eruit kan komen te zien. Maar er zijn meer dan genoeg dashboarding tools, we lichten een paar voorbeelden uit:

  • Google Data Studio: wordt door veel organisaties gebruikt, het is dan ook een gratis tool binnen het Google portfolio. Bovendien is het vrij gebruiksvriendelijk vanwege de ‘drag and drop functie’. 
  • Tableau: als je als organisatie geen gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Analytics, maar zelf een ‘bak’ met ruwe data hebt, dan is deze tool de uitkomst. Het nadeel is dat Tableau veel specialisatie vergt. Daarbij komt kijken dat het erg tijdsintensief is. 
  • Power BI (vooral Microsoft): is te vergelijken met Tableau. Het is om ongeorganiseerde data te organiseren, maar ook deze tool vergt veel specialisatie en is in gebruik erg arbeidsintensief. 
  • DatoRama: is een Salesforce-onderneming en biedt op cloud gebaseerde, AI-gedreven marketing intelligence, zodat je jouw data kunt centraliseren en hier sneller betere inzichten uit kunt halen.

Van data naar verbetering 

Leuk al die data, maar je moet er ook wat mee doen. Het is de bedoeling dat jouw dashboard wordt gebruikt als startpunt om zo steeds meer te veranderen en te verbeteren.

Als online marketeer wil je je eigen doelen halen, maar niet te vergeten wil je uiteindelijk waarde leveren voor de gehele organisatie. Hierbij is het overtuigen van een directie niet te missen. Online marketeers hebben vanzelfsprekend verstand over de statistieken die worden vermeld in het dashboard en hoe deze zich verhouden tot de benchmark. Echter, hoe hoger iemand in de organisatorische ladder staat, hoe meer deze kennis (over het algemeen) afneemt. 

Bepaalde KPI’s zeggen niet-marketeers heel weinig - al helemaal voor je directie - die liever willen weten wat er nou aan tastbare waarde voor het bedrijf is behaald. Daarom bouwen we overzichtelijke dashboards en presenteren deze regelmatig aan onze partners om te verduidelijken welke impact we uiteindelijk behaald hebben. Dat kun jij weer intern doorsturen om je managementteam of directie de waarde van je online communicatie te tonen, zodat iedere laag van de organisatie het dashboard écht begrijpt.

Voorbeeld: als een KPI over bereik gaat, dan heeft de directie daar niet zoveel aan. Het is van belang dat het toegenomen bereik wordt weergegeven ten opzichte van een andere periode. Of wordt doorgerekend naar het aantal toegenomen conversies. Zo wordt het ook voor de directie duidelijk waarom het belangrijk is om je bereik te vergroten.

Maken wij vaak een dashboard?

Ja, wij maken voor bijna al onze klanten een dashboard aan het einde van een project. Het dient ook als een benchmark of startpunt voor de organisatie, zodat duidelijk is wat de huidige prestaties zijn en wat er nog kan worden verbeterd. Hierdoor wordt voor de hele organisatie duidelijk wat de samenwerking met Exitable doet, heeft gedaan en waar nog potentie ligt. 

Wil jij ook duidelijk hebben hoe het gesteld is met de prestaties van jouw organisatie? Probeer dan eens met behulp van bovenstaande tips een dashboard te maken. Loop je tegen vragen aan, of wil je het op voorhand al uitbesteden? Neem dan contact met ons op, dan zorgen wij ervoor dat jij binnen no-time en binnen één oogopslag te zien krijgt hoe het gaat met jouw bedrijfsdoelen.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?