Hét stappenplan naar een succesvolle online marketing campagne
Adverteer je allang offline, maar kom je toch tot het besef dat online de toekomst heeft? Goedzo! Maar nu loop je tegen het volgende 'probleem' aan: waar moet je beginnen? En: hoe start je nu zo'n online marketing campagne? Dat maken we je duidelijk in 6 stappen.
Een van de voordelen van online campagnevoeren bestaat uit het perfect kunnen targeten van jouw doelgroep om vervolgens de effecten ervan te analyseren. En op basis hiervan weer blijvend te optimaliseren.
1. Voorbereiding
Laten we beginnen bij het begin, de voorbereiding! Een goede voorbereiding bestaat uit de volgende onderdelen:
- Vaststellen van het hoofddoel. Stel jezelf de vraag waarom je een online marketing campagne start en wat je ermee hoopt te bereiken.
- Bepaal je doelgroep en de bijbehorende buying persona's. Dan kun je namelijk ook vaststellen welke uitdagingen je doelgroep heeft, welke kanalen ze gebruiken, welke behoeftes ze hebben en welke barrières ze kunnen ervaren in de verschillende fasen van de klantreis.
- Bepaal de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, en waarvan je denkt dat de doelgroep er op zoekt. Wil je meer weten over hoe je SEO goed kunt gebruiken in je online marketing campagne, lees dan onze blog.
- Vergaar inzicht in de online aanwezigheid van je belangrijkste concurrenten (zorg dat je weet wie je concurrenten zijn). Maar ga het gedrag van je concurrenten niet kopiëren, leer ervan.
- Stel de grote lijnen van de campagne vast, bepaal de conversiepaden en beslis welk soort content hierbij past.
2. Verkeer genereren
Wanneer de voorbereiding is afgerond, kan er verkeer naar de website worden gegenereerd. En dat kan op verschillende manieren:
- Lange termijn: goede online vindbaarheid van je website door gebruik te maken van SEO. Stem zoekwoorden af op de behoefte van de doelgroep.
- Korte termijn: op de doelgroep gerichte advertentiecampagnes, zowel zoekmachine advertenties als social media advertenties. Vergeet niet om ook organisch berichten en blogs te blijven posten.
- Marketing automation gericht op bestaande leads en klanten, zodat deze niet vergeten worden. Het is makkelijker om een klant vast te houden dan een nieuwe klant te werven. Blijf dus betrokken bij je huidige klanten!
Tip: bij de verschillende fasen in de klantreis is er ook een andere informatiebehoefte. Een deel van deze content komt het beste tot zijn recht in geschreven vorm, maar denk ook vooral aan de inzet van video's of foto's bij het creëren van de content!
Naast SEO, speelt SEA ook een belangrijke rol om jouw campagne tot een succes te brengen. Bovendien zorgt de juiste combinatie van beide voor een hogere ranking in zoekmachines waardoor je in zijn geheel beter presteert.
Google Ads
De 5 hoofdthema’s binnen SEA bestaan uit zoekadvertenties, shopping ads, display ads, video ads en app install advertenties. Deze vormen van adverteren komen allemaal op een andere manier tot hun recht:
Zoekadvertenties houden in dat jouw advertentie pas getoond wordt zodra de gebruiker een relevante zoekopdracht intikt. Hierdoor benader je dus mensen die al op zoek zijn naar iets wat jij te bieden hebt.
Heb jij een webshop, dan is het voor jou heel interessant om gebruik te maken van shopping ads. Dit zijn de advertenties die nog boven de zoekresultaten komen te staan. Er is een uitgebreid blog geschreven over het gebruik van shopping ads, heb jij een webshop dan is dit zeker een aanrader.
Display is een ideaal middel om ook andere doelgroepen te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bezoekers van concurrerende websites. Of pas retargeting toe op je eigen websitebezoekers, die bijvoorbeeld nog geen conversie hebben gepleegd.
Bij het gebruik van video advertenties worden er verschillende soorten ads op YouTube geplaatst. Denk aan advertenties die vooraf, of tijdens een video worden afgespeeld. Hierbij is er ook nog een verschil tussen de advertenties waarop je kunt doorklikken of advertenties die je helemaal moet bekijken.
Tot slot zijn er app install advertenties, waarmee je jouw app direct in desbetreffende App Store kunt promoten.
3. Website bezoek
Door een goede voorbereiding en aandacht voor het genereren van verkeer naar de website, zul je zien dat dat het aantal (relevante) bezoekers op de website toeneemt. En doordat er gerichte content is gecreëerd die inspeelt op alle fasen van de klantreis en de bijbehorende behoeften, zullen bezoekers (ongeacht de fase waarin zij zich op dat moment bevinden) informatie vinden die waardevol voor hen is.
Bezoekers komen terecht in één van de conversiepaden óf vangnetten. De praktijk is altijd anders dan de theorie dus zullen er bijna altijd wel barrières zijn waar bezoekers tegenaan lopen. Dan zijn de vangnetten van belang. Ontworpen om je bezoekers via een ander conversiepad op te vangen.
Monitor altijd de conversieratio's, zo kun je deze paden verder optimaliseren. Het gebruik van de juiste call-to-actions zullen ook invloed hebben op je conversieratio’s. En hier zijn veel verschillende mogelijkheden zoals:
- de ‘neem contact met ons op’ knop
- doorklikken op een interne link naar nog meer informatie
- iets downloaden
- smart content zoals een pop-up die past bij de bezoeker en zijn/haar gedrag
Zorg er te allen tijden voor dat (micro-)conversies meetbaar zijn in Google Analytics (en het liefst ook gekoppeld met Google Ads). Zo kun je aansturen op conversies en de prestaties van jouw campagnes direct inzichtelijk maken. Stel bijvoorbeeld een CPA in, hoeveel is een conversie je waard? Op basis hiervan toont Google jouw advertenties aan de meest relevante persoon, waarvan Google denkt dat zij een grote kans tot conversie hebben.
4. Kwalificatie
Een (klein) gedeelte van de bezoekers maakt zich kenbaar door in te gaan op een call-to-action, maar het grootste gedeelte zal dit niet doen. Voor de mensen die niet ingaan op een call-to-action zet je vangnet routes in. Van de personen die er wel op ingaan is natuurlijk al meer bekend. Maar ook de personen die er niet op ingaan wil je kunnen kwalificeren.
Zodra je micro conversies meetbaar hebt gemaakt, kun je bezoekers die niet geconverteerd hebben retargeten middels display banners. Je maakt dan een doelgroep aan van iedereen die je website heeft bezocht, maar niet geconverteerd hebben en koppelt deze met Google Ads. Vervolgens voeg je in Google Ads deze doelgroep toe aan jouw display campagne.
De bezoekers die zich via een call-to-action kenbaar maken en een opt-in aangevinkt hebben kunnen vervolgens met een gerichte marketing automation flow worden benaderd. Deze is uiteraard afgestemd op de informatiebehoefte die bij de koopfase en persona hoort. In deze flow wordt steeds meer waarde toegevoegd in de vorm van content en kennis.
5. Opvolging
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de campagne ook daadwerkelijk iets oplevert. Je hebt voor jezelf een doelstelling bepaald en om deze doelstelling te behalen is het van belang om goed in te spelen op lopende marketingprocessen. Dit kan bestaan uit de volgende onderdelen:
- Remarketing op eerdere websitebezoekers
- Opvolging van MQL’s door telemarketing
- Opvolging van MQL’s door de sales organisatie
- Opvolging van MQL’s met opt-in op basis van specifieke marketing automation flows
- Opvolging van SQL’s door de sales organisatie
Om deze opvolging ook in het verdere koopproces van de juiste informatie te voorzien, dient de relevante informatie te worden onderverdeeld in het CRM van de organisatie. En door deze informatie in de CRM database toe te voegen, kan dit ook weer worden gebruikt voor volgende marketingcampagnes of sales activiteiten.
6. Monitoring en optimalisatie
Vergeet nooit om een dashboard te bouwen waarmee je realtime inzicht in de campagne-prestaties krijgt. Omdat er online bijzonder veel data aanwezig is, is de belangrijkste uitdaging het kiezen van de juiste inhoud. Interessante invalshoeken hierbij zijn bijvoorbeeld:
- De mijlpalen en meetbare resultaten van conversiepaden
- De verkeersbronnen, waar komen bezoekers vandaan?
- De verschillende typen campagnes en hoe ze presteren
- Het resultaat van doorgevoerde optimalisaties
- Enzovoorts
Acties:
- Kies de onderdelen van het dashboard waarop je de online marketing resultaten wilt monitoren.
- Stel een dashboard op wat je ook daadwerkelijk regelmatig gebruikt om prestaties te optimaliseren.
- Zorg op periodieke basis voor een actielijst met door te voeren verbeteringen die op basis van data naar voren zijn gekomen.
Wij zijn je partner!
We hopen dat deze blog je genoeg informatie heeft gegeven zodat je zelf aan de slag kunt met het opzetten van een campagne. Maar heb je na het lezen van deze blog toch bedacht dat je dit soort zaken liever uitbesteed, dan helpen wij jou natuurlijk ook graag bij het opzetten van een prestatiegerichte, online campagne 🙂