Starten met reviewmarketing: de ultieme gids
Reviews wekken vertrouwen. Het is eigenlijk een digitale manier om mond-tot-mond reclame te stimuleren. Want voor 88% van de consumenten geeft een online review net zo veel vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling. En die reviews worden ook nog eens in grote getalen gelezen. Zo wordt geschat dat tegenwoordig bijna 9 op de 10 consumenten kijken naar reviews voordat ze overgaan op een aankoop.
Niet alleen de reviews worden gelezen, ook de reacties van het bedrijf op de reviews worden goed bekeken. Die hele wereld van reviews stimuleren, reageren op jouw reviews en het verspreiden van je reviews in je communicatiemiddelen - dat noemen we reviewmarketing. Het doel van reviewmarketing is voor de hand liggend: om het (online) imago van je organisatie te verbeteren.
Maar tegenwoordig heb je tal van plekken waar je jouw klanten de mogelijkheid kan bieden hun ervaring te delen. Google Mijn Bedrijf, Trustpilot, Feedback Company, Facebook en KiyOh zijn slechts een paar voorbeelden. En dan heb je nog specifieke platformen voor bepaalde branches, zoals TripAdvisor of Foursquare. Welke daarvan past bij jouw organisatie?
Twee soorten reviews
Om verwarring te voorkomen, kunnen we onderscheid maken tussen twee soorten reviews:
- Productreviews: beoordeling van een specifiek product, bijvoorbeeld op Tweakers, Kieskeurig, Google Shopping of een webshop zelf
- Bedrijfsreviews: beoordeling van een bedrijf of organisatie
Voor dit artikel richten we ons op bedrijfsreviews. Beoordelingen en ervaringen van klanten verzamelen om jouw imago te verbeteren, gaat natuurlijk in eerste instantie over je bedrijf. Natuurlijk is het wel van belang dat je, wanneer je producten verkoopt, ook de kwaliteit daarvan in de gaten houdt. Want een bedrijf dat slechte producten verkoopt, heeft veel grotere kans op slechtere bedrijfsreviews.
Gratis reviews verzamelen
Er zijn een heel aantal review tools op de markt beschikbaar. Je kunt vrij makkelijk en kosteloos reviews verzamelen via Facebook of Google Mijn Bedrijf. Het nadeel van deze platformen, zijn dat ze niet specifiek zijn ingericht op reviews.
Facebook reviews
Een populaire plek om reviews te verzamelen - die ook nog geheel gratis is - is Facebook. Iedereen met een Facebook profiel kan een beoordeling voor je achterlaten door middel van sterren. 1 ster is daarbij de slechtste, en 5 sterren de best mogelijke beoordeling.
Verspreiding moet je zelf doen. Bijvoorbeeld door naar je Facebookpagina te verwijzen in een mail, op je website of tijdens een bestelling.
Google Mijn bedrijf
Direct in Google Mijn Bedrijf reviews verzamelen? Kan natuurlijk. Ook hier kan iedereen met een Google account een review achterlaten op basis van sterren bij elke locatie die in Google Maps te vinden is. 1 ster is wederom het slechtste, 5 het beste. Online bezoekers kunnen je beoordeling tegenkomen in Google Search en Google Maps. Gebruik maken van Google reviews kan je dus ook laten opvallen in de Google Search.
Google zal regelmatig bezoekende local guides een pushberichtje sturen als ze bij jou op locatie zijn geweest of je website hebben bezocht, met de vraag een review achter te laten. Voor de rest moet je hier ook zelf klanten verzoeken een review achter te laten. Bijvoorbeeld door de vraag op je website te plaatsen, klanten te mailen of tijdens een bestelling naar Google te verwijzen.
Maar: je kunt ook je externe reviews inladen in je zoekresultaten, zowel organisch als betaald.
Reviews tonen in de zoekresultaten
Google zoekadvertenties
Het laten zien van reviews in Google zoekadvertenties is redelijk eenvoudig. Dit kan door middel van een advertentie-extensie voor verkopersbeoordelingen. Google gebruikt hiervoor de Google Seller Rating. Deze is gebaseerd op bedrijfsreviews, geen productreviews.Buiten de gangbare kosten voor Google advertenties zijn er geen extra kosten verbonden aan het tonen van reviews in zoekadvertenties.
Als bron dienen de in Nederland gangbare reviewsites. Een overzicht van deze sites is hier te vinden. Het is niet nodig om deze websites aan Google Ads te koppelen, of om Google te vertellen waar de beoordelingen staan. Google indexeert dit zelf en combineert meerdere bronnen als hier sprake van is.
Wil je weten of een website in een bepaald land een Google Seller Rating heeft, dan kun je dit eenvoudig opzoeken via onderstaande link. Vervang simpelweg {yourwebsite} door de url van de desbetreffende site.
https://www.google.com/shopping/ratings/account/lookup?q={yourwebsite}
Google hanteert de volgende spelregels voor het weergeven van reviews in zoekadvertenties:
- Minimaal 100 unieke reviews per jaar (voor het land daarin de advertenties actief zijn).
- Een gemiddelde beoordeling die niet lager is dan 3,5 sterren.
- De zichtbare URL in de advertentie moet overeenkomen met het domein op het review-platform.
- Of de extensie daadwerkelijk getoond wordt is afhankelijk van de positie in Google. Deze wordt beïnvloed door de veilingdynamiek van het Google Ads platform.
Organische zoekresultaten
Nog niet zo lang geleden was het vrij eenvoudig om de bedrijfs-beoordeling in de vorm van een sterren-rating in de niet-betaalde resultaten van Google te laten zien. Er waren zelfs trucjes om deze zogenaamde “rich snippets” te manipuleren met nep-beoordelingen.
Om dit een halt toe te roepen (een consument is hier immers niet mee gebaat) heeft Google, samen met Bing en Yahoo, bepaald dat de rating in de organische zoekresultaten voortaan aan strenge regels gebonden is.
Sinds deze aanpassingen gelden de volgende spelregels:
- Alleen productreviews komen in aanmerking om getoond te worden. Bedrijfsreviews worden niet meer getoond.
- Deze productreviews worden toegevoegd aan de vermelding van de desbetreffende productpagina in de zoekresultaten. Dus niet aan de homepagina.
- De website moet voorzien zijn van structured data voor aggregate rating door middel van schema.org.
Een aantal betaalde partijen waaronder TrustPilot, Kiyoh en The Feedback Company maakt bovenstaande makkelijker door widgets aan te bieden die de, via het platform verzamelde, beoordelingen, op de website tonen.
Let wel: Zelfs al voldoet de website aan bovenstaande vereisten dan is dit nog geen garantie dat de reviews worden getoond. Dit hangt onder andere af van de hoeveelheid reviews de kwaliteit ervan, de branche, en de domein autoriteit van de website binnen de branche.
Betalen voor reviews
Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een externe reviewsite. Maar daar moet je (meestal) wel voor betalen.
Wil ik betalen voor een externe reviewsite?
Misschien wel! Ligt natuurlijk een beetje aan je doelen en hoe belangrijk reviewmarketing binnen je strategie is. Want zo’n externe reviewsite brengt wel voordelen met zich mee.
Een aantal voorbeelden:
- Het biedt vertrouwen. Externe sites zijn onafhankelijk van jouw bedrijf en je klanten vertrouwen erop dat de beoordelingen op sites als KiyOh en Feedback Company eerlijk verzameld zijn.
- Automatiseringsmogelijkheden. Maak je al gebruik van marketing automation software? Dan kun je dit natuurlijk ook zelf. Maar voor iedereen anders, hoef je via externe sites vaak zelf minder te doen. De externe site nodigt zelf jouw klanten uit om een beoordeling achter te laten.
- Integratie met Google Ads. Zoals hierboven uitgelegd gebruikt Google beoordelingen op externe sites voor het bepalen van je Google Seller Rating. Wil je beoordelingen tonen onder je Google zoekadvertenties dan is het verzamelen van reviews op externe, betaalde, websites dus een must.
- Reviews tonen op je eigen website. De hieronder genoemde partijen bieden alle vier de mogelijkheid om een zogenaamde widget op de eigen website te plaatsen met daarin de score, sterrenrating en recente beoordelingen. Afhankelijk van de gekozen aanbieder en de abonnementsvorm kan deze widget al dan niet aan de eigen huisstijl worden aangepast.
Vergelijking 4 externe reviewsites
Oke, stel je wil betalen. Aan welk van de tig externe platformen ga je je geld dan geven? We zetten vier populaire platformen op een rijtje.
The Feedback Company
Een Nederlands bedrijf dat in 2010 is opgericht als reviewsysteem. Aangesloten als Google Partner, dus eenvoudig om de reviews in te laten in Google zoekresultaten. Er zijn, op basis van de branche waar je werkzaam in bent, verschillende beoordelingsformulieren beschikbaar. Heb je een klacht of probleem opgelost? Dan kun je een aangepast formulier verzenden.
Wat het kost: €16, €39, €69 of €9+
Maximaal aantal review uitnodigingen per maand: 150, 450, 1000 of 2000
Nog andere kosten? Nope!
Wat krijg je voor dat geld?
- Je beoordelingen in betaalde Google zoekadvertenties, als Google Partner
- Via een widget op je eigen website, die je kunt aanpassen naar je eigen huisstijl
- Social media integratie
- Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling
- Mogelijkheid tot handmatig uitnodigen
- Klant kan beoordelingen geven zonder uitnodiging
- Je kunt reageren op beoordelingen
- Alle beoordelingen worden gecontroleerd door de redactie
- Negatieve reviews kun je 14 dagen on hold plaatsen
- Je kunt je beoordelingsformulier zelf aanpassen
- Meertalige beoordelingsformulieren zijn beschikbaar, maar niet bij de goedkoopste versie
KiyOh
Net als The Feedback Company is KiyOh een Nederlands bedrijf en ook Google Partner. KiyOh biedt uitgebreide personalisatiemogelijkheden van je review pagina en je feedbackformulier. Vind je het spannend om te starten met een extern platform? KiyOh biedt een telefonische opstartservice.
Wat het kost: €15.90, €19 tot €55 of €99+ exclusief btw
Maximaal aantal review uitnodigingen per maand: 150, 150+ of 3000+
Nog andere kosten? Nope!
Wat krijg je voor dat geld?
- Je beoordelingen in Google, zowel bij zoekadvertenties als organisch, als Google Partner
- Via een widget op je eigen website, die je kunt aanpassen naar je eigen huisstijl
- Facebook integratie, waarmee je je beoordelingen op je Facebookpagina kunt laten zien en klanten hun beoordeling via social media in KiyOh kunnen plaatsen
- Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling
- Mogelijkheid tot handmatig uitnodigen
- Klant kan beoordelingen geven zonder uitnodiging
- Je kunt reageren op beoordelingen
- Alle beoordelingen worden gecontroleerd door de redactie
- Negatieve reviews kun je 14 dagen on hold plaatsen
- Ruime personalisatiemogelijkheden van zowel beoordelingsformulier en pagina
- Meertalige beoordelingsformulieren zijn beschikbaar
Trustpilot
Een van de grootste reviewsites en een internationale aanbieder. Natuurlijk ook een Google Partner. Het voordeel van Trustpilot is dat ze 100 gratis uitnodigingen per maand aanbiedt. Trustpilot heeft ook een (potentieel) nadeel: het werkt heel transparant. Dus negatieve reviews worden direct gepubliceerd, zonder dat jij een “buffertijd” krijgt om het probleem op te lossen.
Wat het kost: gratis, de 3 betaalde versies beginnen bij €135
Maximaal aantal review uitnodigingen per maand: 100, 300, 1000 of 1000+
Nog andere kosten? Nope!
Wat krijg je voor dat geld?
- Je beoordelingen in Google, bij betaalde zoekresultaten als Google Partner
- Je beoordeling in Google via organisch alleen via Trustpilot zelf. Onder je eigen website is alleen mogelijk via de twee duurste abonnementen.
- Via een widget op je eigen website, die je kunt aanpassen naar je eigen huisstijl
- Social media integratie: je kunt beoordelingen delen op social media. Automatisch delen kan alleen bij de 2 duurste versies
- Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling
- Mogelijkheid tot handmatig uitnodigen
- Klant kan beoordelingen geven zonder uitnodiging
- Je kunt reageren op beoordelingen
- Alle beoordelingen worden gecontroleerd door de redactie
- Negatieve reviews kun je niet uitstellen, alles wordt direct online geplaatst
- Personaliseren van formulieren kan alleen met de betaalde versies
Trusted Shops
Een Europese aanbieder en de oudste in ons rijtje: al sinds 1999 actief als keurmerk, met in 2008 de uitrol van reviews. Ook Trusted Shops is een Google Partner. Trusted Shops biedt ook een smartphone app aan, waarmee je on the road reviews van klanten kunt verzamelen.
Wat het kost: €79, €159 of €229
Maximaal aantal review uitnodigingen per maand: onbeperkt
Nog andere kosten? €99 opstartkosten
Wat krijg je voor dat geld?
- Je beoordelingen in Google, zowel bij zoekadvertenties als organisch, als Google Partner - maar alleen bij de twee duurste versies
- Via een widget op je eigen website, die je kunt aanpassen naar je eigen huisstijl
- Facebook integratie, waarmee je je beoordelingen op je Facebookpagina kunt laten zien en klanten hun beoordeling via social media bij Trusted Shops kunnen plaatsen
- Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling
- Mogelijkheid tot handmatig uitnodigen
- Je kunt reageren op beoordelingen
- Je kunt vragen handmatig aanpassen
- Meertalige beoordelingsformulieren zijn beschikbaar
Reviews tonen op je eigen website
Door reviews te tonen op de eigen website wek je het vertrouwen van de bezoeker. Goede beoordelingen en positieve ervaringen van anderen geven nieuwe bezoekers een stukje zekerheid, en dat verlaagt de conversiedrempel.
Zoals eerder aangegeven kun je hiervoor een widget van een externe review site gebruiken maar je kunt natuurlijk ook vragen om reviews direct op de website te plaatsen. Voor alle gangbare CMS systemen zijn hiervoor plug-ins beschikbaar. Ook kan dit via externe tools, zoals Webshop Keurmerk.
Bedenk wel dat wanneer mensen zelf op zoek gaan naar reviews van jouw website, een externe plek juist voor extra vertrouwen zorgen. Daar zit namelijk een onafhankelijke verificatie van het platform zelf op, en weet de klant zeker dat jij geen (slechte) reviews kunt achterhouden.
En dan?
Oké, je hebt je manier van reviews verzamelen gevonden. Je hebt een goede manier bedacht om te zorgen dat jouw klanten ook daadwerkelijk uitgenodigd worden hun beoordeling achter te laten. En je eerste reviews druppelen binnen. Dan is je reviewmarketing nog niet ten einde. Want dat bestaat uit reviews stimuleren, reageren op jouw reviews en het verspreiden van je reviews in je communicatiemiddelen. Dus nu heb je alleen stap 1 afgevinkt.
En nu nog doen! Start met reviewmarketing
Met dit monster van een artikel hopen we je bergen inzicht te hebben gegeven en kun je hopelijk snel aan de slag. Nog niet zeker hoe je het moet uitwerken? Of hoe belangrijk reviewmarketing in jouw digitale strategie (zou) moet(en) zijn?
We helpen je graag! Kom gerust een keer vrijblijvend op de koffie of plan nu een gratis video call met ons in. Vul het terugbelverzoek hieronder in en we ontmoeten je graag snel!