Direct naar de inhoud

Van inzicht naar actie: de kracht van een SEO audit

Artikel • 5 min
  • Marketing
  • SEO
  • Development

Hoe goed scoort jouw website in Google? Als je jouw organisch verkeer wilt verhogen en minder afhankelijk wilt zijn van betaalde campagnes, is een SEO-audit onmisbaar. Ontdek hoe je je site kunt optimaliseren, je zichtbaarheid in zoekmachines kunt verhogen en quick wins benut met onze diepgaande analyse.

Wat is een SEO audit?

Een SEO-audit is een diepgaande analyse van je website om te ontdekken wat goed werkt en waar verbeterpunten liggen. Het gaat om meer dan alleen zoekwoorden: we onderzoeken onder andere de technische aspecten, content kwaliteit, domeinautoriteit en linkstructuur van je website.

Het uitgangspunt is om inzicht te geven in hoe jouw huidige website presteert en hoe dit in de toekomst beter kan, of moet. Op basis van onze bevindingen geven we vooral concrete on-page optimalisaties die de basis vormen voor een toekomstbestendig platform.

Onze SEO-audit is niet alleen een tool om verbeterpunten te ontdekken, maar kan ook dienen als een 0-meting voor toekomstige werkzaamheden. Hierdoor heb je een duidelijk startpunt en kun je gericht werken aan een betere organische vindbaarheid.

Waarom een SEO audit?

Zonder een sterke SEO-strategie laat je waardevolle kansen liggen. Je wilt natuurlijk ook bezoekers genereren zonder altijd geld in campagnes te moeten stoppen.

Bij Exitable voeren we regelmatig audits uit en één ding valt altijd op: bijna elke website laat eenvoudig op te lossen kansen liggen. Door veelvoorkomende valkuilen gericht aan te pakken, zorg je ervoor dat de technische basis van jouw website op orde is.

De voordelen van een SEO-audit

  • Meer organisch verkeer: door je site te optimaliseren voor zoekmachines
  • Voorkom onnodige dalingen in rankings: elke fout die onopgemerkt blijft, kan leiden tot een lagere positie in zoekmachines.
  • Blijf concurrerend: wat vandaag werkt, kan morgen achterhaald zijn, onze audit helpt je om bij te blijven en concurrenten voor te blijven.
  • Betere gebruikerservaring: technische en inhoudelijke optimalisatie verbeteren de gebruiksvriendelijkheid en zorgen voor een zachtere landing.
  • Hoger conversieratio: meer kwalitatief verkeer betekent meer kans om bezoekers uiteindelijk te laten converteren.

Veelvoorkomende fouten in SEO

Tijdens onze audits komen we vaak dezelfde fouten tegen. Dat is jammer, want ze zijn vaak vrij eenvoudig op te lossen door (eenmalig) bepaalde zaken goed in te stellen. Denk bijvoorbeeld aan een fallback voor metadata. Dit helpt je om altijd een titel en beschrijving voor de zoekmachine te formuleren.

Technische problemen

Een trage laadtijd, kapotte links of een slechte mobiele gebruiksvriendelijkheid kunnen je rankings negatief beïnvloeden.

Voorbeeld uit de praktijk: bij een klant vonden we honderden 404-fouten op hun website, wat niet alleen de gebruikerservaring maar ook de SEO-score sterk verminderde. Eenvoudig op te lossen via een redirectplan, mits het op je netvlies staat.

Kwalitatief slechte content

Content die niet is geoptimaliseerd voor zoekwoorden of een gebrek aan relevante, unieke inhoud zijn veelvoorkomende problemen. Zorg altijd voor waardevolle content die ook goed aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep.

Voorkom keyword stuffing: het overmatig gebruik van zoekwoorden in je content. Want dat kan je rankings juist schaden, omdat zoekmachines waarde hechten aan natuurlijke en relevante teksten.

Geen of onjuiste metadata

Hiermee geef je aan waar je pagina over gaat en dat is ook hetgeen wat een gebruiker in de resultaten zal zien. Zoekmachines gebruiken bij ontbrekende metadata de beschikbare content van een pagina om een beschrijving te genereren in de SERP (Search Engine Result Page). Maar dat pakt niet altijd goed uit, omdat het ook irrelevant of onleesbaar kan zijn.

Voorbeeld uit de praktijk: een klant had geen metadata (of fallback) ingesteld waardoor Google de tekst uit de cookiemelding gebruikte als beschrijving van de pagina. En je vervolgens dus met die tekst in de zoekresultaten verschijnt. Dat wil je niet.

Gebrekkige linkstructuur of ontbrekende sitemaps

Een slecht georganiseerde interne linkstructuur maakt het moeilijk voor zoekmachines om je site te crawlen en indexeren. Maar ook voor de gebruiker om door jouw website heen te bladeren. Een goede linkstructuur betekent dat elke belangrijke pagina binnen drie klikken te bereiken is.

Een ander probleem is dat zoekmachines sommige pagina's alleen vinden als ze zijn opgenomen in de sitemap, of via interne links. Deze helpt de zoekmachine met het crawlen en indexeren van je website. Maar juist die sitemap ontbreekt vaak. Bij het ontbreken ervan kan het voorkomen dat er pagina’s live staan maar niet in de zoekmachine worden weergegeven, simpelweg omdat ze niet geïndexeerd zijn.

Te weinig of slechte backlinks

Backlinks zijn essentieel voor je domeinautoriteit, maar niet elke link is waardevol. Een audit helpt je slechte links te identificeren en een strategie op te zetten voor betere linkbuilding.

Voorbeeld uit de praktijk: bij een klant ontdekten we vele backlinks van spam websites waardoor de autoriteit behoorlijk laag was. Door dit aan te pakken steeg de domeinautoriteit binnen de kortste keren met een tiental punten.

Verbeter je zichtbaarheid in de zoekresultaten

Bij Exitable voeren we regelmatig audits uit en helpen we bedrijven om meer uit hun website te halen. Onze experts analyseren elk aspect van je site en leveren een overzichtelijk rapport met concrete actiepunten.

Onze SEO-audit is de eerste stap naar een beter presterende website. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op en ontdek waar jouw kansen liggen!