In 5 stappen tot een digitale transformatie strategie

(Digitale) StrategieDevelopment

Collin Maessen

Backend Developer

Collin Maessen

Backend Developer

Je bent klaar voor die oh zo nodige stap: om je organisatie (nog) meer te digitaliseren. Je communicatie naar de 21e eeuw te trekken. Om te kunnen concurreren in je veld of zelfs dat stapje voor te krijgen. Maar vooral: om je doelgroepen zo goed en efficiënt mogelijk te helpen. Nu alleen nog doen. Hoe zet je die stap naar digitale transformatie? 

Meer dan technologie  

Om digitale transformatie te realiseren, heb je technologie nodig. De juiste technologie, voor jouw uitdaging. Een vraag die wij heel belangrijk vinden en waar we met ontzettend veel plezier induiken. Maar effectieve digitale transformatie gaat over méér dan techniek. 

Techniek heb je namelijk op in alle soorten en maten. Wil je een website? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een mooi CMS systeem als Drupal of Craft CMS. Wil je dat verschillende complexe digitale portalen met elkaar gaan praten? Dan zou Laravel een krachtige oplossing kunnen bieden. Misschien wil je de digitale communicatie met je doelgroep verbeteren - wil je dan een mobiele app, progressive web app of digitaal platform

De mogelijkheden zijn legio - maar welke is nou de juiste voor jou? Om daarachter te komen, moeten we verder kijken dan alleen techniek. Want om te weten welke technologie de juiste is voor jouw organisatie, moeten we ook goed kijken naar jouw organisatie. Klinkt best logisch, toch?

Dus ben je klaar voor een gedegen strategie voor digitale transformatie, die écht past bij jouw bedrijf, dan zijn dit onze 5 stappen. 

Stap 1: jouw doel, breed gedragen  

Digitaal transformeren - klinkt super chique. Maar waarom zou je het willen? Wat ga je ermee bereiken? En what good will it do? Dat duidelijk krijgen is onze allereerste stap. En dat doen wij niet alleen, maar juist samen met jou en een aantal van je collega’s met wie je samen de belangen van het hele bedrijf kunt vertegenwoordigen. Waarom?

  1. Het doel wordt samen bepaald, en daardoor wijzen alle neuzen intern gelijk één kant op. 
  2. Met een goed doel, kunnen we scherpe KPI’s opstellen waarmee we de voortgang naar het doel goed kunnen meten.
  3. En dus ook kunnen bepalen of en wanneer we ons doel gehaald hebben. 

Stap 2: jouw digitale landschap in kaart 

Welke middelen en kanalen zijn er al, waar we gebruik van kunnen maken, of juist rekening mee moeten houden? 

Het kan namelijk zomaar zijn dat je afhankelijk bent van andere interne of externe systemen, zoals het moeten ophalen of weergeven van informatie uit een ander systeem.

Dat kan het geval zijn als je dingen verkoopt via je platform, dan moet er een koppeling gemaakt worden met een betalingssysteem. Zo maakten we een digitaal platform voor de INKOM van Universiteit Maastricht, waarvoor we ook een koppeling bouwden met een payment provider voor toegang tot bepaalde content.

Het is dus belangrijk om al je digitale kanalen goed in kaart te brengen, zodat we precies weten hoe onze nieuwe oplossing daar in, tussen of bij past. We noemen dit jouw digitale landschap. 

Stap 3: de gebruikers en hun gedrag 

Wat ook belangrijk is wie je doelgroep is en we dus gaan bereiken met onze digitale oplossingen. Over deze doelgroepen willen we zo veel mogelijk leren. Want hoe, waar en wanneer maken ze gebruik van de digitale oplossing? 

Zit je gebruiker standaard achter een pc op kantoor, of heeft hij een mobile device waarop hij op locatie bij zijn klant jouw oplossing voor wil gebruiken? Dit heeft natuurlijk directe implicaties voor de techniek die we kiezen en welke functionaliteiten dit moet bevatten. Zo ontwikkelden we, samen met ons broederbedrijf Ketjapp, een Progressive Web App voor Grodan. Hun sales personen kunnen nu bij iedere klant snel en effectief het juiste advies uitbrengen - ook als daar geen internet ontvangst is. 

Ook willen we weten wat het doel is van onze doelgroepen. Zoeken ze een plek om informatie op te halen, of willen ze zelf inloggen en informatie beheren? Voor de bedrijvenservice van Rd4 was het bijvoorbeeld heel belangrijk dat de klanten zelf kunnen inloggen om hun gegevens in te zien en direct persoonlijke bestellingen te plaatsen. 

Stap 4: de beheerders en hun kennis 

Maar jouw doelgroepen zijn niet de enige gebruikers van je digitale oplossing. Je hebt natuurlijk ook collega’s die ermee en/of erin moeten werken. En dat moet natuurlijk zo soepel mogelijk gaan. Dus is het van belang dat we techniek implementeren die op het kennisniveau van jouw organisatie bruikbaar is. 

Zo ontwikkelden we voor het Gemeentearchief Venlo een webplatform met intuitief Drupal CMS systeem - waar zelfs de vrijwilligers hun bijdragen eenvoudig en veilig kunnen plaatsen. 

Stap 5: de wensen, nu en later 

Ja, digitale ontwikkelingen gaan snel. Maar dat wil niet zeggen dat we niet duurzaam kunnen ontwikkelen. Om dat te realiseren, moeten we grip krijgen op jullie wensen - nu en in de toekomst. 

We kijken dus naar de functionaliteiten die we op korte termijn willen, maar ook onze grotere wensen en doelen op lange termijn. 

Dus kijken we altijd verder dan jouw eerste vraag, zodat we digitale oplossingen ontwikkelen die écht helpen bij transformatie. Die klaar zijn voor een doorontwikkeling, of rekening houden met een koppeling of extra digitaal product dat we in de toekomst willen implementeren.

De perfecte techniek voor jouw transformatie 

De antwoorden uit deze 5 stappen geven ons alle input die we nodig hebben om de beste technieken voor jou te bepalen. Misschien is jouw grootste vraag snel opgelost, met één digitaal product en wat optimalisaties. Misschien ga je, net als Rd4, een langetermijn samenwerking met ons aan om je hele landschap te verbeteren en uit te breiden om je doelgroepen echt van dienst te zijn. 

Of misschien is de oplossing wel heel voor de hand liggend, maar moeten we wel technieken combineren. Een website voor de algemene communicatie en marketing. Een portaal voor het beheer van je account en de diensten die je afneemt. Een app om onderweg toegang te hebben.

Digitale transformatie in een middag? 

Exitable helpt uiteenlopende organisaties al jaren met hun digitale ontwikkelingen. Die kennis zetten we graag in om jou ook snel op weg te werken. We ontwikkelden met onze ervaring verschillende Discovery workshops, waarmee we in slechts een halve dag via design thinking methodes de antwoorden op alle vijf vragen snel op papier krijgen. 

Jij geeft ons jouw kennis over je organisatie en doelgroepen, wij geven je de oplossing die jouw doel gaat behalen. 

Start de transformatie! 

Klaar om je digitale transformatie een stevige strategische basis te geven? Om van idee naar praktisch plan te gaan en daar slechts een dagdeel in te hoeven steken? Dan zijn wij jouw partij. Wij kunnen niet wachten om je te ontmoeten - dus laat je telefoonnummer achter, en dan bellen we voor een vrijblijvende kennismaking! 

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?