Bart Madou
Digital Marketeer
Het jaar 2018 ligt alweer om de hoek en ook in het nieuwe jaar zijn er weer genoeg interessante beurzen en evenementen gerelateerd aan online marketing. De branche was de afgelopen jaren continu in beweging en de ene innovatie werd gevolgd door de andere.
Als online marketeers willen we vanzelfsprekend inspelen op de laatste trends & ontwikkelingen. Zo zien we bijvoorbeeld dat 'location based marketing' doorzet, wat invloed heeft op de benadering van de doelgroep. Dat 'mobile first' blijft, zal je ook niet verbazen. Maar heb je al gehoord van 'ephemeral marketing'?
Huh!? Ephemeral marketing
De term 'ephemeral marketing' zal je niet gauw wat zeggen, maar als één bedrijf de uitleg mag wezen, dan is dat Snapchat wel. Ephemeral staat voor content die verdwijnt nadat het bekeken is, met een maximum van 24 uur. De content is niet opdringerig maar versterkt het gevoel van snel moeten handelen en de 'fear of missing out'. Een 'angst voor spijt'. Ofwel de dwangmatige zorg dat men een kans voor sociale interactie, een nieuwe ervaring, of andere bevredigende gebeurtenis zou kunnen missen. Overigens blijft het aantal dagelijkse Snapchat gebruikers nog steeds stijgen!
Goed voorbeeld doet volgen en dat zagen we al snel toen Facebook, Instagram én WhatsApp (ofwel Mark Zuckerberg's Imperium) ook met stories kwamen. Niet pushen, maar de nieuwsgierigheid aanwakkeren met verdwijnende content. Het maakt van ephemeral marketing een blijvertje in 2018.
Zelfs YouTube kondigde een stories-achtige functie aan, genaamd Reels. Het is Google's antwoord op Snapchat én Marck Zuckerberg ;). Omdat ze toch weer nét even wat anders willen zijn zit er een klein verschil in Reels, de video's verdwijnen namelijk niet automatisch (en dat maakt van Reels dus toch geen ephemeral marketing). Ook mogen de video's maar maximaal 30 seconden duren. Het afgelopen jaar zagen we dat YouTube al langer werkt aan manieren om jou constant terug te laten keren. Wat denken jullie? Slaan ze de plank mis of is het een waardevolle toevoeging?
Location based marketing
Weten waar je doelgroep je bevindt gaan we wel heel letterlijk nemen in 2018. 'Location based marketing' maakt gebruik van de locatie van een doelgroep en zal op een voor hen relevante tijd en plaats een marketinguiting laten zien. De vorm hiervan loopt nog uiteen; van het sturen van berichten met kortingsbonnen zodra een consument de winkel binnenstapt, tot het tonen van advertenties op social media tijdens festivals & evenementen.
'Location based marketing' blijft niet bij online, het biedt kansen om de kloof tussen online en offline te vernauwen. Dat wil zeggen dat naast mobiele advertenties, ook offline de doelgroep wordt bereikt. Het liefst zo persoonlijk en cross-device mogelijk, van smartphone tot abri. Met dit soort zaken wordt al geëxperimenteerd, bijvoorbeeld door ING. Zo waren hun advertenties op abri's identiek aan de advertenties die werden getoond op de smartphones van consumenten die op dat moment in de buurt waren.
En mijn privacy dan? Een gevoelig punt, helemaal met de AVG in het verschiet. Voor het gebruik van location based marketing moeten consumenten apps toestemming geven om hun locatie te gebruiken. Vaak gebeurt dit in één soepele swipe en is de consument zich er onvoldoende van bewust. Personalisatie is hot! Maar het is van belang om location based marketing goed af te stemmen en de consument vooral niet af te laten schrikken door té gepersonaliseerde content.
Invloed van woorden
Marketeers hopen nog altijd het brein van de consument te kunnen beïnvloeden en de interesse voor neuromarketing is de afgelopen jaren dan ook sterk gestegen. Het verschil kan hem soms al in één enkel woord zitten. Heb, of beheer je een webshop? Maak dan gebruik van het woordje 'nu', bijvoorbeeld; "voeg nu toe aan uw winkelwagen". Dit enkele woordje werkt overtuigend richting de consument waardoor ze eerder op desbetreffende knop zullen drukken.
Overigens kan dit ook de andere kant uit werken, bijvoorbeeld met het woordje 'spam'. Zeg bijvoorbeeld nooit; "abonneer u op onze nieuwsbrief en we beloven geen spam te verzenden". Dit wekt wantrouwen op bij de consument waardoor ze minder snel bereid zijn zich ook daadwerkelijk te abonneren. Benieuwd naar meer van dit soort onbewuste handelingen? Lees dan mijn neuromarketing blog.
Vierkante video's
Wil je viral gaan met jouw content? Gebruik dan vierkante video's! De meeste sociale media zijn er al op ingesteld; vierkante video's (1:1). Deze video’s krijgen namelijk meer interactie en views dan rechthoekige (16:9) video’s. Op mobiel neemt een vierkante video 78% meer ruimte in beslag op je beeldscherm dan een liggende video en heeft hierom een hogere kans om op te vallen. Hoe vaak draai jij je mobieltje om een video goed te kunnen zien? Precies! Met vierkante video's hoeft dat dus niet meer. Hoe je je mobiel ook houdt, een vierkante video is altijd goed in beeld en neemt altijd evenveel ruimte in beslag.
Zelfs YouTube’s mobiele app ondersteunt binnenkort ook vierkante video's. Dat betekent; nooit meer zwarte balken naast een verticale video! Een uitkomst voor iedereen met het verticale video syndroom. En oké, ik moet toegeven, ik betrap mezelf er ook weleens op...
Contentcreatie
Ben je als online marketeer bezig met het creëren en verspreiden van content? Ben hier dan vooral consequent in. De aankomende jaren blijft contentcreatie interessant om vol te houden. Alhoewel het soms lijkt dat de daadwerkelijke resultaten van een langdurige contentstrategie pas laat binnen komen, loont het wel degelijk! Maar dus vooral op deze lange termijn. Uit recentelijk onderzoek blijkt dat ook marketeers wereldwijd van mening zijn dat content marketing in 2018 een grote impact gaat hebben:
Dit waren de trends voor 2018 volgens mij. Ook benieuwd naar de visie van mijn collega-marketeer Gijs? Check zijn blog hier! Of lees je liever over de trends voor (UX-)design? Daar kunnen onze designers Dave en Luis je alles over vertellen.