Direct naar de inhoud

Push notificaties vanuit web, nu ook zonder app

Artikel • 5 min
  • Development

Push notificaties vanuit apps op je mobiele telefoon ken je wel. Dat zijn de berichtjes die je ontvangt op het moment dat iemand je WhatsAppt, je een nieuwe mail hebt of je favoriete voetbalteam een wedstrijd heeft gewonnen. Maar wellicht heb je de laatste tijd ook steeds vaker buiten een app, in je browser, de vraag gekregen of je push notificaties toestaat. Want dat is nu mogelijk: push notificaties versturen vanuit je website, direct naar je online bezoekers. Ook als die op dat moment niet eens op jouw website verkeren.

Push notificaties vanuit je website sturen is een zeer directe manier om je doelgroep direct op de hoogte te brengen van je laatste nieuws of aanbiedingen. Daarnaast zijn de push notificaties zowel op telefoon als op desktop in te zetten via de browser van de gebruiker (zoals Chrome, Safari of Firefox).

Nieuwe technieken, nieuwe kansen

Zoals altijd, brengt een nieuw middel nieuwe marketingkansen met zich mee. We sommen kort een paar grote voordelen op.

1. Altijd direct contact met de doelgroep

De push notificaties komen direct binnen bij je doelgroep, of deze zich nu op jouw website bevindt of niet niet. Op telefoon is de notificatie direct op het home scherm te zien, via desktop verschijnt de notificatie in de browser van de gebruiker, zolang de browser geopend is op het moment van de notificatie. De bezoeker hoeft zich dus niet op jouw website te bevinden. Precies waar de notificatie verschijnt, verschilt aan de hand van de instellingen van browser en gebruiker. Je kunt dus direct informatie delen met de doelgroep op het moment dat het écht actueel is.

2. Geen gegevens nodig

Push notificaties zijn wat dat betreft een nog directer middel dan bijvoorbeeld e-mail. En hebben nóg meer voordelen. Om iemand push berichten te mogen sturen, heb je namelijk geen gegevens nodig. Geen e-mailadres, geen telefoonnummer, geen account dat aangemaakt moet worden. De bezoeker geeft toestemming door één simpele druk op de knop.

Bron

3. Hoge opt-in rate

Het percentage van mensen dat een app of website toestemming geeft om notificaties te versturen, is bijzonder hoog: in Nederland op maar liefst 65,5%. De kans is groot dat notificaties op mobiele apps ervoor zorgen dat dit percentage zo hoog ligt - op Android telefoons ben je namelijk vaak automatisch ingeschreven voor notificaties en daar ligt het opt-in percentage dan ook op 91.1%. Ondanks die kanttekening, brengen push notificaties voor web ook grote kansen met zich mee.

Wanneer verstuur je een push notificatie?

Let op dat je niet te veel berichten verstuurt. Stuur alleen berichten die daadwerkelijk relevant zijn bij je doelgroep. Daarbij kun je data gebruiken om de ontvangers te segmenteren, zodat zij echt alleen de berichten krijgen die op hun wensen en behoeften aansluiten.

Het type berichten dat over het algemeen goed aanslaan zijn de volgende:

  • Transactioneel: bevestiging van belangrijke transacties (zoals aankopen, verzending of ontvangst van een pakket, etc.)
  • Educatief: informatie geven over belangrijke evenementen, producten of aanbiedingen
  • Promotioneel: speciale aanbiedingen of tijdelijke acties
  • Lifecycle: contact met doelgroep warm houden met persoonlijke aanbiedingen, bedankjes, retargeting campagnes, etc.

Doen! Of niet?

Ik zing het al jaren mee: Every rose has its thorn. Er zijn een paar randvoorwaarden die je goed in gedachten moet houden als je wilt beginnen met push notificaties via je website.

Stuur niet te veel

De toestemming om notificaties te sturen, is ook snel weer ingetrokken. En omdat je geen gegevens van de gebruiker hebt, is het lastig je bezoeker dan weer terug te krijgen. Omdat push notificaties via web een erg nieuwe ontwikkeling zijn, hebben we nog geen benchmark cijfers waarmee we kunnen aangeven hoeveel berichten de juiste hoeveelheid is. In de startfase is het daarom zeer belangrijk om heel goed bij te houden wat er gebeurt met je uitgezonden berichten.

Timing is cruciaal

Push notificaties zijn ingericht op directe reactie: meteen klikken, of wegklikken. Dat laatste wil je natuurlijk niet, en daarom is timing cruciaal. Zorg dat je inzicht verkrijgt in je doelgroep: wanneer zijn ze actief en wanneer willen ze jouw berichten zien? Moet je je doelgroep segmenteren op leeftijd, tijdzone, etc?

Copy is key

Een push notificatie heeft heel weinig ruimte om duidelijk te maken waarom de gebruiker er nu op moet klikken. Dat maakt copy zeer belangrijk. Schrijf heldere, activerende berichten die meteen duidelijk maken wat de gebruiker aan dat bericht heeft.

Weet wat je meet

Natuurlijk is het fijn om te weten hoeveel mensen op je notificatie klikken. Maar zorg ook dat je de reis daarna duidelijk in kaart krijgt. Converteren bezoekers vanuit de notificatie daadwerkelijk? Zo niet, waar ligt dat dan aan? Door middel van micro en macro conversies achterhaal je hoe waardevol bezoekers vanuit push notificaties daadwerkelijk voor jou zijn.

Het experiment zeker waard

Het hangt er een beetje vanaf in welke sector je zit en welke berichten je naar je doelgroep verstuurt, maar experimenteren met de push notificaties is geen slecht idee. Vliegende start maken? We denken graag met je mee.