“The future is now!” Maar wat ís de digitale toekomst?
“The future is now”. Het thema van Exitable’s 10 jarig jubileum event, op 22 november 2018. Voetballende robots, neurowetenschappers en digitale experts verzamelen zich voor één middag, om hun antwoord te geven op de vraag “wat is the future van digitalisering?” - Hun antwoorden, voor iedereen die het miste. (Kort samengevat: alles staat op z’n kop.)
Robots in Panheel. Niet waar je ze verwacht. En ze kunnen nog voetballen ook! Behoorlijk goed zelfs: ze wonnen verschillende keren het WK robotvoetbal. Ja, dat bestaat dus.
De digitalisering is een hoop verder dan je je kunt voorstellen… Dus brengt Exitable je in een middag op de hoogte van de belangrijkste of meest opvallende highlights van de digitalisering zoals die er vandaag de dag - 22 november 2018 - voor staat. In Panheel, op locatie aan het strand, waar het binnen aangenaam knus en gezellig blijkt.
Want tja; vraag je een club developers en andere digitale experts hoe ze hun 10 jarig jubileum willen vieren, dan krijg je geen polonaise feest of dj party (oké, dat deden we in Malaga eerder dit jaar al). - Dan krijg je een feest met nerd-talk.
“Vraag een club developers en digitale experts hoe ze hun jubileum willen vieren, en je krijgt een feest met nerd-talk.”
Dus verzamelden we een paar van de knapste koppen van dit moment, om te onthullen wat er op het moment gebeurt op het gebied van digitalisering en neuromarketing:
- Karim Maassen van het digitale nieuwsplatform NWZER,
- neurowetenschapper (en voormalig Adidas en Nike marketeer) Aline Dantas,
- Exitable’s UX-designer Luis en digitaal marketeer Gijs,
- TechUnited, het robotvoetbalteam van de TU Eindhoven
- en docent, auteur en marketing-expert Patrick Petersen.
In één middag gaven zij hun eigen antwoord op de vraag: “the future is now - maar wat ís die digitale future, en wat speelt er nú al?”
“The future is... crowdsourced nieuws”
Nieuws wordt verslagen door journalisten. Zo is het altijd geweest. Maar ook daar staat de wereld op z’n kop door digitalisering. De krant kwam online, toen was er NU als primaire nieuwsbron, en mensen kregen steeds meer info van social media als belangrijkste ‘nieuwskanaal’.
“22% van de mensen heeft Facebook als primaire ingang van nieuws. Facebook is hun journaal”, vertelt Karim Maassen. Een kanaal dat mensen méér vertrouwen dan de traditionele media of de politiek. Een zorgwekkende ontwikkeling, die samengaat met het inmiddels welbekende ‘fake news’.
De traditionele objectieve media worden dus niet meer vertrouwd en blijven achter op de snelheid van online, terwijl de online (social) media objectiviteit en feitelijkheid missen. Dus was het tijd voor iets nieuws, besloot Karim toen hij NWZER oprichtte.
Dit platform brengt de big data van burgerjournalistiek (datgene dat niet journalisten, maar ‘gewone’ mensen naar buiten brengen) samen met de digitale intelligentie (“artificial intelligence”). “Web 3.0” gecombineerd met “hyperlokale burgerjournalistiek”, noemt Karim het.
NWZER is dus een platform dat de social media berichten van mensen over een bepaalde gebeurtenis omzet in nieuwsberichten. Deze nieuwsberichten worden door het “wisdom of the crowds principe” tot een neutraal, objectief nieuwsartikel samengesmolten. Alle stemmen, positief en negatief, komen uiteindelijk samen, met de waarheid in het midden (Karim vertelt erbij dat het wel iets complexer is dan dat, maar aangezien hij maar 20 minuten spreektijd heeft, kan hij helaas niet de diepte in over de AI-technologie die hier achter zit).
De burgerjournalistiek tijdens de Arabische lente inspireerde Karim om NWZER te starten. Zelf organiseerde hij een test in het Fortuna stadion, waar één nieuwsbericht werd samengesteld van alle informatie die mensen in het stadion deelden op hun sociale kanalen.
Dit werd vergeleken met een artikel dat door één sportjournalist geschreven werd. Het automatisch gegenereerde artikel was niet alleen sneller klaar (“de computer” genereert het immers op basis van informatie die onmiddellijk beschikbaar is), het bleek ook objectiever en dichter bij de waarheid te liggen, dan het artikel van de journalist, omdat het dus gebaseerd is op een groot aantal gegevens van onafhankelijke burgers, in plaats van de informatie en visie van 1 journalist.
Dat is de digitale toekomst van de journalistiek, volgens Karim.
“The future is... niet wat je dacht over neuromarketing”
Alles wat je dacht te weten over neuromarketing is achterhaald. Dat is tenminste de boodschap in het verhaal van Aline Dantas. Ze is wetenschapper in de neuroscience en neuro-economics aan de Universiteit Maastricht, en is gespecialiseerd in hoe het brein werkt bij besluitvorming. Met haar achtergrond in marketing weet zij neurowetenschap heel concreet toe te passen in marketingvraagstukken.
Wat weegt er mee in het besluit van een klant om voor jouw product of dienst te kiezen, is een belangrijke kern van haar studies - en die van collega’s in haar veld. En wat blijkt nu, op basis van alles wat zij tot nu toe ontdekten?
Praktisch niets van wat we dachten te weten over neuromarketing klopt.
Vooral de populaire stellingen die de hele wereld kent, blijken onjuist. Je gebruikt maar 10% van je brein? Onjuist. Je brein is verdeeld in emotie aan de ene kant, en ratio aan de andere? Onjuist. Je hebt een vrouwen- of een mannenbrein? Onjuist. De linkerhersenhelft staat voor creativiteit? Onjuist.
En bovendien, benadrukt Aline graag stellig: “er is geen buy button.” – Het oude marketingidee van een koopdrang-gedeelte in je brein dat getriggerd kan worden, is onzin.
Benieuwd wat Aline en haar collega’s dan wél ontdekten als nieuwste conclusies en ontwikkelingen op het gebied van neuromarketing? Houd ons blog in de gaten; het volgt binnenkort!
“The future is...het 100 jaar oude UX design”
Ho even. UX design, 100 jaar oud? Yes, dat is de boodschap van Exitable’s eigen Luis (UX designer) en Gijs (digitaal marketeer). “UX is een trendy woord geworden, maar we doen niks nieuws”, zegt Luis in de opening van hun presentatie.
Representatief voor dat statement is de ketchup fles, die pontificaal voor de heren op het podium staat uitgestald. “Heinz doet UX al 100 jaar heel goed”, dropt Gijs als volgende statement de zaal in.
Hun uitleg? UX design is het vormgeven van een optimaal intuïtieve en aangename ervaring voor de gebruiker. Heinz ontwikkelt z’n ketchupfles al 100 jaar, gebaseerd op feedback van hun gebruikers. De grootste innovatie in die 100 jaar? De fles omdraaien. Met de dop onderop dus. Supersimpel, maar hét antwoord op de grootste frustratie van gebruikers: het laatste beetje ketchup uit de fles krijgen. Dat de simpele, maar briljante innovatie hét antwoord op een gebruikersbehoefte was, bleek wel uit de verkoopcijfers. Die verdrievoudigden in 12 maanden sinds dit nieuwe gebruikersvriendelijke design.
Dát is UX-design. De gebruikerservaring optimaliseren. Of het nu om een product, dienst of proces gaat, de gebruikersbehoeftes staan altijd voorop, de business goals zijn secundair. Een combinatie van blijven luisteren naar je gebruiker en gebruik maken van de nieuwste technologie, steeds weer een stapje verder naar een optimale gebruikerservaring. En daar hoef je geen hippe digitale start-up of grote organisatie voor te zijn; Alles en iedereen met gebruikers, kan UX-design gebruiken.
Benieuwd hoe UX design ook in jouw organisatie het verschil kan maken? We delen het antwoord binnenkort uitgebreid inclusief handig hulpmiddel, op dit blog.
“The future is… robots die reageren op omgeving”
Na flink wat informatie over nieuwsplatformen, neuromarketing en ketchupflessen is het tijd voor actie. Het robotvoetbalteam TechUnited van de TU in Eindhoven is present, onder leiding van ‘coach’ Harrie. Hij bouwde met zijn team de beste voetbalrobots ter wereld: “dit zijn niet zomaar robots, dit zijn wereldkampioenen”. En die kampioenen staan voor de robotisering op élk vlak. “Het principe van een zorgrobot en een voetbalrobot is hetzelfde. Ze reageren op een steeds veranderende omgeving.”
Boven het grote groene veld van plastic matten waarop de robots klaarstaan voor actie hangt een bord met de woorden: “Robotvoetbal, who needs Ronaldo anyway?” - Een statement dat het team beantwoordt met hun eigen “Robodinho” (zoals Harrie hem noemt), tegen wie menig keeper uit het publiek het onderspit moet delven. “Die dingen schieten echt hard!”
Na wat haperingen door gebrek aan licht - “nu zie je hoe belangrijk de omgeving is voor een robot waarop hij moet reageren, kijken is het belangrijkst” - begint het spel tussen de robots onderling. Verbazingwekkend. De toekomst is écht nu.
“The future is… digitaal en de mens centraal”
Van de robot terug naar de mens. Want wat hebben wíj nu aan al die digitalisering? Hoe moeten en kunnen bedrijven inspelen op de toekomst, die nu aan het gebeuren is? Ontwikkelingen als VR brillen en sociaal nieuws gaan razendsnel. Waar moeten we beginnen, als we als bedrijven willen profiteren, maar óók menselijk willen blijven tussen al die digitalisering?
Patrick Petersen - praatgrage marketeer die voorop loopt met de nieuwste ontwikkelingen - geeft het antwoord op zijn eigen vraag “staat digitaal of de mens centraal?”.
Wat hij als eerste deel van zijn antwoord op die vraag onthult, is dat alles op z’n kop staat, als het op digitalisering in marketing en business aankomt. Letterlijk. De bekende marketing-funnel van klantwerving wordt omgedraaid, zegt Patrick. Van loyale klanten als product uit de funnel, begin je nu met loyaliteit naar je klanten toe.
En dat heeft alles te maken met waar de dag mee begon: “er komt een generatie aan die niks meer gelooft van nieuws, media en bedrijven”, zegt Patrick. Waar het om draait om klanten nog aan je te binden in deze razendsnelle digitalisering is daarom: menselijkheid en geloofwaardigheid. “When digital becomes human” is de lijfspreuk waar de komende jaren om gaan draaien, zegt Patrick. “En dat wordt heel spannend”.
“When digital becomes human, is waar het de komende jaren om gaat draaien. En dat wordt heel spannend.”
Wat de grote spelers van de komende jaren gaan worden op het gebied van business digitalisering, en hoe je daarin als organisatie menselijk en geloofwaardig meespeelt op 4 manieren? Dat vertellen we je binnenkort, hier op dit blog. (Niet flauw bedoeld, maar gewoon net iets teveel informatie om in dit stukje te delen.)
Dát is de toekomst!
Of tenminste, een kleine smaakmaker daarvan, die we mochten proeven op het Exitable event “the future is now” op donderdag 22 november 2018. En die toekomst van digitalisering op business gebied, is volgens de experts dus:
- Crowdsourced burgerjournalistiek nieuws, via web 3.0.
- Out with the old and in with the new, op het gebied van neuromarketing.
- Gebruikerservaring optimaliseren, het (oeroude) UX van de toekomst.
- Robots, die ons van dienst kunnen zijn op alle vlakken, doordat ze tegenwoordig briljant leren reageren op hun omgeving.
- En te midden van al die digitalisering ligt er juist de kans voor bedrijven om de mens centraal te stellen.
Allemaal ontzettend spannend, natuurlijk. Maar wij maken ons geen zorgen; we hebben er vooral zin in. Laat die toekomst maar komen, samen met de volgende 10 jaar Exitable!