Eef Leerschool
Content Marketeer
Misschien heb je er al eerder van gehoord. Misschien nog nooit. TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt. We schreven er al eerder over, niche kanalen zijn de toekomst. Specifieke doelgroepen. Doelgerichte content. Effectievere advertenties. Nieuwe marketingkansen.
Je ziet het niet vaak; nieuwe social media platformen die het lang volhouden. Maar TikTok is er zo een. Voorheen bekend als Musical.ly maar verder gegaan onder de naam TikTok. 2 platformen samengevoegd om verder te kunnen groeien op buitenlandse markten. In oktober 2018 was het de meeste gedownloade app van de Verenigde Staten. Inmiddels zijn er al meer dan 1 miljard downloads wereldwijd. De app staat dan ook al een behoorlijke tijd in het rijtje van de populairste apps in de Play Store. Kortom: Snapchat en Instagram hebben nu écht iets te vrezen.
Wat is TikTok?
In de eerste dagen was TikTok, onder de naam Musical.ly, een app waarin tieners karaoke-versies van hun favoriete nummers konden opnemen. Maar nadat Musical.ly opgenomen werd in TikTok en de gebruikersaantallen skyrockete, zag je dat de app steeds meer door de gebruikers wordt overgenomen. TikTok is een plek om video's te maken die niet langer dan 15 seconden duren. Je mag meerdere video's samenvoegen en zo een video delen van maximaal 60 seconden. In de app kun je direct de video's bewerken, met muziek, filters, effecten en andere editing tools. TikTok is niet langer een karaoke-app, maar echt een plek waar gebruikers zichzelf creatief kunnen uiten (meestal op een grappige manier, net als Vine in zijn tijd). En die gebruikers bestaan vooral uit tieners. Generatie Z dus.
TikTok in cijfers
Bestaat jouw doelgroep uit Generatie Z? Dan wordt het langzaam tijd je toch eens in TikTok te verdiepen. Want de cijfers spreken voor zichzelf:
- meer dan 1 miljard downloads wereldwijd
- en 500 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn
- gebruikers zitten circa 52 minuten per dag op de app
- de groei is spectaculair (tussen 2017 en 2018 maar liefst 407%)
- TikTok heeft een zeer specifieke doelgroep (en dat is fijn voor jou als marketeer)
Marketing op TikTok
TikTok is begonnen met het verkopen van advertenties. Het tonen van advertenties aan gebruikers zit nog in een beginnende fase, waardoor je nu nog vrij goedkoop kunt adverteren op het platform. Nadeel? Er is nog heel weinig inzicht in de impact van zo'n advertentie. Maar als je het ons vraagt: sowieso het experiment waard, als jouw doelgroep (onder andere) uit Gen Z bestaat.
Daarnaast kun je TikTok heel goed inzetten als community marketing kanaal. Dat kun je op twee manieren toepassen:
- via influencer marketing
- door eigen en originele content
Influencer marketing op TikTok
Misschien was je nog niet bekend met TikTok, maar het platform is nu al een gigantische kans voor influencer marketing. De eerste TikTok celebrities zijn al een feit. Zo hadden de Duitse zusjes Lena en Lisa begin dit jaar 32 miljoen volgers. Even ter vergelijking: dat zijn meer volgers dan Ariana Grande op dat moment op Instagram had. Hun enorme TikTok follower base heeft ervoor gezorgd dat ze een succesvolle eigen kledinglijn konden starten. Begin april hebben de zusjes hun TikTok account verwijdert, om zich te kunnen focussen op hun droom: actrices worden.
Maar er zijn genoeg andere accounts op TikTok die grote kansen met zich meebrengen. Op het gebied van eten, make-up, lifestyle, mode, muziek en meer zijn er accounts met wie jij kan samenwerken, want hun publiek is jouw publiek. Betaal je deze influencers om jouw merk in een video te promoten, ziet een nieuwe doelgroep direct jouw product(en).
Eigen originele content
Een eigen kanaal op TikTok maken kan een krachtig marketingmiddel zijn, maar vraagt wel veel tijd, creativiteit en middelen. TikTok draait namelijk op viral content. Kun je jouw content niet op dat niveau krijgen, dan zien niet veel mensen het. Maar weet je wel een sterk merk te maken, dan kun je gigantische successen ermee boeken. Een voorbeeld is het opzetten van een challenge of een hashtag campagne.
TikTok staat bol van de challenges - een digitale uitdaging voor de gebruikers om een video in een bepaalde stijl te maken. Zie de video aan het begin van deze blog, met de hashtag campagne van TikTok zelf: #imadome. Geen ingewikkelde hashtag, maar laat heel duidelijk zien waar TikTok als merk voor staat en is een krachtig bericht. Dat vonden de gebruikers van het social media kanaal ook, want video's met de hashtag zijn meer dan 400 miljoen keer bekeken.
Zelf een challenge of hashtag campagne opzetten is een mooie manier om je merkbekendheid te vergroten en betrokkenheid te creëren. Elementen waar je rekening mee moet houden om een challenge op te zetten, zijn:
- Moeilijkheidsgraad: je challenge moet niet te makkelijk zijn, maar ook niet te moeilijk - en iets wat mensen in het openbaar kunnen/durven te doen.
- Creativiteit: zorg ervoor dat gebruikers hun eigen creativiteit kwijt kunnen in de challenge. Timmer deze niet te veel dicht.
Het beste voorbeeld van een succesvolle campagne, is de megahit "Old Town Road" van Lil Nas X. Op het moment van schrijven is "Old Town Road" net in het nieuws, want het heeft het Amerikaanse hitrecord geëvenaard (update 30 juli: en nu alweer in het nieuws, want dat record is nu officieel in handen van "Old Town Road"). Maar deze hit is niet groots geworden door de radio - nee, de drijvende kracht erachter was TikTok. Het nummer werd verwerkt tot een viral meme, waarin miljoenen tieners video's maakten van zichzelf waarin ze van normale kleding werden "omgetoverd" tot cowboys en cowgirls, onder de hashtag #yeehaw - bijna allemaal met het nummer "Old Town Road" eronder.
In een interview met Time, werd de rapper gevraagd of hij vindt dat TikTok hem moet betalen voor de streams van zijn nummer. Lil Nas X reageerde met: “Oh, no, no. I should maybe be paying TikTok. They really boosted the song. It was getting to the point that it was almost stagnant. When TikTok hit it, almost every day since that, the streams have been up. I credit them a lot.”
Niet alleen kansen
De kansen zijn duidelijk. Miljoenen actieve gebruikers, een duidelijke doelgroep, startende en dus goedkope advertenties - what's not to love? Nou, TikTok is niet helemaal vrij van controverse. Want naast het maken en kijken van filmpjes, kun je ook reageren, delen en chatten. En vooral dat laatste zorgt voor risico's. Want waar veel kinderen zijn, zijn volwassenen die misbruik van die kinderen proberen te maken.
Dus wil je inspelen op de kansen die TikTok biedt? Houd dan goed voor ogen dat je met een kwetsbaardere doelgroep te maken hebt, en ga daar voorzichtig mee om.
Snuffel eens rond
Dus, interesse in TikTok? Download de app (voor Android of iOS) eens, speel er mee rond en krijg gevoel voor wat het platform inhoudt. De kans is groot dat je wat tijd nodig hebt om dat gevoel te ontwikkelen, want TikTok kan nogal chaotisch en vluchtig overkomen. Toch is het goed om hands-on kennis van een platform op te doen voordat je er zakelijk mee aan de slag gaat. Download, kijk, snuffel, maak, wees creatief, speel en - het belangrijkste kenmerk van TikTok - vermaak jezelf. Want TikTok lijkt de komende tijd alleen maar groter te worden. Nu is het moment.
Dus wil je liever snel aan de slag? Niet verdwalen tussen alle gekke filmpjes, maar direct die doelgroep bereiken? Daar helpen we je graag mee!