Wat kost (samenwerken met) een digitaal bureau?

(Digitale) Strategie(UX-) DesignDevelopment(Digital) Marketing

Sander Beek

Digital Strategist

Sander Beek

Digital Strategist

Je zoekt een partner voor jouw digitale (communicatie) uitdagingen - maar welke consequenties gaat dat hebben voor je budget? Welke kosten een online bureau toevoegen aan je team met zich meebrengt, gaan we in dit artikel wat dieper op in!

Uiteenlopende tarieven 

Natuurlijk heb je al eens een aantal offertes opgevraagd voor een en hetzelfde vraagstuk - en kwam je erachter dat er best verschil tussen zit. De kosten van het ene digitale bureau kunnen behoorlijk verschillen met een tweede bureau. Waar ‘m dat in zit? Dat kan liggen aan een aantal factoren:

  • Je vraag: de ene vraag is de andere niet - natuurlijk zit er veel van het budget in de complexiteit van je vraagstuk. Waarbij een ervaren bureau wellicht naar de nuances naar je vraagstuk kijkt en het hierdoor complexer ziet, maar vaak ook realistischer, zal een ander bureau de complexiteit gedurende het traject gaan ervaren.  
  • De expertise: bureau’s met meer kennis en ervaring kunnen en zullen over het algemeen een hogere prijs rekenen dan een eenpitter. De een maakt wat je vraagt; de ander wat je nodig hebt. 
  • Locatie: het is net alsof je een huis zoekt - locatie kan echt een invloed hebben op het tarief. Wij Limburgers zijn over het algemeen net wat minder budget heavy dan onze Randstedelijke collega’s. 

Maar ook binnen een vraag kun je hele verschillende prijzen verwachten. Zelfs van een en hetzelfde bureau. Een voorbeeld:

Wat kost een zakelijke website laten maken? 

Klinkt als een eenvoudige vraag, toch? Maar de vraag is eigenlijk hetzelfde als: wat kost een auto? Dan ligt het er toch aan of je een Dacia of een Porsche wil, en of je een standaard uitvoering wil of net wat meer luxe verwacht. Whatever fits your needs. 

Dat is ons vakgebied precies zo. Wil je als dorpsbakker een website die wat standaard informatie bevat en in basis alleen een visitekaartje is? Dan ben je met een redelijk klein budget (± 5.000 euro) al snel live. Wil je een website die je leads of conversies op de meest optimale manier gaat brengen, of die jouw sales en mogelijk support processen verbetert? Dan wordt het een wat groter project, zeg vanaf 10.000 euro. Maar niet alleen het budget is groter, vooral de positieve impact die het project op/voor jouw organisatie gaat hebben.

Maar… wat kost een digital agency nou?

Geen zorgen, de titel van dit blog is geen complete clickbait, hoor. Want hoewel het dus aan heel veel factoren ligt, kunnen we wel zeker inzicht geven in de kosten. Er zijn twee manieren om een bureau aan te trekken:

  • Voor maandelijkse samenwerking 
  • Voor een afgekaderd project 
samenwerken met een digitaal bureau

Kosten maandelijkse samenwerking

In een maandelijkse samenwerking worden vaak ook maandelijkse kosten besproken. Naar aanleiding van de uitdagingen die er binnen je organisatie liggen, wordt een budget samengesteld waarvoor je externe team jou kan helpen met het behalen van je doelen. Omdat dit vaste inkomsten voor een bureau betekent en ze jou door en door leren kennen, dus weinig kennismakingstijd nodig hebben, is een maandelijkse samenwerking vaak uiteindelijk wat goedkoper (en effectiever) dan dat je 6 projecten van 2 maanden per stuk zou afnemen. 

Zo’n maandelijkse kosten variëren tussen de duizend tot tienduizenden euro’s per maand - afhankelijk van het bureau, de vraag en de scope van de samenwerking. 

Kosten voor een project

Projecten worden vaak op basis van uurtarief gecalculeerd. Het bureau schat in hoeveel tijd ze nodig hebben om jouw project (de scope) tot het meest succesvolle resultaat te brengen en doen dat aantal uren keer hun uurtarief. Dat uurtarief verschilt van bureau tot bureau. 

Het uurtarief van een online bureau ligt gemiddeld zo tussen de 75 en 150 euro per uur (excl. btw). 

Hoewel een uurtarief vaak wel gebaseerd is op de kwaliteit, ervaring en expertise van een bureau, zegt het echt niet alles. Er zijn genoeg bureaus die hoge tarieven rekenen en veel werk door stagiairs laten doen, en genoeg bureau’s die lagere tarieven hanteren en prachtige resultaten boeken. Vaak hebben bureau’s met wat hogere tarieven echter wel meer specialismen in huis, bijvoorbeeld op vlak van UX design, specifieke programmeertalen of conversie optimalisatie. Specialismen die hierdoor ook jouw organisatie sneller bij de gestelde doelen brengt. 

Toch raden wij je aan om te kijken of te vragen naar het portfolio van een bureau en ze daar meer op te beoordelen dan sec het uurtarief. 

Die kennis en ervaring vinden wij namelijk echt veel meer zeggen: een bureau met ervaren medewerkers krijgt waarschijnlijk veel meer gedaan binnen 1 uur dan een beginner - dus krijg je voor een hoger uurtarief wellicht in minder tijd een resultaat, waardoor het iets duurdere bureau toch onder de eindstreep goedkoper uit kan komen. Uiteindelijk moet je als organisatie ook de keuze maken wat het risico/de gevolgen zijn wanneer het net niet de eerste keer goed gaat, of wanneer de deadlines toch niet gehaald worden.

Wat gaat een digitaal bureau mij kosten?

Wil je snel duidelijk zicht op de kosten voor jou? Ga dan met een of meerdere bureau’s aan tafel. Bekijk de track record en laat je eens inspireren door hoe zij de samenwerking met jou zouden aanvliegen. Doen ze exact wat je vraagt; of merk je vanaf het begin al dat ze holistisch naar jouw vraagstuk en de organisatie kijken.

Want uiteindelijk is het resultaat alles wat telt. Niet de belofte, maar de daadwerkelijke uitkomst. En hoe jouw investering daar tegenover staat. Daar zegt zo’n kostenplaatje eigenlijk heel weinig over. Want je betaalt natuurlijk liever €5.000,- aan een project waar 500 goede leads uitkomen, dan €1.000,- aan een project waar je 20 leads aan overhoudt. Het geheel moet in balans zijn. Zie een bureau dan ook zeker als een investering in plaats van een kostenpost.

Heb jij een project of zoek je een langdurige samenwerkingspartner? Ga dan altijd het gesprek aan met het bureau waar je oog op is gevallen. Wees kritisch en laat je informeren hoe de kosten opwegen tegen de baten. 

Wat kost Exitable? 

Is jouw oog gevallen op Exitable? Daar zijn we trots op! Wij worden graag onderdeel van jouw team. 

Exitable is een digital agency. Al sinds 2008 werken we voor uiteenlopende bedrijven: B2B, B2C én nonprofits. We bestaan uit verschillende disciplines: strategie, ux design, development en marketing. Toch hebben we een relatief klein team (met wie ga je samenwerken: check het hier), dat bijzonder goed op elkaar ingespeeld is. Zo ben jij verzekerd van een aanpak die verder kijkt dan de basisvraag waarmee je binnenkwam. 

We zijn trots dat we ons partner mogen noemen van onder andere Rockwool/Rockpanel, Vasco, Gymna, Amber en Maastricht University en nog veel meer (check hier bijvoorbeeld enkele cases). Wij helpen ze hun doelen behalen, hun conversies verbeteren en uiteindelijk groeien. 

Het liefst zijn we een echte partner en werken we op maandbudgetten. We kijken aan het einde van het jaar wat er nodig is om je doelstellingen/uitdagingen voor komend jaar te behalen en welke stukjes er op dit moment missen in je digitale landschap of bijvoorbeeld in je team. Op basis daarvan stellen we een Exitable team samen, vaak multidisciplinair en werkend via de agile methode. Zo zorgen we ervoor dat we samen met jou het meeste uit onze tijd halen. 

Op basis van de wensen van onze klant en de grootte van de vraagstukken, betalen onze klanten gemiddeld tussen de €2.000 en €10.000 per maand. Hierbij kijken we natuurlijk ook wat je eigen team al zelf kan en doet, en waar wij van toegevoegde waarde zijn. 

Maar we werken ook voor projecten. Bijvoorbeeld Keiser, waar we doorlopend mogen ondersteunen bij campagnes, voor B2B en B2C. Of voor Gemeente Venlo, die ons op projectbasis met regelmaat aanhaken als hun digitale partner.

Hieruit bestaat het Exitable tarief 

Exitable is jouw gids in de digitale wereld. Daarom delen we ook graag onze kennis, onder andere door regelmatig met je om tafel te gaan en je te inspireren met de laatste trends en ontwikkelingen. Daar investeren we zelf ook in. Zo delen we onze eigen kennis online, bijvoorbeeld via onze artikelen en downloads, maar hebben onze professionals ook de tijd voor trainingen en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. 

Daarnaast krijg jij als klant je eigen client manager, die zorgt dat jouw project binnen budget blijft, de administratie tiptop in orde is en die de successen waarborgt. De rest van ons team bestaat uit rasechte, gemotiveerde professionals, wiens hartjes harder kloppen voor alles wat digitaal is. 

En natuurlijk krijg je bij ons heel wat jaartjes ervaring. Al sinds 2008 is Exitable strategisch en uitvoerend partner in het digitale domein - en een aantal van onze medewerkers zijn al heel wat jaren daarvan bij ons actief. Voor ons een teken dat ons team hun intrinsieke motivatie bij ons kan botvieren, voor jou als klant fijn dat je weinig verloop hebt - en dus kunt vertrouwen op je eigen team. 

Ontdek je mogelijkheden 

We leren jou en je doelstellingen/uitdagingen graag kennen en kijken dan samen met jou waar we jou kunnen ondersteunen. Want je doelen beter, sneller en effectiever behalen - dat wil toch iedereen? Neem contact met ons op of laat hieronder je telefoonnummer achter, dan plannen we snel een afspraak met je in!

Excited?

Wij bellen je terug