Dave Delissen
UX / Visual Designer
Volgens mij dus. Dave, UX / visual designer van Exitable. En ik heb goed nieuws. Want in mijn vakgebied is iets heel vets aan de hand: design komt naar je toe dit jaar. Hoe dat gebeurt, zie je terug in de 6 UI & UX trends in design van 2020. Behold… The future of digital design.
Digitaal design gaat al lang niet meer over ‘een mooie website ontwerpen’. Het gebeurt ook, maar (UX & UI) design is groter dan dat. De digitale wereld is groter dan dat. Digitaal is je voordeur binnengekomen, je broekzak ingekropen, je auto ingeslopen en zal je koelkast overnemen. Digitaal design dus ook.
Die ontwikkelingen die nu spelen hebben hun uitwerking op onze producten en hoe die eruitzien. Hoe ze zijn ingericht. Niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook gebruiksmatig optimaal (welke knop moet waar, UX design), gevoelsmatig goed (door branding) en geoptimaliseerd door personalisatie (door data).
Allemaal super interessante en hele toffe ontwikkelingen. Dit zijn de 6 belangrijkste op een rij – en hoe ze werken, binnen UI & UX design, in 2020, and beyond.
1. Branding door UX, voor bereik
Design in branding. Hoe komt je merk over? Dat gaat niet meer (alleen maar) om welke kleuren je gebruikt, zoals MacDonalds die in hun logo radicaal van rood naar groen gingen, vanwege de groene associatie. En het gaat niet meer (alleen maar) om mooie plaatjes en een gestyleerde look.
Uit je visie via UX
Branding in 2020 is je merk en visie leven, ademen en volledig uitstralen op alle mogelijke manieren. Dat wil zeggen dat je merk niet (alleen maar) draait om een product of service. Het gaat om je visie, je merkwaarde. Brand values. Los van alle toeters en bellen, wat blijft er over waar jullie als merk écht waarde aan hechten?
Ja, hier mag het woord “authenticiteit” vallen. Misschien inmiddels een cliché doordat het te pas en te onpas gebruikt wordt, maar dat is wat het is. Als merk moet je jouw authenticiteit vinden, omarmen en volledig uitdragen. Wat maakt jullie jullie, als merk, bedrijf, organisatie? – Weet je dat, dan kun je het laten doordringen in je design, om het juiste publiek aan te trekken dat daarbij past, voor een optimale UX conversie.
En design staat hierin niet alleen. Z’n partner in crime is content. Storytelling. Copywriting. Het verhaal rondom je look. Dat moet net zozeer kloppen. Alles wat je digitaal laat zien moet samenhangen en richting jouw authentieke brand values wijzen, om het passende publiek aan te trekken.
In 2020 draait het dus om de juiste content en de juiste technologie aan te bieden in je design. Altijd zo dichtbij jouw brand values mogelijk en zo relevant mogelijk voor de gebruikerservaring.
Branding voor de voice revolutie
Nu we massaal op voice search gaan inzetten, want zo ziet de toekomst eruit, dan zal de overgrote meerderheid van de bedrijven niet meer organisch gevonden worden. Dus krijgt on top of mind blijven als merknaam een nog sterkere rol.
Voice commands kregen al een grotere rol door de (verbeterde) introductie van het bekende “Hey Siri!” voor Apple en “Hey Google!” voor Android. En voorzichtig ook al door de groeiende inzet van Google Home, de slimme assistent speaker voor in je woonkamer.
Deze AI (Artificial Intelligence) ontwikkeling zal alleen maar populairder worden. Wat betekent dat de complete weg die een gebruiker naar jouw merk aflegt verandert. Hij tikt niet meer in, om vervolgens een pagina te zien te krijgen waarop de informatie te vinden is die hij zocht. Hij spreekt, om vervolgens te horen wat hij zocht. Of om de slimme speaker rechtstreeks te laten fixen wat hij nodig had. Na een tijdje weet hij welke acties en oplossingen je voorkeur hebben, dus schakelt hij die rechtstreeks in. – Dan wil je qua branding dus wel on top of mind zijn, binnen jouw productcategorie of dienst!
“Hey Google, bestel een taxi” zal automatisch een dichtstbijzijnde Uber opleveren, omdat Google weet dat dat jouw voorkeur heeft als dienst. De rest van de taxidiensten zullen niet eens meer overwogen worden.
2. Beter digitaal design door data
Een trend die natuurlijk al hier is, maar alleen maar harder zal gaan doorzetten in 2020: data, data en nog eens data. Wist je dat meer dan 90% van alle data wereldwijd in de afgelopen paar jaar gegenereerd is? Een bulk aan informatie, die steeds groter en daardoor ook steeds interessanter is.
Want data is informatie. En informatie is een beter design. Een een beter design is een effectievere gebruikerservaring. UX optimalisatie van het bovenste plankje.
Data begrijpen en gebruiken voor data driven design zal dus de sleutel worden tot een betere UX ervaring. Informatie over gebruikersgedrag leidt de designer naar een optimaal werkend user first digitaal product.
3. Gepersonaliseerde interactie
Je zag het hierboven al voorbij komen in het Google Home voorbeeld: door steeds slimmer wordende technologie leert software wat jouw voorkeur heeft. Gebaseerd op data. It’s all coming together now.
Zo werkt gepersonaliseerde interactie bijvoorbeeld ook al in jouw Spotify account en je Facebook feed. Op basis van jouw gebruikersgedrag (welke berichten like je, welke muziek luister je) krijg je een aanbod dat meer en meer op jouw voorkeuren is gericht. Of kijk naar de Britse Hello Fresh Flavor Generator. Na wat input van de gebruiker genereert het de recepten die het best in de smaak zullen vallen.
En gebruikers zijn er dol op, die interactieve en gepersonaliseerde content. Logisch ook, want je krijgt direct voorgeschoteld wat jij leuk of lekker vindt. Een trend die wel moet doorzetten in de komende jaren.
4. AR & VR brengen digitaal dichtbij
Maar écht dichtbij. Recht voor je neus. In de echte wereld. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) – het toevoegen van virtuele elementen of het omgeven zijn door een virtuele wereld – zijn de Pokémon Go toepassing ontstegen.
Fictionele design elementen integreren in de echte wereld biedt gebruikers zo’n frisse kijk op zaken; dat ploft van de potentie. Denk bijvoorbeeld aan virtuele design toepassingen in de branche van het onderwijs, onroerend goed, gezondheid, wetenschap, entertainment, reizen, media en e-commerce. Welke branche eigenlijk niet?
Zo maakten we met Ketjapp al een AR app voor het uitzoeken van de juiste radiator in jouw huis of kantoor. Je ziet hem voor je, letterlijk, in 3D, aan de muur. Als dat niet het optimaal bedienen van gebruikers is, weet ik het ook niet meer.
5. Een Design System voor iedereen
“Waarom je organisatie niet meer zonder design system kan”, vertelde collega Luis begin 2019 al. Daar had hij gelijk in, en dat heeft hij nog steeds. Steeds méér gelijk, zelfs. Want een design system is nu en zeker in de toekomst echt onmisbaar voor een sterke eenduidige uiting van je merk.
Voor de goede orde; een design system is geen huisstijlhandboek. Dat pak papier of PDF document dat ergens verstopt zit in een archiefkast of verdwaald is in de mappenstructuur van jullie intranet telt niet. – Een design system is “one single source of truth”, met alle design elementen die altijd toegankelijk en essentieel zijn voor elke uiting. Van de afdeling marketing tot het design van een nieuwe landing page.
Lees er hier meer over, en zie zelf hoe onmisbaar het is.
6. Brutalism & Anti Design (voor de echte nerds)
Brutalism webdesign tegen status quo
Brutalism is van origine een architectuurstroming. Een manier van bouwen die rauw en helemaal gestript van versiersels is. Een geraamte, bijna. Functioneel en zonder poespas. En dat heeft zijn weg gevonden naar webdesign.
Zoals Wikipedia eruit ziet, die stijl. Al kun je Wikipedia niet onder deze nieuwe stroming laten vallen, want het ziet er van oudsher al zo uit. Het is nooit een esthetische keuze geweest.
Dat is de brutalism design stroming van nu wel. Met die rauwe cleane, 90’s website look spring je er namelijk uit. Een tegenbeweging tegen alle gelikte en opgedirkte designs waar het web nu mee vol staat.
Natuurlijk hoeft het er niet zo extreem uit te zien als Wikipedia. Sommigen zeggen dat het design van Instagram ook onder het brutalism valt. Dat is het vooral in de manier waarop al het overbodige weggestript is, met de minimalistishe kern van het platform als design resultaat: image, iconen, tekst. Rauw spul.
Anti design bij hoge uitzondering
Het is geen trend omdat hij zo breed wordt ingezet, maar wel omdat hij erg opvallend is. Anti design betekent dat je een digitaal platform zo ‘lelijk’ mogelijk vormgeeft. Alle design regels hang je aan de hoogste boom en je maakt het tegenovergestelde: een anti design. Zoiets als dit.
Grappig en opvallend, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Totaal onbruikbaar is het zelfs. Dus eigenlijk is deze trend alleen maar toepasbaar wanneer je iets maakt voor andere creatieven of designers (die snappen de grap), of je wil je gebruiker entertainen (je site is een grap).
Conclusie: leuk, maar niet voor de gemiddelde gebruiker. Wat die wil in 2020 is wat hij altijd al wil. Simplicity. Overzicht. Helderheid. – Een blijvende trend, die niet hoeft te betekenen dat je moet designen zoals je het altijd al doet. De Brutalism beweging is terecht. Er mag opnieuw gespeeld worden met de regels. En er is genoeg ruimte om creatief te zijn binnen die pijlers van dit jaar. We moeten de dingen gewoon niet moeilijker maken dan ze zijn voor de gebruiker. De enige regel die echt altijd geldt. Ook in 2020.
Meer UI & UX design trends, lees je in dit stuk van Luis.
Heb je hulp nodig met het toepassen van een van deze digitale trends binnen jouw organisatie? Boek dan nu een trendsessie waarin we je helemaal klaarstomen voor het nieuwe jaar.