Direct naar de inhoud

(Digitaal) Groeien met Grodan

www.grodan.com Grodan case 1

Expertise


  • Digitale strategie
  • Digitale producten

Diensten


  • Digitale transformatie strategie
  • UI Design
  • Development
  • Gebruikersonderzoek
  • Customer Journey

Met een klikbare PDF bezocht Grodan haar klanten. Alle producten, oplossingen en vergelijkingen stonden in die PDF. Heel handig dus, maar gebruiksvriendelijk was het niet. Een PDF is moeilijk aan te passen aan de specifieke klant en wijzigingen in het document zelf aanbrengen, daar was geen beginnen aan. Ruimte voor verbetering, dus. Maar hoe - in een app, een web-app, allebei?

Uitdaging

Bij ons werd de vraag neergelegd: “Kunnen we onze sales informatie beter digitaliseren?”

Grodan, onderdeel van de ROCKWOOL Groep, is een bijzonder bedrijf. Ze bieden duurzame teeltoplossingen aan in de vorm van steenwolsubstraten In plaats van groenten in de aarde te telen, gedijen ze vaak veel beter in die steenwol oplossing. Denk aan tomaten, aubergines, komkommers of paprika’s. Wij wisten dat ook niet, hoor - het is ook een bijzonder innovatieve manier van telen. Dus wil Grodan heel helder aan de mogelijke klant uitleggen wat hun product beter en efficiënter maakt ten opzichte van een andere oplossing.

Dat wilden ze bereiken via een comparison tool, die accountmanagers makkelijk mee kunnen nemen naar klanten. Een slimmere, digitale, geautomatiseerde oplossing - met verschillende manieren om ‘m te gebruiken en vervolgens inzicht in welke resultaten ermee geboekt worden. Veel van de content had Grodan al, want die was al gevangen binnen de PDF. Voor ons een luxe positie om in te beginnen, want een product digitaal verbeteren? Dat kunnen wij wel.

Oplossing

Flexibele tool die overal toegankelijk & up-to-date is.

Door de PDF om te zetten naar een web app, behaalden we nog veel meer winsten waar Grodan sneller, beter en gerichter door kan communiceren.

  • Dynamische informatie

    Dynamische informatie, afgestemd op de rol van de gebruiker. Daardoor past het direct bij de gebruiker (ben je een accountmanager of een dealer? We tonen alleen de informatie die voor jou relevant is) en bij de producten die die aanbiedt (in welke regio ben je actief, welke producten bieden we daar aan? Dan laten we alleen die producten zien.)

  • Makkelijk uit te breiden

    De PDF was een crime om te updaten. Veranderde je iets, moest je ervoor zorgen dat iedereen weer de laatste versie van de PDF had en alle andere versies verdwenen. In de web app voeg je informatie toe en is die automatisch overal up to date.

  • On the spot configureerbaar

    Soms wil je op basis van je product een vergelijking opzetten, soms op basis van gewas, en soms nog op een andere manier. De PDF had slechts één manier om door het document te klikken, maar met de web app kun je via meerdere ingangen en meerdere scenario’s de klant helpen. Zo wordt het gesprek gelijk een stuk relevanter voor je klant.

  • Voordelen gelijk visueel in beeld

    Volg de stappen in de vergelijking tool en je hebt alle voordelen gelijk in beeld: features, advantages, benefits - alles staat op een rijtje en kan ook weer op een nog dieper level bekeken worden. Heel klantgericht en gelijk  optimaal inzicht in hoe jouw product hem helpt.

  • Altijd en overal toegankelijk

    Een web app is de meest flexibele tool die je mee kunt nemen. Op je tablet of laptop - hij is overal toegankelijk, zonder dat je iets hoeft te downloaden. Je gaat simpelweg naar de website, logt in en bent klaar om te vlammen.

  • Beter inzicht

    En tot slot zit er aan de web app een mooie analytics omgeving vast. Zo kunnen we zien hoe de app gebruikt wordt en waar nog verbeterpuntjes liggen. Zoals je van ons gewend bent, beginnen we met een MVP, die we doorontwikkelen op basis van data en ervaring. Op naar een optimaal digitaal product in zo min mogelijk tijd!

Het resultaat

Van PDF naar PWA: een Progressive Web App, of kortweg web app, is een website die eruit ziet en functioneert als een app. Het is een soort hybride tussen een website en een app. Toegankelijk via tablet en desktop, zonder iets te hoeven downloaden. Simpelweg inloggen en je bent klaar om je klant te helpen.

Binnen de web app maakten we ruimte voor verschillende rollen. Van beheerder tot accountmanager kan Grodan rollen aanmaken en koppelen aan regio’s. Zo is de app altijd op maat voor de gebruiker die ‘m in handen heeft. Maar die rollen gaven Grodan nog een andere kans: door te kunnen bepalen welke rol welke functionaliteiten kan gebruiken, konden ze zelfs een rol aanmaken voor hun dealers. Die kunnen nu, met de web app, nog beter de producten van Grodan verkopen aan de eindklanten.

Meteen impact gemaakt

Grodans team ging op pad met de web app - en dat betaalde zich al snel terug. De tool werd dankbaar en veelvuldig in klantcontacten toegepast. Binnen een maand maakten de eerste klanten al, mede dankzij de tool, een keuze voor een passend product.

Wil je ook impact maken en heb je een proces dat je wilt optimaliseren?

Maarten
Neem dan contact op met Maarten
maarten@exitable.nl of bel naar +31 (0) 628 60 37 41