Direct naar de inhoud

Direct hogere conversie – via 5 UX boosters

Artikel • 7 min
  • UX

Conversie is (meestal) het omzetten van online bezoekers naar klanten. UX is alles dat te maken heeft met de weg van de bezoeker daar naar toe. Dat wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook wat die 2 met elkaar te maken hebben? Dat UX je conversieratio direct kan verhogen? Dit is hoe, met de meest voorkomende conversie ‘boosters’ die ik tegenkom.

Eerlijk is eerlijk: conversieoptimalisatie is best een vies woord voor UX designers. We weten wat het is, en we weten dat het belangrijk is, maar vinden het vooral het pakkie-an van marketeers en sales-collega’s. Zij maken zich maar druk om leads en klanten, dan kunnen wij vooral bezig zijn met de gebruiker en zijn online ervaring: hoe kunnen we die zo goed mogelijk maken?

Maar ook eerlijk gezegd – sorry mede UX-ers – horen ze toch echt bij elkaar. UX design en conversie ratio optimalisatie (CRO).

Waarom UX design de weg naar CRO is

Simpel. Een UX designer zorgt voor een website die doet wat hij moet doen: de gebruiker naar de plek leiden waar hij moet zijn. Naar de plek waar hij ‘converteert’.

Door bijvoorbeeld:

  • Je product te kopen.
  • Een offerte aan te vragen.
  • Een dealer in de buurt te zoeken.
  • Zich in te schrijven voor de nieuwsbrief (typische micro conversie).
  • De menukaart te downloaden.

Hoe die gebruiker bij die “kopen”-knop, “inschrijven”-knop of “downloaden”-knop gekomen is – Juist. Door een goed UX design.

UX design is namelijk het inrichten van een digitaal product, zodat het simpeler, helderder, samenhangender en vooropgesteld gebruiksvriendelijker is. Kortweg moet UX de de route zo gemakkelijk mogelijk maken voor de gebruiker.

Met nadruk op “voor de gebruiker”. UX staat niet voor niets voor User Experience. Een optimale gebruikerservaring is de leidende factor van elke UX designer, de gebruiker de centrale figuur in al het werk.

Een goed werkend digitaal product door een goed UX design is dus meer dan een aantrekkelijke layout ontwerpen. Een goed ingerichte gebruikerservaring zal het bezoek op jouw platform direct verbeteren en aangenamer maken. “Ah, hier vind ik direct wat ik zocht”, is wat elke UX designer wil dat bezoekers denken – wat ze ook zochten.

En hier komt het mooie: Is een online platform super intuïtief door goed doordacht UX design, dan vindt je gebruiker direct wat hij zocht. Een product, een download, een mogelijkheid tot meer informatie. Hij vindt, klinkt… En converteert!

Zo zie je hoe UX design je bezoeker rechtstreeks richting jouw beoogde (micro of macro) conversie leidt, zonder omwegen – rechtstreeks op het doel af. Goed voor een sneller én hoger conversieratio, door die optimale gebruikerservaring.

Een ervaring die er bovendien niet alleen voor zorgt dat je gebruiker (snel) converteert, maar dat hij ook direct een aangename digitale ervaring heeft bij jouw bedrijf. Als een restaurant waar je binnenstapt, dat er goed uitziet en waar je direct goed geholpen wordt. Goed voor je corporate image, branding en de loyaliteit van je (bezoekers worden) klanten.

Dat is allemaal nogal wat waard, toch? Dus hoe kom je daar?

5 UX tips voor hogere conversieratio optimalisatie

UX design en CRO gaan genadeloos samen – ook al kijkt de UX designer vooral naar de gebruiker, en de marketeer voor naar de CRO data. Ze horen bij elkaar, doordat UX de weg leidt naar CRO. Dat weet je nu. Maar hoe leg je die weg richting conversie voor de gebruiker aan?

Door op de juiste UX design elementen voor conversie te letten. Dit zijn de 5 meest voorkomende conversie ‘boosters’ die ik tegenkom.

1. Voorkom dé CTA valkuilen

Call to action – of CTA – is nog zo’n vies woord voor UX-ers. Maar het is oh zo belangrijk. Geen enkel goed design kan om deze conversie boosters heen. Maar… Er zijn een paar valkuilen bij het gebruik van de call to action door UX designers:

  • Zorg dat er per view of pagina één primaire CTA staat – niet meer!
  • Zorg voor een heldere hiërarchie in CTA’s. Welke is het belangrijkst voor de gebruiker? En welke secundair? Een outline of tekstlink kan bijvoorbeeld als secundaire CTA dienen.
  • Zorg voor een goed contrast tussen de pagina en de CTA. Oranje (CTA) op wit (pagina) bijvoorbeeld, zoals Zalando doet.
  • Zorg voor goede actieve copy in je design. Let er bijvoorbeeld op dat er altijd een werkwoord in je CTA staat.
  • Ohja… Let goed om welke woorden je gebruikt. Data-marketing collega Bart vertelt je waarom.

2. Doe de 5 seconden test

Een eerste indruk is essentieel. Een gebruiker heeft binnen 0,5 seconden al een (voor)oordeel over je pagina. Zorg daarom dat die eerste indruk goed is.

Test je design daarvoor met een 5-seconds-test. Hier kun je testen of je design de doelgroep – direct! – aanspreekt. Je creëert hier je eigen test voor je eigen online platform. Algemene take aways van deze test:

  • Video op de pagina werkt altijd goed.
  • Beeld op de pagina werkt altijd goed.
  • Duidelijke tekst op de pagina werkt altijd goed.

3. Pas het Pareto-principe toe

De 80/20 regel (het Pareto-principe) gaat ervan uit dat je alles kunt opdelen in een 80/20 verdeling. Zo ook de focus op je pagina of app. Zorg ervoor dat in je eerste viewport (het scherm dat als eerst in beeld is) voor 80% de weg richting je voornaamste conversie leidt. Dit hoeft geen levensgrote CTA te zijn, maar zorg dat het beeld en de tekst te maken heeft met die conversie.

4. Vergroot je base-font-size

Stichting open deur... Ja. Maar het blijft een dingetje. Schermen worden groter, resoluties worden beter; het mag dus allemaal een maatje groter tegenwoordig. Waar we een aantal jaren geleden nog met een base-font-size van 12pt werkten, hoef je je in je volgende design niet te schamen voor 16pt of 18pt! Teksten moeten namelijk korter, pakkender en beter zichtbaar. Aan de UX designer om dat laatste voor elkaar te krijgen. Aan de copywriter om elke pagina tijdens het scannen en scrollen leesbaar te houden.

5. Vraag niet direct om adresgegevens

Daar is hij dan, op het punt om te converteren. De gebruiker hoeft alleen nog een formuliertje in te vullen, en dan is hij officieel een ‘lead’. Daar wil je hem natuurlijk niet laten afhaken. Bedenk daarom goed wat je van de gebruiker vraagt, in zo’n formulier.

Maak de drempel hier zo laag mogelijk, door het minimale van hem te vragen. Vuur niet direct een hele reeks persoonlijke gegevens verzoeken op hem af: hij kent jou helemaal nog niet! Om dan direct je complete adres, geboortedatum en vaak zelfs telefoonnummer achter te laten: dat is nogal wat. Zeker wanneer je al die gegevens eigenlijk (nog) niet nodig hebt.

Dus onthoud:

  • Vraag om de minimale gegevens die je nu nodig hebt, om contact te houden.
  • Hoe meer een conversie waard is onder de streep, hoe lager de drempel.
  • Bedenk je 3x voordat je om adresgegevens of telefoonnummer vraagt.

Samengevat

Ja, ook op deze pagina optimaliseren we de user experience, door de hele boel voor je samen te vatten – snelle scanner die je bent.

Want wat las je in dit artikel? Dat UX designers termen als CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) en CTA (Call To Action) maar vieze woorden vinden. Ook al zijn ze degenen die hiermee de weg aanleggen richting conversie in het design van een webpagina of app.

UX staat namelijk niet voor niets voor user experience. Wij maken de weg van de gebruiker op een online platform zo makkelijk mogelijk, richting conversie. Fijne service voor de gebruiker – “Hé, dit is precies wat ik zocht” – en effectieve CRO voor jou.

Daarvoor is het echter belangrijk om vooral op een paar specifieke UX elementen te letten, weet ik uit ervaring. Echte conversie boosters:

  1. Let op je CTA’s, voorkom de valkuilen (toch even terug naar boven scrollen voor de details).
  2. Doe de 5 seconden test, om te zien of de eerste indruk van je pagina raak is.
  3. Pas de 80/20 regel toe op elke eerste viewport.
  4. Vergroot je base-font-size gerust naar 16pt of 18pt.
  5. Hoe waardevoller de conversie, hoe lager de drempel om gegevens in te vullen.

Bovenstaande tips maken het de gebruiker allemaal net iets makkelijker, waardoor jij uiteindelijk die gewenste conversiepercentages gaat halen. En niet vergeten: even doorzetten naar je UX collega, dit.

Ga er samen mee aan de slag, test, en laat me weten wat je er aan gehad hebt! ;-) Verder aan de slag met conversieoptimalisatie? Dan hebben we hier een mooie verzameling aan handige informatie over CRO.