Zo schrijf je de beste teksten voor je Google zoekadvertenties!
Je start een betaalde zoekadvertentie zodat potentiële klanten doorklikken naar jouw website, maar dat betekent nog niet dat het een succesvolle advertentie is. Wat je in je search ad vertelt, heeft grote invloed op het succes van de betreffende ad. Maar wist je dat zelfs het veranderen van één woordje binnen je ad copy al een enorm verschil kan maken in het doorklikratio?
Om het meeste uit jouw zoekadvertenties te halen, geven wij je in dit artikel 7 praktische tips. Zo haal je snel het meeste uit je ad copy:
1. Bepaal je zoekwoorden en stem ad copy daarop af
Gebruik niet een en dezelfde ad copy voor tal van zoekwoorden. Je ad copy moet aansluiten op het zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Ook Google zegt het zelf: “Users tend to engage with ads that appear most relevant to their search”. Dat betekent dat je zoekwoord in de ad copy aanwezig moet zijn, zodat iemand direct zijn vraag herkent in jouw aanbod.
Bovendien krijgt jouw advertentie hiermee een hogere zogenaamde "kwaliteitsscore" van Google, waardoor je ranking in de zoekmachine ook stijgt.
2. Schrijf voor je doelgroep
Het is dus belangrijk om per keyword te bepalen welke doelgroep je ermee wilt bereiken. Plaats je vervolgens in hun schoenen: waar hebben zij behoefte aan? En benoem dit specifiek in je teksten. Niemand heeft iets aan generieke kreten. Bijvoorbeeld: “bekijk ons aanbod” zegt niets voor je doelgroep, terwijl “kleine selectie hoogwaardige producten” of “een uitgebreid aanbod” veel meer zegt.
3. Plaats duidelijke CTA’s in je ad copy
Ads zonder CTA, of met een onduidelijke CTA laten verminderde engagement zien. Zorg er dus voor dat je expliciet een call to action vernoemd en creëer, wanneer mogelijk een gevoel van urgentie. Bijvoorbeeld door iets tijdelijks in je ad copy te zetten: “korting eindigt over 10 dagen”.
4. Laat je brand zien door je ad copy
Wat maakt jouw organisatie uniek, ten opzichte van je concurrentie? Wat zijn unique buyer reasons voor de klant? En wat is de tone of voice van je organisatie?
Laat dat allemaal zien in je ad copy en leg de nadruk op je headlines. De content en kwaliteit van je headlines zijn grote beslisfactoren in hoe goed je advertentie zal presteren. Zoals dit voorbeeld: headline 1 vertelt kort en bondig waar het om gaat, headline 2 en 3 zoomen in op UBR’s:
5. Test en optimaliseer
Heb je eenmaal je ad copy staan? En ben je er super tevreden mee? Mooi! Maar je bent nog niet klaar... Want de enige manier om te kijken wat het beste werkt voor jouw doelgroep, is om te testen en te optimaliseren:
Maak meerdere advertenties in een groep
Maak 3 tot 5 advertenties in één groep en voeg er ook een responsive ad aan toe. Maak de variatie binnen zo’n groep niet te groot, zodat je goed kunt zien welke ad copy op welke plek het meeste effect heeft.
Let op het aantal tekens
Google Ads heeft een maximaal aantal tekens waar je niet overheen kunt. Soms is het meeste uit dat aantal tekens halen de beste oplossing. Dat vergroot namelijk de klikbare ruimte van je search ads. Echter wil dat niet vanzelf zeggen dat het altijd beter is. Vooral bij merkadvertenties, dus mensen die al actief naar je merk zoeken, werken korte ads vaak beter. Maar ook hier is testen van belang. Uiteindelijk is elke doelgroep anders en kunnen resultaten variëren. Het maximum aantal tekens voor Google zoekadvertenties zijn:
- Koppen: 30 tekens
- Beschrijvingen: 90 tekens
Kijk naar de juiste metrics
Een belangrijke vraag om jezelf te stellen is wat het doel is van je search ads. Wil je beter vindbaar zijn? Meer impressies? Meer websitebezoek? Ben je conversiegericht aan het adverteren? Bepaal welke metrics belangrijk zijn voor jouw doelen en bepaal welke copy voor dat doel het beste werkt. De CTR van een ad zegt niet altijd iets over het succes van de advertentie.
Tip: zorg er ten alle tijden voor dat je conversies meetbaar zijn in Google Analytics en gekoppeld met Google Ads. Lukt dit niet? Wees niet bang en vraag mijn hulp!
Speel met woorden
Test ook klein. Maak eens 2 versies van dezelfde advertentie met slechts een enkel ander woordje in de kop. Een klein woordje kan grote impact hebben op je resultaten - maar dan moet je dat wel testen.
Je kunt dit bijvoorbeeld doen met:
- zogenaamde “krachttermen”
- jargon versus Jip en Janneke taal
- de lezer aanspreken met je/jou versus het algemeen houden
- met prijs/getallen of zonder prijs/getallen
6. Ad Extentions
Ad Extensions kunnen enorm waardevol zijn voor je advertenties maar jammer genoeg wordt het vaak onderschat of zelfs niet gebruikt. Ze zijn zo waardevol omdat het een manier is om gratis meer ‘ruimte’ te krijgen op de SERP (de eerste pagina op Google die alle zoekresultaten weergeeft). Ook zorgt het ervoor dat je advertenties completer worden en meer informatie bieden, waardoor de relevantie van je advertentie hoger wordt (en daarmee de kans op doorklikken ook). Maar hoe werken deze zogenaamde Ad Extentions nu precies? Dat gaan we je uitleggen.
Hoe werken Ad Extentions?
Google kiest zelf welke zoekresultaten worden weergegeven aan de hand van bepaalde zoekopdrachten. Dit geldt ook wanneer er welke extensies worden getoond. Je kunt het zien als een bepaalde code, die zich aanpast aan de zoekopdracht. Er zijn verschillende type extensies, bijvoorbeeld belextensies waarbij je een telefoonnummer aan je advertentie toe kunt voegen. Zodra Google denkt dat jouw telefoonnummer goed past bij de zoekopdracht van de gebruiker, wordt deze vervolgens getoond.
Maar er zijn ook andere type extensies, denk bijvoorbeeld aan website informatie, highlights, locatie extensies et cetera. Een tip van ons is om elk type extensie waarvan jij denkt dat het een toegevoegde waarde heeft uit te bouwen.
Hoe maak je een Extensie aan?
- Selecteer de relevante campagne
- Ga via de linkerbalk naar ‘Ads & Extentions’
- Selecteer via de bovenste balk ‘Extensions’
- Klik op het grote plusteken om een nieuwe extensie aan te maken
- Volgens het drop-down menu kun je je gewenste optie selecteren
- Maak je Extensie aan naar smaak
- Tot slot voeg je de extensie toe aan Account / Campagne / Ad Group
7. Keyword insertions
Dit is een persoonlijke favoriet. Je kunt met zogenaamde keyword insertions jouw ad copy dynamisch aan laten sluiten op de zoekopdracht van een gebruiker. Het enige wat hierbij belangrijk is, is het instellen van een fallback (wat moet Google laten zien wanneer je keyword insertion niet getoond wordt).
Stel jij wilt gevonden worden op "banketbakker" en de gebruiker zoekt op "beste banketbakker Weert", dan wordt die tekst automatisch in jouw ad copy overgenomen (bijvoorbeeld in de koptekst, deze leent zich hier het beste voor). Je advertentie sluit dan dus naadloos aan op de zoekopdracht van een gebruiker. En daarmee ben je relevanter, stijgt je doorklikratio en uiteindelijke je positie in de SERP.
Optimaliseer je Search Ad copy!
7 mooie tips waar je direct mee aan de slag kunt! En dat is ook het belangrijkste: aan de slag gaan. Zet je eerste teksten voor je advertenties op aan de hand van onze tips en je bent al een heel eind. Maar denk het niet dood, want uiteindelijk zijn het de resultaten die laten zien hoe goed je tekst werkt. Dus schrijf, plaats, herschrijf en test!
Wil je graag advies op je Search Ad copy? Of wil je het graag uitbesteden? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Want net als je ad copy, is dit artikel natuurlijk niet compleet zonder een duidelijke CTA! 😉