Direct naar de inhoud

SEA, SEO, SEM, ads...?! De simpele uitleg (en aanpak)

Artikel • 11 min
  • Marketing
  • SEO
  • SEA

Het kan goed zijn dat je nogal eens verdwaald raakt in de wondere wereld van de zoekmachinemarketing. Google - maar ook Bing! - blijkt een mysterieuze bende van regels, algoritmes en instellingen. Wij ontrafelden het mysterie, en ik kan je nu precies vertellen wat je moet doen voor optimale zichtbaarheid in zoekmachines (met SEA, SEO, SEM, en de rest) op de meest simpele manier.

Je mag nu alvast opgelucht ademhalen, want ik kan je meteen één ding vertellen: het is allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld als het lijkt.

Zoekmachineoptimalisatie - of “zoekmachine marketing” zoals wij het liever noemen - gaat weliswaar gepaard met flink wat spannend klinkende afkortingen en het algoritme van online zoekmachines is één van de grootste wiskundige machines ter wereld; het valt allemaal wel mee.

Want die afkortingen kunnen we afhandelen (doen we meteen) en die algoritmes zijn inmiddels zó vernuftig dat we er niet mee hoeven leren omgaan (met een 1000 pagina’s tellende handleiding), maar dat ze het werk vóór ons doen. En dat maakt het optimaliseren van jouw zichtbaarheid in zoekmachines juist steeds makkelijker.

In dit artikel ontdek je waarom, en zie je direct hoe dat werkt. Zo kun je er meteen zelf mee aan de slag. (Of je belt ons, als je vastloopt; je enige echte Google Partner).

Wat is SEA, SEO, SEM, …? De afkortingen uitgelegd

Wat is SEA?

SEA staat voor “Search Engine Advertising”. Adverteren op zoekmachines dus. (Ik zei toch dat het simpel was?)

Wanneer je snel en direct verkeer naar je website of een bepaalde landingspage wil halen, schakel je in de meeste gevallen SEA in. Je gaat betaald adverteren zodat jij helemaal bovenin Google (of een andere zoekmachine) komt te staan wanneer iemand een relevante zoekterm intikt voor jouw product of dienst.

Je komt dan bovenaan te staan, met zo’n groen “Adv.” stempel voor je link:

SEA werkt bijvoorbeeld met cost per click (CPC). Je betaalt hier dus geen vast bedrag voor een advertentie zoals dat offline meestal gebeurt. Je betaalt per keer dat iemand op jouw link klikt. Voordeel: je bereikt en betaalt enkel voor relevante personen, in tegenstelling tot de oldschool media. En die bedragen zitten gemiddeld rond de €1,- tot €2,- maar kunnen variëren van een paar cent tot tientallen euro’s per klik, afhankelijk van hoe moordend de concurrentie is (waarover zometeen meer).

Slim inzetten op SEA gaat dus vooral om zoveel mogelijk relevante kliks krijgen voor zo weinig mogelijk kosten (waarover ook zometeen meer).

Wat is dan SEO?

Ze lijken veel op elkaar, qua afkorting, en worden ook veel door elkaar heen gebruikt: SEA en SEO. SEA ken je nu (onthoud: advertising). SEO staat voor “Search Engine Optimization”: zoekmachineoptimalisatie. Dat klinkt nog ietwat abstract natuurlijk. Concreter: beter zichtbaar in organische (!) zoekmachine-resultaten. En organisch wil zeggen: onbetaald, buiten de advertenties om. De ‘gewone’ resultaten.

Zoals hier:

Is je SEO perfect op orde, dan kom je zo zonder te betalen bovenaan in Google te staan - meteen na de advertenties. En een beetje goede SEO moet je op z’n minst op de eerste pagina brengen, op de meest relevante zoekwoorden binnen jouw branche. want zeg nou zelf, wanneer was de laatste keer dat jij op de tweede pagina van de zoekresultaten keek?

En... SEM?!

Laten we die zeker niet vergeten in het rijtje. SEM klinkt misschien nog nieuw in je oren, omdat het nog een vaak ongebruikte term is. Toch is het eigenlijk de beste term van alledrie.

SEM staat namelijk voor “Search Engine Marketing”. Zoekmachine marketing. Een overkoepelende term, die staat voor SEA én SEO (en al het andere dat komt kijken bij zoekmachine marketing).

Een goede term, omdat ze hand in hand gaan. Je wil je namelijk meestal niet alleen richten op SEA of SEO, maar een gezonde mix maken. De meest optimale output voor input, door een goede investering op verschillende vlakken. Investering SEA, door in te zetten op relevante zoekwoorden, de meest voordelige CPC’s én investering in SEO, door met goede content hoger in de organische resultaten te komen. De eerste is een directe input-output investering, die geld blijft kosten. De tweede een indirecte investering in meer kliks, waarin je in eerste instantie investeert, om je op de lange termijn meer zichtbaarheid op te leveren, die blijft.

Alle vormen van SEM zijn dus interessant op hun eigen manier, en kennen voor iedereen een andere optimale mix om zichtbaar(der) te worden in zoekmachines.

Toch is het SEA dat tegenwoordig steeds meer op de voorgrond treedt. Onder andere doordat Google z’n advertenties steeds minder duidelijk laat uitzien als advertenties. Je koopt met SEA dus als het ware de eerste plaats in Google, doordat het lijkt of dit organische resultaten zijn (SEO) in plaats van betaalde advertenties (SEA).

Bezoeker zoekt, ziet de eerste resultaten - organisch of betaald - en klikt direct door. Op de advertentieresultaten die lijken op de organische resultaten bovenaan in de lijst, maar bijvoorbeeld ook op Google Shopping resultaten. Overduidelijk betaalde advertenties, maar toch erg klikbaar voor bezoekers op zoektocht naar een specifiek product omdat het bovenin staat en direct opvalt.

Benieuwd hoe je jouw SEA (het best) voor elkaar krijgt in deze verschillende vormen? Lees verder:

Zo werkt SEA met Google Ads (heel simpel)

Als Google Partner kennen we de fijne kneepjes van de zoekmachine, en kunnen we jouw aanbod met de grootste precisie en zorgvuldigheid inrichten in zoekmachines. Next level stuff.

Toch kun je je Google Ads in beginsel ook zelf installeren. De basics van een campagne instellen zijn namelijk geen rocket science. Je doet het in een paar stappen, als we het even kort en overzichtelijk mogen houden.

Google Ads installeren in een paar stappen

  1. Maak een Google Ads account aan voor jouw corporate website.
  2. Richt een Campagne in - hier geef je bijvoorbeeld aan welk doel je wilt bereiken (sales, websiteverkeer, app promotie e.d.). Vervolgens kies je het campagnetype. Wil je zoekadvertenties maken? Of liever display advertenties? Je stelt demografische en geografische targeting en je bepaalt het budget en de biedstrategie. Creëer Advertentiegroepen - waarbij elke groep binnen een campagne zijn eigen zoekwoordenlijst heeft en staat voor een bepaald product of dienst. Subcategorieën met meer specificaties van je verschillende producten, geografische locaties of andere onderscheidende factoren.
  3. Bepaal je zoekwoorden - door ten eerste een goede zoekwoorden analyse te doen, en deze in te stellen binnen je advertentiegroepen. Vul ook uitsluitingszoekwoorden in, om te bepalen wie er niét op je advertentie moet klikken.
  4. En dan het allerbelangrijkste: stel de advertenties op. Bepaal wat de gebruiker te zien krijgt wanneer hij jouw zoekwoorden intypt. Maak meerdere advertenties zodat je altijd kunt A/B testen en continue blijft optimaliseren. Veel handwerk wel. Dit kan tegenwoordig ook makkelijker met dynamische ads (hierover zometeen meer)
  5. Bekijk het resultaat onder Advertenties - en pas zo nodig aan.

Nu heb je dus een“adv.” Google ad gemaakt, die boven de organische zoekresultaten staat. Maar dit is niet de enige effectieve vorm van SEA.

Google Shopping instellen

Google Shopping. De producten die bovenaan op zogenaamde “SERP - Search Engine Result Page” (lees: zoekpagina) komen te staan wanneer je iets specifieks hebt ingetoetst in de zoekbalk, met plaatje, prijs en alles:

Wanneer je een dienst aanbiedt, of goede informatie (content) op je site hebt staan, dan is deze vorm niet ideaal. Dan wil je meer op de inhoud gaan, en investeren in organische vindbaarheid via SEO en subtielere betaalde vindbaarheid in de zoekresultaten via bovenstaande SEA “Adv.” advertenties.

Biedt jouw bedrijf iets veel concreters aan - een product met bepaalde specificaties en een scherpe prijs - dan kan de Google Shopping feed wél ideaal werken voor jouw bezoekersaantallen. Spring je er hier meteen uit qua beeld, prijs of rating bijvoorbeeld, dan is de kans groot dat mensen doorklikken naar de productpagina op je site.

Eens proberen hoe Google Shopping voor jou kan werken? Doe je zo (in een notendop):

  1. Ga in je Google Ads account naar het tabblad Campagnes en selecteer Shopping.
  2. Stel je Shopping Campagne in.
  3. Let erop dat er Google Merchant Center account is gekoppeld, die jouw producten kan inladen in je Google Ads (voor het verkoper ID).
  4. Selecteer de juiste geografische locatie, onder Land van verkoop en daarna naast Locaties.
  5. Geef eventuele verdere specificaties aan via Shopping instellingen (geavanceerd). Hoe specifieker hoe beter de doorklikratio!
  6. Verdere filters kun je aangeven onder Aangepast filter maken.
  7. Vul je CPC budget in naast Standaardbod.
  8. Klik op opslaan en doorgaan.
  9. Op de pagina Advertentiegroepen maken kun je nog een paar gerichte keuzes maken voor je campagne, daarna is hij live. (Aanpassen en bijstellen kan altijd nog!)

Klinkt het allemaal wel oké om jouw verschillende Google ads zo te installeren - zeker geen rocket science, zoals beloofd - of kijk je nu toch scheel van alle stappen en termen? In het eerste geval: mooi zo, ga vooral lekker zelf aan de slag en probeer verschillende campagnes uit, test, stel bij en optimaliseer jouw SEA.

In het laatste geval: er is een nóg simpelere oplossing. Eentje die een stuk minder handmatig werkt, en weliswaar minder te finetunen en bijstellen is, maar die daardoor ook heel simpel werkt. Een paar klikken en je hebt een complete geoptimaliseerde advertentie lopen, gebaseerd op Google’s eigen slimme algoritmes.

Dynamische zoekadvertenties - de aller simpelste SEA

Het kan zomaar zijn dat bovenstaande stappen jou alsnog ontzettend veel tijd en moeite kosten. Niet heel gek, hoor. Wat ik als online marketeer met specialisatie in SEA geen rocket science vindt, kan dat voor een ander wel zijn. Gelukkig is er in dit geval een simpelere SEA oplossing, die echt niet onder doet voor bovenstaande handmatig in te stellen campagnes.

Het heet “dynamische zoekadvertenties” en het werkt ideaal.

Heb jij een aardige corporate site met een nette structuur en goede relevante content - zodat Google je site ‘snapt’ - dan kun je Google vóór je laten werken. Google creëert met dynamische ads namelijk automatisch een heleboel advertentie-uitingen op basis van de zoekwoorden die de gebruiker intypt in de Google zoekbalk (in plaats van dat je dat zoekwoordonderzoek en de vertaling ervan naar advertenties zelf moet doen).

Op basis van mijn eigen ervaringen met deze manier van SEA, ben ik erachter gekomen dat dit ontzettend goed werkt voor je klikratio. In deze mini video vertel ik je er meer over.

Duidelijk toch? Aan de slag met je eigen Google’s dynamische ads? Doe je zo:

Dynamische zoekadvertenties maken

Je herhaalt hierbij eigenlijk de eerste 6 stappen als bij een gewone zoekadvertentie. Maar daarna selecteer je bij advertentiegroepen “dynamische adv. groep”. Hierna doet Google het werk voor jou. Zoekwoorden die relevant zijn voor je website worden automatisch toegevoegd en advertenties die hierop aansluiten worden automatisch gemaakt.

Dat was ‘m. Komt praktisch geen analytische kennis bij kijken, dat laat je over aan de wiskundemachine die Google heet. De rest doe je wel nog zelf, maar is al enorm veel beperkter dan bij bovenstaande SEA campagnes. Vertrouw Google hierin, want die enorme machine weet veel meer van the interwebs en zelfs je eigen site dan je zelf kunt bedenken tussen de bedrijven door.

P.S. vergeet Bing niet!

Over moordende concurrentie gesproken… Ja, daar zou ik nog op terugkomen. Ik heb het rondom SEA (uiteraard) vooral over Google en Google Ads gehad. Het is met stip dé nummer één zoekmachine, zonder twijfel. Daar zijn de meeste zoekers te vinden. Maar het betekent ook dat de concurrentie hier bloedstollend moordend is - een gegeven dat niet voor niets “rode oceaan marketing” heet - wat soms ontzagwekkend CPC’s oplevert. Daar kun je in meegaan, en gewoon de (hoge) prijs betalen voor dat verkeer.

Maar je kunt ook nog iets verder kijken; naar Bing. Een stuk minder bezochte zoekmachine, maar nog steed erg interessant qua bezoekersaantallen én een stuk voordeliger in de kosten. Onderaan de streep dus zeker eentje om ook eens te verkennen, weten mijn collega’s en ik. “Blauwe oceaan marketing” heet het: terreinen verkennen waar men niet over elkaar struikelt met hogere biedingen en concurrentie (Google ads), maar waar de oceaan nog groot en blauw is (Bing ads), en je dus meer en voordeligere beweegruimte hebt om de markt te verkennen en bereiken.