Één site, véél doelen

Hoe maak je een website met eindeloos veel doelen én doelgroepen overzichtelijk? Dat was de vraag waar Diagnostiek voor U mee zat. Laat gebruikerservaring nou net onze specialiteit zijn: we wonnen de pitch en hebben dit vraagstuk voor Diagnostiek voor U opgelost. Hoe we dat gedaan hebben? Lees verder!

Het vraagstuk

Diagnostiek voor U is een zorgorganisatie die tientallen medische onderzoeken verricht. Denk daarbij aan bijvoorbeeld: bloed- en urineonderzoek, röntgenonderzoek en echo’s. Deze onderzoeken helpen huisartsen, ziekenhuizen of bijvoorbeeld verloskundigen een diagnose te stellen. Of het nu gaat over ouderen met hartklachten, of een jong stel in verwachting van hun eerste kind. 

We hebben dus te maken met veel informatie, voor verschillende zorgprofessionals en nóg meer verschillende patiënten. Hoe bedien je verschillende doelgroepen op dezelfde onderwerpen, zonder ze te overladen met - onnodige! - informatie? En hoe zorg je ervoor dat de meer- en minder tech-savvy mensen uit die doelgroepen overweg kunnen met je site? 

Van denken vanuit de organisatie, naar denken vanuit de gebruiker

De oude website was niet bepaald gebruiksvriendelijk. Aan uitstraling ontbrak het en de informatievoorziening kon beter. Neem een term zoals: ‘24-uurs bloeddruk meting’. Dit zegt de gebruiker niks. Die wilt gewoon bloed laten prikken, of een bloedonderzoek doen. Kortom: De zorgafnemers hebben vragen over het hoe en wat van een afspraak maken en de kosten hiervan. De zorgverleners willen ontzorgd worden in de samenwerking. 

In de Discovery sessie was deze uitdaging duidelijk geworden. De noodzaak voor meer inzicht in de klantreis van de verschillende doelgroepen kwam hierin ook aan het licht. Een Customer journey sessie was daarom een logische vervolgstap. Met deze nieuwe inzichten op zak zijn we aan de slag gegaan met het design van de flow en functionaliteit van de site.

Van valideren kun je leren

Voordat we een volledig doorontwikkeld platform opleveren, leveren we eerst functionele prototypes op. Dit zodat we onze oplossingen ook daadwerkelijk kunnen toetsen bij de eindgebruikers en Diagnostiek voor U. Na enkele testen hebben we de validatie dat onze oplossing werken gaat: de eindgebruiker kan omgaan met het eindproduct en Diagnostiek voor U heeft een beeld van wat er daadwerkelijk opgeleverd gaat worden. Beide gelukkig? Dan starten we de ontwikkeling van het eindproduct!

Functionaliteit x vormgeving

Naast gebruikerservaring op het niveau van functionaliteit, had Diagnostiek voor U ook nog een aanscherping nodig op het visuele niveau. Daar heeft ons design team zich dus ook nog in vastgebeten. Er is meer menselijkheid toegevoegd aan de huisstijl. Lettertypes zijn aangepast, kleurgebruik is iets gewijzigd en er zijn extra elementen toegevoegd. Daarbij hebben we rekening gehouden met beperkingen zoals leesbaarheid - voor slechtzienden of ouderen. Met deze ‘rebranding’ is er nu een duidelijk visueel onderscheid te maken tussen primaire en secundaire informatie.

Door de combinatie van de functionele testen en de rebranding, gaat het platform goed functioneren én er retestrak uitzien.

Het proces 

Nadat het fundament gelegd was middels de discovery en de customer journey sessies start het sprintproces. Vanuit de klantzijde betrekken we daar altijd een product owner bij. In dit geval was die rol weggelegd voor Ine van de Ven en Irma van Knippenberg. In tweewekelijkse sprints zijn product owner en het team aan het werken aan het eindresultaat. Het Exitable-team doet het werk en de product owner wordt bij alle werkzaamheden betrokken - en maakt beslissingen. Zo hebben we op een agile manier - slim en snel - naar het eindresultaat toegewerkt.

Een feilloze gebruikerservaring als resultaat

Het resultaat is een website waar jonge, oude, meer en minder tech-savvy gebruikers hun doel in slechts enkele klikken weten te behalen. Waar Diagnostiek voor U zich niet alleen mee kan profileren als zorgverlener, maar ook als een partner in de zorgverlening. 

Een bijkomend voordeel: er weten nu zoveel gebruikers te slagen in hun doel op de website dat het aantal telefoontjes dat Diagnostiek voor U dagelijks ontvangt, aanzienlijk verminderd is. Dat is een stevige verlichting in de werkdruk op de front-office. Een win-win situatie!

Ook heeft de klant een site die eenvoudig te beheren is in het Craft CMS. Iedereen die met een computer om kan gaan, kan ook met het Craft CMS omgaan. Bij personeelswissels hoeven ze dus niet bang te zijn dat het beheer van de site verwaarloosd wordt. Daarnaast worden door een real-time koppeling met EasyCruit vacatures automatisch ingeladen.

Het resultaat is een feilloze gebruikerservaring voor niet alleen de eindgebruiker, maar ook voor de klant

Heb jij ook een vraagstuk die onmogelijk lijkt? Herken jij je in het verhaal van ‘veel doelgroepen, veel informatie, hoe structureer ik dit?’ Neem dan contact op en we maken snel een vrijblijvende(!) afspraak.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?