Digital marketing trends van 2020

(Digital) Marketing

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Voor de derde keer op rij kijk ik in mijn glazen bol en bespreek ik de (wat mij betreft) tofste digitale marketing trends van het komende jaar. Vergeet die wollige blogs die telkens maar weer over de blockchain of machine learning gaan en check deze digitale trends waar je écht iets aan hebt. Zowel als marketeer, maar ook als consument zijnde. En heb je hulp nodig met het implementeren van een van deze trends binnen jouw organisatie? Kom dan eens langs, ik help je graag verder! 

1. Voorspel iemands gedrag met predictive analytics ?

Machine learning, datamining en de techniek achter de blockchain. Je bent de afgelopen jaren doodgegooid met zulke termen. Toch wil ik ze benoemen, maar dan in een andere vorm. Eentje waar we (als marketeers) wél wat mee kunnen. Namelijk in de vorm van predictive analytics; het voorspellen van bezoekersgedrag. In tegenstelling tot wat bijvoorbeeld Google Analytics doet, het inzichtelijk maken van data uit het verleden, kijkt predictive software naar de toekomst.

Hoe werkt de techniek achter predictive analytics?

We kennen allemaal Spotify en je hebt ook vast wel eens bij Release Radar gekeken. Stuk voor stuk toffe nummers die precies bij jouw smaak passen. Toeval? Nee, hier komt predictive software om de hoek kijken. Op basis van eerder beluisterde nummers, artiesten, favorieten en genres wordt vóór jou bepaalt wat je nog meer tof zou kunnen vinden.

Super handig natuurlijk, maar je moet er wel voor waken dat je niet in jouw bubbel (van Nielson ?? en Davina Michelle) blijft hangen. Het nadeel van predictive analytics en haar voorspellende techniek is dat je geen nieuwe nieuwe muziek(genre's) meer ontdekt. En dat is doodzonde!

Een ander voorbeeld van voorspellende technieken van een merk wat we ook allemaal kennen is die van Netflix. Zij gebruiken een heleboel bronnen en data om te voorspellen wat jij leuk gaat vinden:

  • ? De zoekwoorden die je gebruikt 
  • ? Beoordelingen die je hebt gegeven 
  • ?️ Het genre dat je regelmatig kijkt 
  • ? Hoe lang je bepaalde trailers hebt bekeken 
  • ?‍? Het apparaat waarop je kijkt 
  • ? De datum en het tijdstip waarop je keek 
  • ? Wanneer je hebt gepauzeerd tijdens het kijken

Het zijn allemaal data die samen bepalen hoe jouw persoonlijke pagina eruit komt te zien. Super tof! Voor geen enkele gebruiker ziet de homepage van Netflix er hetzelfde uit.

Zelf aan de slag met predictive analytics

Wil je zelf aan de slag met software die gebruikersgedrag kan voorspellen? Kijk dan eens op de website G2Crowd. Op het moment van schrijven staan er meer dan 100 aanbieders van voorspellende software technieken op de vergelijkingssite:

G2Crowd predictive software
 
Tot dusver ging het over voorspellende technieken zoals die van (het orakel) Netflix, maar:

Hoe meet Netflix het succes van een reeds gelanceerde serie of film?

Er wordt door Netflix onderscheidt gemaakt in "starters", "watchers" & "completers":

  • Starters zijn diegene die twee minuten van een serie of film bekijken.
  • De zogenaamde completers op Netflix zijn degene die meer dan 90% van een film bekijken, of een compleet seizoen van een bepaalde serie.
  • Tot slot hebben we zogenaamde watchers. Degene die 70% of meer van een film bekijken, óf minstens een aflevering van een serie. Dit is ook hetgeen wat door Netflix gedeeld wordt als het gaat om kijkcijfers.

In de vier dagen na de première van Stranger Things werd het 3e seizoen door 41 miljoen accounts bekeken. Nu weten we dus dat het gaat om huishoudens die in ieder geval de eerste aflevering hebben gezien.

2. Gaan we binnenkort betalen met de Facebook Libra? ?

Als we het over dé trends van 2020 hebben, dan kan de aankomende munteenheid van Facebook (de Libra) zeker niet ontbreken. Het idee is om jouw lokale valuta in een soort digitale portemonnee (de Calibra) te storten waarna ze worden omgezet in Libra's.

Dit maakt het overigens geen cryptomunt. Hiermee verschilt de Libra namelijk op belangrijke punten. Gerenomeerd bitcoin-expert Andreas Antonopoulos heeft 5 pilaren bedacht waaraan cryptovaluta zou moeten voldoen:

  1. Open systeem (d.w.z. iedereen moet mee kunnen doen)
  2. Publiek systeem (d.w.z. niet in handen van de overheid)
  3. Neutraal
  4. Grenzeloos (d.w.z. overal te gebruiken)
  5. Ongevoelig voor censuur 

Voldoet de Libra aan de Andreas pilaren? Het korte antwoord is nee. Maar dat hoeft zeker geen probleem te zijn.

Open systeem 

De boekhouding achter Libra gaat gecontroleerd worden door een groep bedrijven. Waarvan alleen zij transacties kunnen goedkeuren. Niet echt een open systeem dus en daarmee voldoet de Libra niet aan de allereerste eis waaraan je een "gedecentraliseerde" cryptomunt kunt herkennen.

Publiek systeem

Ook publiek is de Libra niet. Overheden zullen toezicht houden op de munt, wat bijvoorbeeld bij de Bitcoin absoluut niet zou kunnen. Die is namelijk volledig "decentraal" (lees: niet gereguleerd) en luistert naar geen enkele autoriteit. Maar het feit dat overheden toezicht houden op de Libra is - als je het mij vraagt - juist een goed teken.

Neutraal

Het plan zou zijn om de Libra onder Zwitsers recht te laten vallen, omdat het daar geregistreerd is. Aan de andere kant valt de bijbehorende Calibra wallet onder Amerikaans recht, omdat die onderdeel is van Facebook. Neutraal is de munt dus niet, maar ook dat hoeft geen probleem te zijn.

Grenzeloos

Cryptomunten kunnen grenzeloos overgemaakt worden. Bij de Libra is dat niet het geval. En westerse overheden met een klein beetje verstand zullen niet snel toestaan dat er geld overgemaakt wordt via de Libra, naar bijvoorbeeld een land als Noord-Korea. ?? 

Ongevoelig voor censuur

Het idee is dat een cryptomunt geen onderscheid maakt tussen gebruikers. Iedereen moet het kunnen gebruiken en dat wil bijvoorbeeld ook zeggen ongure types zoals foute wereldleiders. Dit zal de westerse wereld nooit toestaan. En dus voldoet de Libra ook niet aan deze laatste eis.

facebook-libra

Gaat de Libra er dan wel echt komen?

De ambities zijn groot. Zelfs na de tegenslagen van afgelopen tijd. In eerste instantie zou het project namelijk gesteund worden door internationale bedrijven als Visa, PayPal en MasterCard. Echter is het zo dat steeds meer van deze bedrijven afhaken naarmate de deadline nadert. Maar toch weerhoudt het Facebook niet om de plannen door te zetten.

Met een internetverbinding kan veel, maar geld sparen, versturen en uitgeven is nog altijd niet makkelijk.
 - David Marcus, mede-oprichter van het Calibra project.

Daar wil Facebook dus iets aan veranderen. En nu contactloos betalen met je mobiel steeds normaler wordt (dat zien we bijvoorbeeld met Apple Pay) ligt er ook een enorme kans, maar:

Is de Libra wel te vertrouwen?

Met alle (privacy-)schandalen van het afgelopen jaar heerst er wantrouwen bij veel mensen. Het is voor Zuckerberg dan ook noodzaak om alle schijn van argwaan te doen voorkomen. En daarom heeft Facebook ervoor gekozen om hun munt open én samen met onafhankelijke partijen op te zetten. 

De potentie is enorm, er zouden wereldwijd namelijk 1,7 miljard mensen zijn zonder bankrekening en dus uitgesloten van financiële dienstverlening.
 - Tom Jones, Vice President bij Women's World Banking.

Persoonlijk heb ik nog sommige vraagtekens. Wat als persoonlijke data gekoppeld wordt aan Calibra, de digitale portemonnee van Facebook? Wat als je als adverteerder weet hoeveel geld jouw doelgroep ter beschikking heeft? Zullen we dan advertenties maken die hierop toegespitst zijn? Zullen we dan duurdere, of goedkopere sneakers tonen aan verschillende personen binnen dezelfde doelgroep? Terwijl de sneakers in basis net zo duur horen te zijn? Ik ben erg benieuwd welke vaart dit zal gaan lopen.

Het is overigens nog maar de vraag of data zomaar gedeeld zal gaan worden. Stiekem ga ik er wel van uit maar dat hoeft helemaal niet schimmig te zijn. Facebook zal heus wel vragen of ze je data mogen delen of gebruiken, alleen zullen ze het waarschijnlijk ook zó tactisch verwoorden (speciaal om "jouw persoonlijke ervaring te verbeteren") dat men al snel geneigd is om op ja te klikken ✅

Achter de combinatie van transacties en sociale data zit dé schatkist voor Facebook.
 - Teunis Brosens, econoom bij de ING.

Wat is het verdienmodel achter de Libra?

En dan nu even voor de economen onder ons. Om de koers en waarde van de Libra stabiel te houden, wordt deze gekoppeld aan (kortlopende) staatsobligaties van landen met stabiele munten zoals de euro of de dollar. Dus als er 5 miljard Libra's zijn, moet er evenveel geld in deze staatsobligaties zitten.

Bedrijven die in zee zijn gegaan met Facebook kunnen hieraan verdienen door rente over deze leningen. Daarnaast bestaat er een kans dat er "transactiekosten" worden berekend. Wat we in een land als Nederland eigenlijk helemaal niet kennen met betaalsystemen als iDeal. In de Verenigde Staten zijn kosten voor het betalen met een creditcard wél de normaalste zaak van de wereld.

Voor nu lijkt het erop dat Facebook zich met zijn digitale munt gaat richten op opkomende economieën. Denk hierbij aan Zuid-Amerika maar bijvoorbeeld ook landen als India. Volgens Brosens zit hier namelijk een grotere behoefte aan een digitaal betaalmiddel dan in Westerse economieën.

Het is overigens nog maar de vraag of de Europese Unie Facebook wel toestaat om de Libra hier in de markt te zetten. Duitsland, Frankrijk en Italië zijn op het moment van schrijven namelijk bezig met het treffen van maatregelen om de komst van de Libra naar de EU te dwarsbomen. Ook in Nederland kijken toezichthouders met een kritische blik naar de munt.

3. Google for Jobs: hoe werkt het? ?‍?

We wachten in Nederland al een tijdje op Google for Jobs (de vacaturebank van Google). Binnenkort is het dan toch écht zo ver en wordt het ook hier gelanceerd (andere landen gingen ons al voor).

De banenmarkt wordt steeds krapper en het werven van personeel is daarmee ook lastiger geworden. Met Google for Jobs komt er een apart gedeelte binnen Google speciaal voor vacatures en sollicitanten. Je kunt hier als werkzoekende rechtstreeks op zoek naar banen in de buurt. Of juist heel specifiek op zoek naar een bepaalde functie binnen jouw profiel. De passende vacatures worden vervolgens getoond.

Als je de vacature omgeving op jouw website goed inricht neemt Google deze automatisch over, super tof! Om zichtbaar te zijn op Google for Jobs moet je wel aan drie belangrijke voorwaarden voldoen:

  1. Structured data: met behulp van structured data geef je "aan de achterkant" bepaalde attributen aan de vacature waardoor Google hem makkelijker kan scannen. Weet je niet hoe dit werkt? Onze developers helpen je graag!
  2. SEO: richt je vacature zo zoekmachinevriendelijk in. Wees duidelijk en geef heldere functietitels aan je vacatures. Een open deur natuurlijk, maar lang niet iedereen doet dit.
  3. Sitemap: met behulp van een sitemap blijft Google automatisch up to date met betrekking tot gesloten vacatures op je website. En zo voorkom je bijvoorbeeld dat je een sollicitatie binnenkrijgt weken nadat een vacature sloot.

4. Bedrijven omarmen growth hacking ?

Wat is growth hacking, hoor ik je denken. Voor degene die dit nog niet weten, hierbij de definitie van growth hacking:

Growth hacking is an umbrella term for strategies focused solely on growth. The goal of growth hacking is generally to acquire as many users or customers as possible while spending as little as possible. 

Het meest gebruikte voorbeeld is dat van Dropbox. ?

Weet je het nog? Nodig een vriend uit en krijg een bepaalde hoeveelheid gratis opslag. Het zogenaamde "refer-a-friend" systeem waarbij gebruikers meer van iets kunnen krijgen door vrienden aan te dragen ook van het product gebruik te maken. En dat heeft Dropbox geen windeieren gelegd, want het aantal gebruikers schoot in iets meer dan een jaar massaal omhoog van 100.000 naar een overweldigende 4 miljoen.

Growth hacking is eigenlijk niks anders als klantgericht en innovatief denken (zouden we allemaal moeten doen). En dit gedachtegoed vervolgens ook in de praktijk brengen. Hierbij helpt een agile aanpak met iteratieve processen. Dit is niks anders dan pragmatisch je aannames testen bij de doelroep, in plaats van maandenlang een strategie te bedenken en deze blind uit te rollen - om er vervolgens achter te komen dat je doelgroep er helemaal niet op zit te wachten.

De term vond zijn oorsprong in de start-up wereld, maar wordt inmiddels breed ingezet door bedrijven daarbuiten. Het voordeel is dat ieder bedrijf het kan toepassen en dat gebeurt dan ook steeds vaker. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig functies bekleed worden als "Chief Growth Officer". 

5. Shoppen nog makkelijker met shoppable posts ?️

Inmiddels weten we allemaal dat sociale media een grote rol in ons leven spelen, maar wat je je misschien nog niet realiseert is de enorme hoeveelheid mensen die shoppen via deze media. Het biedt een geweldige kans voor bedrijven aangezien 80% van alle Instagram-gebruikers bedrijven volgen en meer dan 60% van deze gebruikers aangeeft nieuwe producten op deze manier te ontdekken.

Bovendien is het steeds makkelijker om in de app producten te kopen met zogenaamde Instagram shoppable posts. Als verkoper zijnde kun je jouw producten "taggen", eigenlijk op dezelfde manier zoals je jouw vrienden tagt. Hierna komen ze in je feed terecht als bestelbaar product. Een geïnteresseerde gebruiker klikt op de post waarna de prijs zichtbaar wordt en hij of zij direct in de app een aankoop kan doen:

voorbeeld instagram shoppable post

Instagram lanceerde deze functie al een tijdje terug maar nog altijd laten veel bedrijven de kansen onbenut. Wel zien we een sterke stijging van bedrijven die deze kansen wél benutten. Er zijn wat kleine aanpassingen aan je Facebook-pagina nodig wil je gebruik kunnen maken van Instagram-shopping. Weten wat voor aanpassingen dit zijn? Neem dan contact met me op, ik leg het je graag uit.

Wees alert op dergelijke veranderingen in de digitale wereld. En dat wil niet zeggen dat je alle oude marketingmiddelen maar moet laten voor wat het is, maar wél dat je er kritisch op moet zijn en ze beter moet laten aansluiten bij je online marketingmiddelen. 

Het is aanhaken of afhaken voor bedrijven in 2020. Ga je niet mee met deze digitale transformatie zul je net zo makkelijk worden opgeslokt door bedrijven die dat wel doen. Helemaal nu je weet wat growth hacking is ?

6. De eerste plek bemachtigen in Google is niet langer meer het #1 doel ?

Met de ommekeer die enige tijd geleden plaatsvond, zijn we tot een opmerkelijk punt gekomen. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten binnen Google eindigen nu zonder een klik op een van de zoekresultaten: 

zero-clicks

De eerste plek bemachtigen bovenaan Google is hierdoor niet langer meer het voornaamste doel. Positie nul is nu dé toppositie. Hierbij gaat het om een "featured snippet" boven de standaard zoekresultaten. Deze geeft meteen antwoord op je vraag waarbij een link wordt weergegeven naar de pagina waarvandaan de informatie komt.

De eerste plek bemachtigen in Google is niet langer meer het #1 doel.

Een "position zero" is tegenwoordig vaak nog het enige resultaat dat sommige gebruikers zien. Stel je bent aan het koken en je weet even niet meer hoe het gerecht gemaakt moet worden. De verpakking heb je al weggegooid dus besluit je het maar even te Googelen.

Je hebt in één keer, zonder door te klikken (en dus extra moeite te doen) het antwoord op je vraag. Je legt je telefoon aan de kant en gaat verder met koken. Alle andere zoekresultaten die hierna komen zie je niet eens meer. Je bent zó gefocust op positie nul en dat maakt het een zeer begeerde plek:

hoe biefstuk bakken

Voorheen werd er wel eens gegrapt over de tweede pagina van Google. Als je het mij vraagt geldt dit binnenkort niet meer voor de tweede pagina, maar voor het tweede zoekresultaat.

The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results.

7. Steeds meer mensen bevinden zich op dark social media ?️

Als marketeer, of adverteer zijnde is het belangrijk om je bewust te zijn dat sociale activiteiten steeds vaker naar zogenaamde "dark socials" verschuiven. Denk aan besloten groepen op Facebook.

Content van bedrijven wordt hier weinig gedeeld en meten is lastig. Maar mocht jouw content wél gedeeld worden, is de engagement ermee meteen een stuk hoger en krijg je meer aandacht vergeleken met een post buiten deze dark socials.

8. Lead-extensies op Google Ads ?

Het is een uitkomst voor elke B2B marketeer; leads verzamelen alvorens men op je advertentie klikt. Google test momenteel met leadformulieren die rechtstreeks in zoekadvertenties getoond zullen worden. Een ideale oplossing voor bedrijven die complexe diensten of producten verkopen.

De digitale doelen van dit soort bedrijven bestaan namelijk vaak uit contactopnames of demo-aanvragen. Hiervoor leent deze extensie zich uitstekend! Bovendien zal je advertentie groter worden wat ook weer meer aandacht zal trekken en de gebruiker wellicht nóg meer doen prikkelen om door te klikken.

Op het moment van schrijven is deze functie enkel nog beschikbaar voor Google Premium Partners maar ik vermoed dat het niet lang meer zal duren voordat het voor iedere adverteerder beschikbaar wordt.

Klaar voor het nieuwe jaar? ?

Heb je nog niet genoeg van al deze digitale energie? Check dan eens deze toffe blog van mijn lieftallige collega Wanda over dé content marketing trends van 2020 en ga vol energie én goed voorbereid het nieuwe jaar in. 

Heb je hulp nodig met het toepassen van een van deze digitale trends binnen jouw organisatie? Boek dan nu een trendsessie waarin we je helemaal klaarstomen voor het nieuwe jaar. 

Boek nu je trendsessie!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?