Waarom je organisatie niet meer zonder “design system” kan

(UX-) Design

De digital design wereld ontwikkelt zich razendsnel. Bijna zo snel als de development wereld, waarmee we samenwerken. Om dat allemaal bij te houden en in goede banen te leiden, moeten we iets slimmers bedenken dan sneller werken en putten uit zo’n ouderwets huisstijlhandboek. Dit is het “design system”, en waarom je organisatie niet zonder kan.

Digital designers waren ooit degenen die per pagina zaten te puzzelen en tekenen. Degenen die voor elk individueel probleem een oplossing op maat moesten maken. En bij nieuwe ontwikkelingen hele pagina’s opnieuw moesten gaan inrichten. Das war einmal.

Het design schiet namelijk niet op, en je schiet er niet mee op als team en klant. Zeker niet nu de ontwikkelingen steeds sneller gaan en digitale platformen ondertussen tijdloos moeten blijven, qua design. Bovendien werkt die manier van werken enorme versnippering in de hand. Op elke plek een andere aanpak, overal een verschillende kleurtint en niemand die een leidraad heeft.

“Wij hebben een huisstijlhandboek”

Ja, vroeger was er het huisstijlhandboek. Een leidraad. De plek voor het logo, de merkkleuren en lettertypes. Netjes uitgeprint, ergens onder in de kast. Of diep in de totale chaos van mappen op het intranet. Geen hond die er naar kijkt.

Ondertussen gebruikt elke communicatiemedewerker, stagiair en manager zijn eigen versie van de (design) waarheid, in z’n externe uitingen. Om nog maar niet te spreken van de onsamenhangende interne samenwerking tussen design- en development teams, door die versnipperde design standaarden, gebouwd op (te) grove lijnen.

Eén waarheid hebben we nodig, altijd toegankelijk voor iedereen, die centraal staat in elke digitale en communicatieve uiting van je organisatie, tot in detail. Voor het bouwen van je digitale platformen én het digitaal communiceren van daaruit.

One single source of truth. Eén design systeem.

Letterlijk. Zo heet het: “design systems”. Vindbaar, overzichtelijk en gedetailleerd, tot in het atoom. “Atomic design”, noemt ‘uitvinder’ Brad Frost dat. Het anatomische verschil tussen de ouderwetse simpele huisstijlhandboeken, en deze nieuwe design systems.

Het design system en z’n atomen

Het design system is een samenstelling van alle bouwstenen voor het design-, development- en communicatie- of contentteam in je organisatie. De bouwstenen van jouw digitale “visual language”. Een serie van herbruikbare componenten, omkaderd door duidelijke standaarden, die samengesteld kunnen worden in verschillende soorten digitale platformen, uitingen en applicaties.

Die kern van kaders en componenten (“atomen”) maakt dat je slimmer werkt – niet meer alles from scratch op maat designen – en dat je eenduidiger werkt, met z’n allen – door die single source of truth.

Deze verzameling is daarom altijd te vinden op een centrale digitale plek, waartoe elk team(lid) in de organisatie toegang heeft. Niet meer zoeken door talloze mappen en versienummers, maar één plek waar alle communicatiemiddelen te vinden zijn. Geen developer die meer hoeft te zoeken naar de juiste knop, geen communicatie-stagiar zonder huisstijlkleur voor z’n mailing. Iedereen weet de juiste design ‘atomen’ te vinden, en niemand treedt meer buiten de kaders.

Bijvoorbeeld

Kijk maar eens naar het design system van Google’s Material Design, waar je alleen al een uur door de pagina over ‘kleur’ kunt spitten. Want ja: atomen zijn minimaal kleine onderdelen, en elk detail ligt vastgelegd in een goed design system. Niet in een vuistdikke pil, maar in een snel doorzoekbaar digitale omgeving natuurlijk. Geen probleem dus, wanneer je één atoom in de hooiberg zoekt.

google-material-design

Ter vergelijking: dit is het vuistdikke huisstijlhandboek van NASA uit 1976 – en hier is het overzichtelijke, doorzoekbare en juist meer gedetailleerde design system van nu. Zou jij ook moeten willen.

Waarom je dat wil

Als zichzelf respecterende organisatie wil je:

  1. Intern niet bezig zijn met blijven zoeken naar de juiste stijl of die (steeds opnieuw) vormgeven.
  2. Extern geen versnipperde visual language hebben in al je uitingen.

Het design system lost dat voor je op. Doordat het het volgende oplevert.

Samen vooruit

Als design- en development team wil je niet tegenover elkaar staan, maar samen één kant op kijken. Vóóruit. Je wil van elkaar weten waar je over hebt, in jullie samenwerking. Niet “op deze pagina dit element zo, en op die pagina dat element zus”, maar: “dit zijn de knoppen”. Er wordt niet meer gedacht in pagina’s, overzichten of templates, maar in ‘atomen’.

Bijkomend voordeel is dat een designer niet hoeft voor te lopen op het development team, maar tegelijk mee kan sprinten, en dus tijdens de sprints waarde kan toevoegen.

Makkelijk beslissen

De collectie van componenten in een design system maken bovendien elke design-, develop- en communicatie-beslissing makkelijker. Eén stijl, een paar opties, geen lastig vraagstuk dat elke keer bij een nieuwsbrief of nieuwe pagina beantwoord moet worden. (En geen “ik weet niet, ik vind deze tint leuker…” discussies meer, godzijdank.)

Meer flexibiliteit

Daarnaast ben je als digital designer flexibeler geworden. Je bent niet beperkt door een vastgelegd design system; het biedt je juist mogelijkheden. Je werkt efficiënter, dus heb je meer ruimte voor het strategisch maken van je samengestelde atomen.

Wat je met een design system namelijk doet, is templates en pagina’s ‘samenstellen’, in plaats van deze pagina’s custom ontwerpen. In de digitale wereld, waar vaak behoefte is aan verandering en nieuwe elementen, maakt deze aanpak je dus altijd flexibel. Kwestie van samenstelling aanpassen, in plaats van opnieuw moeten beginnen met het hele custom ontwerp .

Altijd tijdloos

Je bouwt dus geen betonnen gebouw, maar een blokkentoren. Eentje waarvan je de blokken (de atomen) kunt vervangen, verbeteren en veranderen. De architectuur aanpassen aan vernieuwde wensen en ontwikkelingen, zonder dat de sloophamer erin moet.

En dat maakt dat je design altijd tijdloos blijft. In tegenstelling tot een ouderwets design, dat na een jaar of 4 volledig op de schop moet. Een design system wordt gemakkelijk en constant doorontwikkeld, waardoor een compleet redesign alleen van toepassing is bij een eventuele volledige rebranding.

Conclusie

Dit wil je. Weg met het oude huisstijlhandboek dat ligt te verstoffen of überhaupt niet aanwezig is in jullie organisatie. Enter het design system, zoals alle groten der aarde al hebben: van Google tot NASA en Airbnb. Omdat zij snappen dat je als organisatie intern met alle teams één kant op wil kijken en dat je extern altijd één visual language moet uitdragen. Eentje dat flexibel en daarmee tijdloos is. Klaar voor elke razendsnelle nieuwe design ontwikkeling van onze tijd.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?