Jouw idee getest in 4 dagen? Maak kennis met de Design Sprint!

(UX-) Design

Een team komt maar niet op één lijn, de waarde van een concept moet getest worden, of je klant wil gewoon snel resultaat. Een online project – site, app, pitch of campagne – bedacht en ontwikkeld krijgen, lijkt vaak een grote investering en een lastig traject. Is het niet. Het kan in 4 dagen. Bedacht, gebouwd en getest. Dit is de Design Sprint 2.0 en hoe wij hem uitvoeren.

“Designers maken mooie plaatjes.” Als je er een bent; je kent het stereotype. Als je er een kent; verkeerd gedacht. Product designers doen meer. We denken na. Niet als een filosoof in een stil hoekje, oeverloos dubbend. Maar op de praktische manier. Snel en toepasbaar, met de juiste mensen in een team.

De Design Sprint 2.0 is daarom één van mijn favoriete methodes in mijn branche. Samen met grote organisaties als Lego, Slack en Google, die er constant mee werken, sinds Jake Knapp de DS ‘uitvond’ bij Google Ventures.

In 4 dagen bedenk en bouw je samen een realistisch prototype waarmee je, via een gebruikerstest, direct feedback van echte klanten verzamelt. Het proces waar organisaties vaak maanden over doen, verpakt in een week.

Die snelheid is meteen de superkracht van de Design Sprint: je kunt fast forward de toekomst in duiken om te zien of je beoogde eindproduct en gebruikersreactie werkelijk zo succesvol zijn als je hoopte. Vóórdat je (veel) tijd en geld gaat investeren en allerlei verplichtingen aangaat.

De snelheid van de Design Sprint is z’n superkracht: je kunt fast forward de toekomst in duiken.

Erg handig, wanneer je klanten met typische klant problemen kampen.

8 typische klant problemen (die de Design Sprint oplost)

Een aantal van deze ben je zeker al eens tegengekomen. Als klant, of als designer voor een klant. De Design Sprint maakt allebei jullie leven makkelijker, door ze in een week op te lossen. Hoe, vertel ik zo. Direct na dit feest der herkenning:

  1. De organisatie wil een oplossing voor een probleem. Het team heeft in samengestelde vorm echter moeite om op één lijn komen met elkaar en met de bedrijfsdoelen.
  2. Teams werken vaak richting onduidelijke doelen, doordat de scope van hun project telkens verandert.
  3. Het ontbreekt projectteams aan echte data, waarop ze heldere bedrijfs-besluiten kunnen baseren. In plaats daarvan bouwen ze voort op eindeloze interne discussies.
  4. Organisaties of teams hebben de druk om ‘innovatief’ te zijn, omdat concurrenten de organisatie voorbij rennen, maar weten niet waar ze moeten beginnen.
  5. De cyclus van een product- of projectontwikkeling is zo lang, dat teams hun focus en enthousiasme verliezen:build_launch_data_idea
  6. De klant wil gewoon zo snel mogelijk een site, app of campagne live hebben, die niet mag onderdoen qua effectiviteit en kwaliteit.
  7. Iemand heeft een app idee, waar investeerders voor nodig zijn. Om het abstracte idee kracht bij te zetten, toont hij hen graag een concreet prototype.
  8. Iemand heeft een online concept bedacht, maar test graag of de markt er werkelijk op zit te wachten, voordat er ‘echt’ werk van gemaakt wordt.

Herkenbare problemen en scenario’s? Door naar de oplossing dan.

Design Sprint lost het op – in 4 dagen

Even terug naar (de definitie van) de Design Sprint:

“In 4 dagen bedenk en bouw je samen een realistisch prototype waarmee je, via een gebruikerstest, direct feedback van echte klanten verzamelt.”

Maar hoe kom je daar? Waar begin je mee? Wie wordt erbij betrokken? En hoe maak je het realiteit, stap voor stap? Zo:

Het doel

Zoals alles hier intern, pakken we dingen graag op de agile werkwijze aan. Dus starten we met het doel van de Design Sprint, zoals we dat aan het begin van een Sprint Week definiëren:

“Aan het eind van de week hebben we besloten welke uitdagingen we tackelen, hebben we hier oplossing(en) voor ontwikkeld en getest met een prototype.”

De aanpak

Je nodigt de klant uit om (minimaal 2 dagen) met een goed gemixt team langs te komen. Een team met leden uit alle (relevante) lagen van de organisatie. Zodat je direct samen een brug kunt slaan tussen bijvoorbeeld sales, marketing, IT, management en belangrijke stakeholders. Dit is je team.

Aan de slag!

De uitvoering

Hoe ziet de (Design) Sprint Week er daarna uit? Als volgt:

Maandag

  • De uitdaging wordt gedefinieerd. Voor welk vraagstuk staan we precies? 
  • Op dit gedefinieerde probleem worden vervolgens alle mogelijke oplossingen afgevuurd. Van gekke gedachtes tot concrete ideeën.

Dinsdag

  • De mogelijke oplossingen worden geprioriteerd en overzichtelijk gemaakt. Het team stemt op de beste oplossing. Knopen worden doorgehakt.
  • Dit ‘gewonnen’ concept wordt als prototype gedefinieerd, met een storyboard. (Een visuele versie van alle stappen die de gebruiker tijdens de test doorloopt.)

Woensdag

  • Dit vastgestelde prototype wordt ontwikkeld. De klant hoeft hier niet meer bij te zijn.
  • Een groep testgebruikers van het prototype wordt verzameld en de test wordt gepland.

Donderdag

  • 5 testgebruikers doorlopen het prototype en beoordelen hun ervaring, geven feedback. Daarnaast wordt hun gedrag gemeten uit de gebruikersdata.
  • De feedback wordt gebruikt om duidelijke vervolgstappen voor verbetering te bepalen.

Daarna

Blijkt het concept geen succes; gebreken analyseren en verbeteren of stekker eruit trekken.
Blijkt het een succes; goede punten doorontwikkelen en steeds verder blijven verbeteren.

Zo snel kan het dus gaan. Want onthoud…

“Getting started is more important than being right.”

De superkracht hier, is dat je begonnen bent als team. Je hebt een (vliegende) start gemaakt en het project loopt. Geen grenzeloze overleggen meer, geen vage abstracte ideeën meer, geen eindeloze uitzichtloze horizon en doelstellingen meer.

Je bent los. Live. Aan de slag. En dat momentum maakt dat je team (jij en de klant) niet alleen gelanceerd is, maar door blijft vliegen – voortgaand op de nieuwe energie en het enthousiasme van een concreet product – steeds hoger en hoger.

Ga dus aan de slag. Maak snel iets waar je mee terug naar de gebruiker kunt gaan om te laten testen. Feedbackrondes. Input. En zo verbetering. Dat is namelijk zo veel meer waard dan nog een extra dag zelf zitten broeden op een (volgens jou) nog beter, algemeen meer geaccepteerd of perfect concept en design. Go get started!

Kom je er niet uit? Wij helpen je graag op weg!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?