Urgent: jouw website analytics moeten nú over naar GA4 - of toch naar een alternatief?

(Digitale) Strategie(Digital) Marketing

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Vanaf 1 juli 2023 komt er géén data meer binnen in jouw Universal Analytics (UA) account. Leun je daar nog op? Dan moet je snel Google Analytics 4 (GA4) aanmaken, want anders heb je volgend jaar géén historische data om mee te werken. Of is het tijd voor een alternatief?

Waar hebben we het over?

Veel websites en hoogstwaarschijnlijk ook die van jou, gebruiken Google Analytics om inzicht te krijgen in websitebezoek en -gebruik. ‘Universal Analytics’, in het kort: UA, is de derde update van Google. ‘Google Analytics 4’, in het kort: GA4, is simpelweg de vierde update. Maar wel een heel ingrijpende.

GA4 was allang aangekondigd en sites konden al over. Maar pas onlangs is de deadline bekend. Samengevat gaat het volgende gebeuren:

  • Vanaf 1 juli 2023 komt er geen nieuwe data meer binnen op Universal Analytics (UA) properties
  • Vanaf 1 oktober 2023 komt er geen nieuwe data meer binnen op Universal Analytics 360 properties 
  • Historische data in Universal Analytics (UA) is tot 6 maanden na de bovengenoemde data te raadplegen

Waarom stopt Universal Analytics (UA)?

UA was gemaakt ‘in een andere tijd’. En vooral dit digitale tijdperk verandert snel. Het was gericht op desktop sites, meer dan mobiele sites en webapps. Op individuele sessies daarop. En het leunt op data uit third-party-cookies. 

Dat websites steeds meer op mobiele devices gebruikt worden hoeven we niet meer uit te leggen. Dat bedrijven steeds vaker naast hun website een (web)app hebben waartussen ze het verkeer willen volgen komt ook steeds meer voor. En dat er een einde komt aan cookie-based tracking is voor veel bedrijven allang zichtbaar in UA.

Tijd voor een nieuwe manier van data-analyse: Google Analytics 4 (GA4).

Wat is Google Analytics 4 (GA4)?

Met GA4 kun je cross-platform meten, het leunt níét volledig op cookies en gebruikt een event based data model voor het meten. Ook slaat het geen IP-adressen op, wat dus beter voldoet aan huidige privacy wetgevingen.

Misschien wel het meest belangrijke: het wordt gezien als dé privacy vriendelijke variant.

In Google Analytics 4 (GA4) hoef je niet meer handmatige stappen te ondernemen om het privacyvriendelijk in te richten en IP-adressen te anonimiseren. Ook vult Google Analytics 4 (GA4) data gaps aan op basis van artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) m.b.v. predictive metrics.

Meer weten over hoe GA4 werkt? Check deze blog over hoe cookie-less tracking werkt in Google Analytics 4 (GA4).

De voordelen van GA4

  • Verbeterde data visualisatie in ‘Explorations’.
  • Funnels bouwen op historische data.
  • Vereenvoudigde cross-domain tracking.
  • GA4 is op weg naar een privacyvriendelijke manier van dataverzameling.
  • Sommige gebeurtenissen die je vroeger zelf moest maken zijn nu standaard inzichtelijk: downloads, uitgaande links of scrolldieptes (90%). Custom gebeurtenissen moet je nog wel even zelf configureren.
  • Verbeterde integratie met Google Ads.

De nadelen van GA4

Tja, laten we het kort houden. Je móét over naar GA4. Het maakt niet uit hoeveel nadelen het wel of niet heeft. Óf is dit misschien het moment om na te denken over alternatieven voor Google? Daarover meer in het volgende hoofdstuk.

Een aantal uitdagingen waar je voor gaat komen te staan:

  • Je moet een nieuwe manier aanwennen van het lezen van je website analytics en reporting.
  • Je moet al je gekoppelde programma’s aanpassen, denk bijvoorbeeld aan dashboards.
  • Conversies, doelgroepen en events moeten opnieuw én anders ingesteld worden.
  • GA4 is nog steeds niet helemaal GDPR/ AVG proof.

Google alternatieven

GA4 aanleren gaat van de gebruikers tijd kosten. Google is weliswaar op weg naar meer-en-meer privacyvriendelijke modellen. Wat tegen ze spreekt is dat data nog steeds Google’s verdienmodel is. Wat voor ze spreekt is dat Google zo groot is dat het heus niet zomaar inklapt.

Wil je de privacy van gebruikers optimaal beschermen en aan alle GDPR/ AVG-richtlijnen voldoen? Kies dan voor een leverancier uit de EU die data opslaat in datacenters binnen de EU, waarbij de encryptiesleutels alleen in handen zijn van de eigen organisatie of van de leverancier en waarbij geen gegevens onversleuteld worden uitgewisseld met de VS.

Wat voor alternatieve zijn er dan?

Er zijn dus best wel wat alternatieven. Maar, zoals je leest: allemaal betaald. En Google Analytics is gratis. Niet dat dit het belangrijkste aspect in jouw keuze zou moeten zijn; maar toch!

Het Exitable advies

Niks doen is niet alleen stilstaan, maar ook achteruitgang. Heb je Universal Analytics (UA)? Stap dan NU over naar Google Analytics 4 (GA4). Dan heb je op de dag dat Universal Analytics (UA) uit de lucht gaat in elk geval data in de nieuwe versie.

Of het tijd is voor een alternatief? Dat vinden we moeilijk te zeggen. Hierover gaan we de komende tijd nog meer publiceren en gaan we met onze klanten het gesprek over aan. We hebben inmiddels ervaring met diverse andere EU aanbieders en zijn niet ontevreden over de mogelijkheden en resultaten. Vragen hierover; neem even contact met onze marketing-collega’s op. 

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?