Dé online marketing trends in 2018 volgens Gijs

(Digital) Marketing

Het einde van het jaar is in zicht… lijstjestijd! Hippe DJ’s presenteren de 10 meest belovende bandjes voor 2018, Radio 2 publiceert traditioneel dezelfde 2000 platen als vorig jaar en marketeers vallen over elkaar heen om dé marketing-trends voor 2018 uit de glazen bol te toveren. Dan kunnen wij natuurlijk niet achterblijven ?

Mijn lieftallige collega-marketeer Bart denkt dit

Ik voorspel het volgende:

1. Artificial Intelligence in (online) marketing

Artificial Intelligence (AI) is dé trend voor 2018. Althans, als je de vakwebsites en conferenties mag geloven (Bart en ik werden er op PerformanceIn Londen ook mee doodgegooid).  En niet zonder reden. Artificial Intelligence, ofwel Kunstmatige Intelligentie, biedt enorme kansen tot het slimmer automatiseren van (marketing)processen. Door historische data slim te interpreteren en te verwerken in ingewikkelde algoritmes, snappen systemen ons steeds beter en komt er bij veel (repeterende) processen geen menselijke handeling meer aan te pas. Deze vorm van ‘machine learning’ zien we nu met name in de interactie met online platformen en advertenties, maar ook contactmomenten tussen klant en bedrijf worden onder handen genomen. Spraakgestuurde zoekfuncties die niet alleen zoeken wat je zei, maar ook met je “meedenken” hoe ze je verder van dienst kunnen zijn. Chatbots die de klantenservice overnemen en zonder enig menselijk contact jouw vraag of klacht af kunnen handelen. En dat is nog maar het begin. AI in marketing staat nog maar in de kinderschoenen. En hoewel sommige marketeers al science-fiction-achtige taferelen voor 2018 voorspellen, denk ik dat AI aan het eind van 2018 de kindermaatjes nog niet ontgroeid is. Maar een groeispurt zit er zeker wel in.

2. De terugkeer van common sense

De terugkeer van comic sans? Nee dat nooit. Ook niet in 2018. Maar common sense gaat in 2018 wel zijn (her)intrede doen.
 
Wanneer iets snel groeit, ontstaat er ook een tegenbeweging. We eten steeds meer streekproducten in een wereld die juist verder globaliseert. We grijpen weer naar stoffige vinyl-platen in tijden van supersnelle streaming-diensten. En zo zal er ook een tegenbeweging komen tegen de oprukkende kunstmatige intelligentie. Er zullen genoeg gênante situaties voorvallen waarbij robots ons verkeerd interpreteren, waardoor de natuurlijke weerstand tegen vernieuwing verder aangewakkerd wordt. De “menselijke factor” wordt (her)gewaardeerd. Wat voeg je als mens nog toe in een wereld van big data? Empathie en boerenverstand, als je het mij vraagt. En aangezien dat (nog) niet te automatiseren is, zullen deze menselijke krachten de aanvoerders zijn van de AI-tegenbeweging. Blijf dus vooral zélf nadenken en volg niet blindelings de (big) data. Persoonlijk contact, menselijke interpretatie (van die berg big data), betekenisgeving en gerichte adviezen zullen in 2018 belangrijker zijn dan ooit. Zegt mijn boerenverstand.
 
Ik zag afgelopen week (in een toffe workshop van Tijdwinst.com) een mooie video over de tweestrijd tussen de mens en de digitale wereld. Wat als we in de offline wereld communiceren zoals we dat online doen?

(Mocht je dieper in willen gaan op de machtsstrijd tussen mens en data: ik kocht laatst het boek “Filosofie in een tijd van big data" voor mijn broer. Lijkt mij superinteressant, maar heb het zelf nog niet gelezen. Ik ga het snel van ‘m lenen, mocht je de samenvatting willen horen, let me know ? )

3. De terugkeer van het minder mooie

De hang naar “het menselijke”, zie je ook terug in social media. Lang werden de sociale kanalen gedomineerd door mooi gestijlde, vooraf doordachte berichten die alles perfect lieten lijken. Met de opkomst van ephemeral marketing (Wat? Bart vertelt je er meer over) maken deze perfecte posts plaats voor snelle hap-snap-chat-berichten. Door de korte duur van de vertoning wordt er ook maar weinig tijd en energie gestopt in het maken ervan. Bewogen foto’s, tiepvouten en het niet-selecteren van de momenten, zorgen ervoor dat geen mooie selectie, maar gewoon álles online gedeeld wordt. Ook de minder mooie of minder bijzondere dingen. Zodoende ontstaat er online een meer realistische representatie van het "echte" leven.  Of het door de komst van ephemeral marketing minder onverstandig is om zomaar álles de digitale wereld in te slingeren (“het is toch binnen een paar seconden weer weg”), is een andere vraag…

4. De social dood of de gladiolen

Aan social media-kanalen geen gebrek. Sterker nog, misschien is er wel een overschot. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter… enfin… je kent ze wel. Maar waar eerst elk kanaal zijn typische kenmerken en functionaliteiten had, groeien de grote jongens steeds meer naar elkaar toe. Twitter liet dit jaar haar kenmerkende 140-karakters-limiet los. De Facebook-familie (Facebook, Instagram, WhatsApp) kopieerde de story-functionaliteit van Snapchat. Instagram liet het 1-foto-principe los. Snapchat gaat zich op een bredere/oudere doelgroep richten… het wordt één grote eenheidsworst. Hoe lang kunnen deze kanalen nog naast elkaar blijven bestaan? Valt de eerste in 2018 om?
 
Komt er iets nieuws? Ja! Waar grote spelers wegvallen, schieten de kleintjes uit de grond. Ik verwacht een opkomst/verdere groei van social niche-kanalen. Een social kanaal voor bierliefhebbers (Untappd), voor hardlopers (Nike Running Club, Strava, etc.), kookgekken, klussers, schildpadverzamelaars…verzin het maar. Een sociaal kanaal voor iedereen!

5. De AVG / GDPR komt eraan!

2018 wordt het jaar van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, of GDPR op zijn Engels). Vanaf 25 mei 2018 gelden er strengere regels voor het gebruik, verzenden en opslaan van persoonsgegevens. Een grote winst voor ons, de internetgebruikers. Bescherming van je persoonsgegevens en privacy is natuurlijk een groot goed. Maar ook een uitdaging voor ons, de online marketeers. Het gericht benaderen van je doelgroep door specifieke targeting en zeker retargeting worden moeilijker gemaakt. Is dat erg? Nee. Het betekent met name een belemmering in push-marketing zoals display en social advertising. We moeten creatiever worden met z’n allen. En daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Pull-marketing op basis van kwalitatieve content zal (nog) belangrijker worden. En ook daar wordt niemand slechter van. Neemt niet weg dat de AVG veel onrust en werk met zich mee zal brengen. Bart vertelt je er graag meer over.
 
Enfin… dat waren ze. Dé 5 trends voor 2018. Volgens mij dan. Zoals dat met lijstjes gaat, zal niet iedereen het ermee eens zijn. Mooi discussiemateriaal voor het kerstdiner dus :) Fijne feestdagen!
 
Cheers! PS. Ook nog benieuwd naar de (UX-)Design trends voor 2018? Check vooral ook de blogs van onze designers Dave en Luis

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?