Dé webdesign trends in 2018 volgens Dave

(UX-) Design

Dave Delissen

UX / Visual Designer

Dave Delissen

UX / Visual Designer

Wat zijn de trends op het gebied van UX-design en wat willen we zeker niet meer terugzien in 2018? De branche heeft de afgelopen jaren veel innovatie gekend. Als designers willen we vanzelfsprekend inspelen op de laatste trends & ontwikkelingen in de markt. Zo zien we bijvoorbeeld dat websites steeds dynamischer worden, wat invloed heeft op de gebruikservaring. Maar heb je al ooit eerder gehoord van skeletschermen? 

Dynamisch

In 2017 hebben we gezien dat websites steeds dynamischer worden. Zo worden steeds vaker de elementen van een website ingeladen, afgestemd op het gedrag van de gebruiker. Daarnaast zien we steeds vaker op scroll getriggerd animaties. Hierdoor is het mogelijk om op de homepagina een beeldvullende foto weer te geven, welke verdwijnt zodra je naar beneden scrollt. Animaties worden dus steeds functioneler en jij blijft uitgedaagd om naar beneden te scrollen.  

Duimvriendelijk

Designers kunnen niet veranderen hoe gebruikers hun mobiele telefoon vasthouden, wel kunnen ze bepalen waar ze het navigatiemenu plaatsen. Designers plaatsen het navigatiemenu nog vaak aan de bovenkant van het scherm en vergeten dat dit zich niet goed naar mobiel vertaalt. De moeilijkst te bereiken gebieden voor de duim bevinden zich bovenaan het scherm. Als je het menu bovenaan zet, wordt het voor gebruikers moeilijker om door de interface te navigeren. Het is van belang om het menu binnen handbereik te plaatsen, waardoor gebruikers hun taken veel sneller kunnen voltooien.

De navigatie op mobiele websites gaat in 2018 naar een duimvriendelijke positie. Het gestunt op grote schermen nam afgelopen jaar steeds meer af. Zo verhuisde Facebook het menu al, waardoor wij nu een stuk gemakkelijker door onze tijdlijn duimklikken. 

mobile sweet spot

Eigenzinnig & geometrisch

Futura, ITC Avant Garde, Avenir en Neuzeit. Nee, het zijn geen nieuwe films of series, maar geometrische lettertypes die we steeds vaker terugzien. Lettertypes ontworpen met de ouderwetse passer en geodriehoek. Ook zien we steeds vaker teksten over afbeeldingen die dik zijn aangezet. Niet te braaf, maar tegendraads en uitgesproken is de trend.

Dit geldt overigens overkoepelend voor webdesigns. Steeds vaker zijn deze tegendraads en authentiek. De een gebruikt geometrische vormen en felle kleuren, de andere wordt minimalistisch en gebruikt zo min mogelijk tekst en weer een ander gebruikt vrijwel alleen beeld en iconen.

bold

Skeletschermen

Schermen die bestaan uit 'botten zonder vlees'. Het kwam uit het niets opduiken en nu zijn ze overal. 'Skeletschermen, het vlees wordt later ingeladen'. Persoonlijk zou ik het eerder de illusie van snelheid noemen. Naarmate onze verwachtingen voor mobiele ervaringen veranderen, neemt ook ons begrip van de prestaties toe. 

'Perceived performance', een maatstaf van hoe snel iets voor de gebruiker aanvoelt. Het idee is dat gebruikers meer geduld hebben en een systeem sneller zullen zien als ze weten wat er aan de hand is en kunnen anticiperen op de inhoud voordat het er daadwerkelijk is. Het gaat vooral over het managen van verwachtingen.

Voor een web-app kan dit concept het weergeven van 'mockups' van tekst, afbeeldingen of andere inhoudselementen omvatten - zogenaamde skeletschermen. Je zult ze in 2018 steeds vaker zien, onder andere gebruikt door bedrijven als Facebook, LinkedIn, Google, Slack et cetera.

skeletscherm

Blijf ons volgen om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Ook benieuwd wat mijn collega-designer Luis denkt over de trends van 2018? Lees zijn blog hier! Of ben je benieuwd naar de trends op het gebied van online marketing? Lees de blogs van Bart en Gijs!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?