UX is waar menselijk gevoel en digitale hard- en software bij elkaar komen. Man versus machine. En in het volgende decennium komen die dichter bij elkaar dan ooit. Een decennium waarin toekomstvoorspellingen werkelijkheid worden. En waarin we gewoon niet meer zónder UX gaan kunnen. Laat maar komen!
2020 luidt een nieuw decennium in. Eentje dat net zo futuristisch zal worden als het klinkt. Dingen waar we voor mijn gevoel niet zo lang geleden nog om grapten in sci-fi films, zijn hier.
Een ontwikkeling die vanaf nu in een onhoudbaar tempo zal versnellen. De verbinding met onze persoonlijke devices en digitale diensten wordt daardoor steeds praktischer en breder, maar ook sterker en hechter zelfs. Wat bijvoorbeeld ooit praktische telefooncellen waren, is nu je smartphone geworden; een persoonlijke assistent, een verlengstuk van jezelf bijna.
Onze levens hebben in het afgelopen decennium echt een digitale revolutie meegemaakt, als je kijkt naar hoe we omgaan met onze apparaten en software om boodschappen te bestellen, taxiritjes te boeken, muziek te luisteren, series en films te kijken, onze omgeving en social media te volgen, en aankopen te doen.
Dus moeten we de mens en al zijn gewoontes, behoeften en gevoelens steeds beter incorporeren in die devices en digitale producten. – Wat mijn werk is. UX design. User Experience Design. En dat wordt relevanter dan ooit, in het decennium dat voor de deur staat.
Dé 4 UX trends van 2020
Laten we ons voor nu beperken tot de ontwikkelingen van dit jaar, niet het hele decennium. Ze zullen doorklinken in de jaren die volgen, maar dat is natuurlijk gissen naar de toekomst. Wat akelig goed kan gaan, maar altijd onder voorbehoud moet gebeuren.
Dus; dé 4 trends van 2020, op een rij, om absoluut rekening mee te houden op de korte termijn. Ontwikkelingen die ons werk en ons leven weer een stukje verder gaan revolutionaliseren. Dit zijn ze:
- UX voor je innovatie (team)
- Design System madness
- Voice wordt mainstream
- Lean UX Design Proces
Lees, en huiver. – Nee, hoor. Heel eng en spannend is het niet. Hoewel… Nummer 3 kan er wat van. Maar wat er in feite gebeurt is versnelling, op alle vlakken. En verdieping van UX in anything digital. Met als gevolg: UX wordt de standaard (en dat is goed nieuws)...
1. UX voor je innovatie (team)
We zien het in onze omgeving steeds meer. MKB(+) organisaties die beseffen dat digitale innovatie eerder een voorwaarde dan een kans is. Zo worden er nu innovation teams gecreëerd, naast de reguliere marketing teams. Goed nieuws voor innovatie, en daarmee voor UX, maar ook voor de marketing teams.
Veel te vaak wordt innovatie namelijk als verantwoordelijkheid toebedeeld aan marketing. Maar gezien het feit dat de meeste marketingafdelingen vooral bezig zijn met korte en middellange termijn beslissingen en werkzaamheden, is het enorm moeilijk om de stap terug te nemen, die bij innovation management nodig is om het grotere geheel te kunnen zien.
Wat dat met UX te maken heeft? Heel erg veel :-).
Een goede innovation manager wil ideeën en aannames testen – ‘welke innovaties zijn écht de moeite waard?’ – vóórdat ze worden doorgevoerd. Bij zo’n innovatieve productontwikkeling is een goede UX designer dus van essentieel belang, met z’n prototyping en user testing skills.
Innovation managers are a UX’ers best friend!
2. Design Systems madness
Digital groeit. Dus het aantal digitale producten waar organisaties mee te maken hebben groeit. Van social post tot business app en klantpresentatie. En al die digitale uitingen moet kloppen, en op één lijn zitten.
De behoefte – of beter gezegd; noodzakelijkheid – om consistentie en kwaliteit te waarborgen in de look en feel van elk digitaal product dat uit de koker van jouw organisatie komt, wordt opgelost met een Design System.
Dus zijn Design Systems hot. En in 2020 worden ze heter dan ooit.
Een Design System biedt namelijk moderne richtlijnen voor ontwikkelaars, designers, marketeers en copywriters. Iedereen die iets digitaals maakt voor jouw organisatie dat extern gebruikt wordt. Geen huisstijlhandboek, maar iets waar je wél wat aan hebt.
En aangezien het aantal digitale producten per organisatie alleen maar zal toenemen, en de verspreiding steeds groter, versnipperder en complexer wordt, zal een Design System al vrij snel ook financieel een slimme keuze worden. 2020 is dus het perfecte moment om zo’n systeem in te richten voor jouw business, om te zorgen dat écht everything digital op een lijn zit vanaf nu.
3. Voice wordt mainstream
Voice heeft zich inmiddels gevestigd in ons dagelijkse leven. Iedereen heeft wel eens gepraat met z’n smartphone. Het merendeel heeft zelfs daadwerkelijk iets nuttigs gedaan met een voice commando, in plaats van alleen maar per ongeluk Siri geactiveerd.
Het duurde even, maar voice is here to stay, zo lijkt het. Nu ‘hey Mercedes’, ‘hey Siri’, ‘Hey Google’ en ‘Hey Alexa’, vaak genoeg gezegd zijn... Is het nu tijd voor andere organisaties om voice te integreren in hun digitale communicatie.
In het komende jaar gaan we meer en meer voice assistants zien, aan de telefoon (lekker traditioneel), maar ook in apps, webapps en andere digitale platforms.
Daarnaast wordt voice steeds slimmer, empathischer, waardoor een gesprek met een voice assistant steeds ‘echter’ voelt. Maar gaat het ooit zo zijn dat we het niet eens meer door gaan hebben? Wie zal het zeggen?
4. Lean UX Design Proces
Organisaties zijn op zoek naar antwoorden, het liefst zo snel mogelijk. ‘Wat werkt voor ons?’, ‘Wat werkt het best?’, ‘Welke investering in digitale oplossingen is het meest rendabel?’ – dat soort dingen. Die antwoorden krijgen ze niet van designers, maar van gebruikers. Degenen aan de andere kant van de lijn, ongeacht om welk digitaal product het gaat. User first.
Als UX Designer is het je taak deze antwoorden zo goed (en snel) mogelijk aan te leveren. De nadruk zal daarom meer en meer op het design proces – eerst denken, dan doen – komen te liggen. En dat proces zo efficiënt mogelijk inrichten, doe je door het lean te maken. Met bijvoorbeeld een design sprint.
UX design zal dus steeds meer op research, prototype en user-test werk aankomen. En laat een goede UX designer dit nou allemaal kunnen.
Bonus! Design Sprints
UX moet lean. Vonden wij ook. Dus richtten we Sprintwork op. Een klein team gespecialiseerd in Lean (UX) Workshops. Zoals die Design Sprints, waar binnen 4 dagen een prototype (bij de eindgebruiker!) getest wordt, om op door te ontwikkelen.
Dat is vooruit denken, en met de toekomst meegroeien, nog voordat die zich volledig gevestigd heeft. Sci-fi style. Zo innoveer je sneller dan het licht, zet je stappen op basis van strategie en geteste concepten, en ben je helemaal klaar voor de toekomst. Want die is hier, voor je het weet. Nu dus.
Conclusie: méér UX in 2020 (en in je leven)
De digitale revolutie zet zich voort. En nu is er een belangrijke transitie aan de gang binnen de design / UX wereld. Machine en mens komen steeds dichter bij elkaar. UX design wordt daarom steeds meer UX en steeds minder ‘design’, zoals de meeste mensen dat laatste woord kennen.
Designers ‘designen’ dus steeds meer minder. Terwijl er steeds meer aandacht uitgaat naar de strategie, naar het concept en naar de aannames die getest moeten worden om te zien of een digitaal product echt het gewenste effect zal hebben. Een UX Designer die workshop, prototype kills en user test skills heeft, gaat dus een mooie tijd tegemoet.
Net als de rest van de wereld, trouwens. Want meer UX betekent betere digitale belevingen, en 2020 is all about meer en meer digitale belevingen, ingeblend in ons hele dagelijks leven.
Meer UI & UX design trends, lees je in dit stuk van Dave.
Heb je hulp nodig met het toepassen van een van deze digitale trends binnen jouw organisatie? Boek dan nu een trendsessie waarin we je helemaal klaarstomen voor het nieuwe jaar.
We zijn inmiddels een jaar verder, dus er zijn ook weer nieuwe trends, lees hier de trends van 2021!