Exitable’s Discovery Workshop: de eerste stap naar digitale groei

(Digitale) Strategie

Sander Beek

Digital Strategist

Sander Beek

Digital Strategist

Wil je stappen maken in het digitale domein? Begrijpelijk! Maar waar start je jouw digitale transformatie? En hoe zorg je ervoor dat je jouw organisatie meekrijgt in dat proces? Onze Discovery Workshop biedt de uitkomst. Met onze Discovery sessies kunnen we vroeg in het proces problemen in kaart brengen en alle stakeholders binnen het project verenigen. Ontdek onze Exitable Discovery!

Digitaal heeft niet langer de toekomst, maar is het nu. We zoeken, shoppen, vergaderen, borrelen en kletsen online. Onze verhouding met digitaal is door Coronajaar 2020 versneld en dat zal niet allemaal verdwijnen. Wij helpen organisaties met digitale groei op organisationeel, product- en marketing- niveau. Samen met onze partners kijken we strategisch én uitvoerend hoe we samen de meest impactvolle digital kansen kunnen benutten - op projectbasis, maar ook door middel van langdurige samenwerkingen op basis van continuous improvement

Zo’n samenwerking start altijd met een Discovery Workshop - zoals onze samenwerking met Rd4

Wat is een Discovery Workshop? 

De Discovery Workshop draagt die naam niet zonder reden. Het is letterlijk een (digitale) ontdekkingstocht naar jouw organisatie, doelgroepen en doelen, en hoe we dat einddoel vervolgens op de beste manier bereiken met concrete functionele oplossingen. 

Vrijwel al onze samenwerkingen starten met een Discovery. Of het nu gaat om een project, dienst, product, marketingaanpak of digitale koppeling - de Discovery biedt ons de inzichten die we nodig hebben om ons werk vanaf stap 1 gedegen en duurzaam te realiseren. 

Tijdens de Discovery fase werken we samen met jouw organisatie en stakeholders om:

  • je digitale landschap te onderzoeken en inzicht te krijgen in de huidige situatie 
  • onze uitdagingen te bepalen en het probleem onder de vraag naar boven te krijgen
  • informatie te vergaren en onze stappen naar de volgende fase vast te leggen 

Wat krijg ik na zo’n Discovery sessie? 

Aan het einde van onze Discovery fase hebben we de volgende informatie:

  • Onze eindbestemming
    Het einddoel. Wat willen we bereiken met dit project, deze dienst of jouw product?
  • De route
    Hoe komen we, via de kortste weg, bij dat doel?
  • Benodigdheden
    Wat hebben we nodig om tot ons einddoel te komen? Wat heeft onze doelgroep nodig? 
  • Mogelijkheden
    Welke oplossing gaat je het beste helpen? Of, als we al weten welke oplossing we gaan uitwerken, op welke termijn kunnen we wat realiseren? Wat hebben we aan tijd en geld nodig?
  • Vervolgroute
    Welke stappen zijn mogelijk om te doen na het behalen van dat einddoel? Welke doorontwikkelingen, kansen en wensen zien we? Wat willen we in de toekomst nog meer behalen? 
  • Oftewel…
    De best mogelijke voorbereiding voor de ontwikkeling van jouw idee!

Waarom een Discovery fase? 

De Discovery Fase is dus de stap die je zet, vóórdat je stappen gaat zetten. Eerst denken, dan doen. Het is de ultieme voorbereiding op elk digitaal project. Want met onze kennis en expertise achterhalen we niet alleen wat jij wilt, maar ook wat je écht nodig hebt. 

Willen versus nodig hebben zijn twee dingen die soms verrassend ver uit elkaar liggen, weten wij uit ervaring. Samen ontdekken we wat je het best kunt gebruiken, in het hele scala van digitale oplossingen.

In de Discovery fase bepalen we de doelstellingen, doelgroepen en waar de focus en prioriteit ligt om goed voor ogen te krijgen wat jouw idee echt nodig heeft. In essentie betekent dit dat we de kaders opzetten die we nodig hebben om jouw project van de grond te krijgen en te realiseren. Op korte termijn, maar ook op lange termijn. 

Als totaalplaatje in onze Exitable werkwijze ziet dat er zo uit:

⇾ Discover 
Nieuwe oplossingen en kansen ontdekken en valideren.

⇾ Create
Het maken van de juiste producten.

⇾ Grow
Constant doorontwikkelen op basis van nieuwe inzichten.

De (uitvoering van onze) workshops 

Al onze Discoveries sluiten aan op onze werkwijze en volgen dezelfde basis: inzicht krijgen, stakeholders bij elkaar krijgen en gezamenlijk een duidelijke en eenduidige richting op gaan. Echter ligt het aan je vraag of wens welke Discovery workshop we precies gaan doen. Onze Discovery workshops kun je grofweg indelen op 3 niveaus:

  1. Organisatie 
  2. Product 
  3. Markt 

Wat we willen ontwikkelen na die Discovery Fase (Create & Grow), bepaalt welke Discovery we kiezen. 

discovery sessie

Wat is mijn rol in zo’n Discovery? 

Jij bent onze opdrachtgever, wij de uitvoerder. Klopt. Maar we zien het meer als een partnerschap. Dus jij staat niet buiten ons proces en krijgt dan na een x tijd iets opgeleverd. Je bent deel van het team. Of beter gezegd - wij worden een verlenging van jouw team. Maar vanuit jouw organisatie hebben we één voornaam aanspreekpunt. Die persoon noemen wij de “Product Owner”. 

Meer weten over de rol van de Product Owner? Check deze blog van mijn collega Tom. 

In het kort houdt jouw rol als Product Owner in dat jij altijd de eindbeslissing hebt over het eindproduct, budget en de planning. Altijd flexibel bij te sturen, en zo altijd onder (jouw) controle als totaalproject.

Dat betekent wel dat we betrokkenheid van de Product Owner nodig hebben tijdens de Discovery fase, maar ook tijdens de Create en Grow fase. Tijdens de Discovery raden we je aan om per week minimaal één dagdeel te reserveren voor contact en/of aanwezig bij ons uitvoerende team. Een investering die je terugkrijgt in overzicht, inzicht, controle en ownership.

Maar wat als ik al weet wat ik wil? 

Stel, je wil een nieuwe website. Je hebt verder nog geen doel, of een redelijk inzicht, of alles al zo goed als precies uitgedacht. In ál die gevallen is het slim om de Discovery Fase in te gaan.

Het is het belangrijkste deel van het project om te zien aan welke oplossing jouw organisatie  het meest heeft. Welk plan de meeste business value heeft. En om te kijken of het überhaupt nut heeft om (op die manier) aan je idee te beginnen. Hoe concreet of vaag je idee dus ook is. De uitkomst kan vervolgens zomaar iets anders zijn dan wat je zelf gedacht had. Iets beters, dat altijd. Want dat is onze toegevoegde waarde.

Dat is zelfs het geval als we al besloten hebben welke oplossing we samen uit gaan werken. Want met de discovery krijgen we inzichtelijk wat we functioneel gaan uitwerken en waarom, en wat dat betekent aan tijd aan geld. Maar nog belangrijker: het zorgt ervoor dat we een duurzaam digitaal product kunnen ontwikkelen, dat precies past in jouw organisatie, voor jouw collega’s en doelgroepen, en binnen alle digitale middelen en kanalen die je nu al gebruikt.  

De Exitable aanpak 

Een vraag krijgen, een kostenplaatje erop plakken en gewoon gaan ontwikkelen? Dat doen we dus niet. We willen weten wat het probleem áchter jouw vraag is. Wat je nodig hebt. Welk strategisch concept daarbij hoort. En ja, dat kost in die startfase wat meer tijd - en ook budget. Maar uiteindelijk bespaart het je nog veel meer, onderaan de streep. 

Want in plaats van gewoon te gaan bouwen of campagne te voeren, krijgen we het hele plaatje in beeld. Met alle strategische vraagstukken beantwoord. Alleen dan kunnen we iets nieuws creëren met waarde. Want daar staan we voor. Geen kant-en-klare oplossingen. Maar creatieve en strategische digitale oplossingen die echt iets toevoegen voor de organisatie. 

Ben je al excited? Laat je dan eens inspireren door ons team! Stuur ons een berichtje en we ontmoeten je graag.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?