De nieuwste functie binnen Google Ads: Beeldextensies

(Digital) MarketingSEM, SEO & SEA

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Wil je je met jouw zoekmachine advertenties onderscheiden van je concurrenten? Let dan goed op! Er komt namelijk iets nieuws aan binnen Google Ads. Een feature waarmee je afbeeldingen kunt toevoegen aan je tekstuele zoekadvertenties, namelijk met zogenaamde beeldextensies. 

Je leest het goed; afbeeldingen in tekst-advertenties. Het is mogelijk! Althans, voor sommige adverteerders. Deze functionaliteit bevindt zich nog in de bètafase en is mogelijk nog niet beschikbaar voor elke Google Ads-gebruiker.

Wat zijn beeldextensies?

Beeldextensies zijn een van de vele verschillende typen advertentie-extensies die door Google Ads adverteerders gebruikt kunnen worden. Door beeldextensies te gebruiken, kun je jouw zoekadvertenties versterken met een visueel element. Hierdoor trek je de aandacht, val je veel meer op en is de kans groter dat een gebruiker doorklikt naar jouw website. 

google ads beeldextensie

Wanneer naast je zoekadvertentie een beeldextensie wordt weergegeven, zien klanten je kop, beschrijvingen, URL én afbeelding. Klikt iemand op je advertentie, worden er kosten per klik in rekening gebracht. Het is hetzelfde principe als iemand op je tekstadvertentie klikt in de zoekmachine. In de afbeelding hiernaast zie je een voorbeeld:

Lees verder

Voordelen van beeldexenties

Beeld- of afbeeldingextensies vergroten de impact en waarde van je advertentie door afbeeldingen met toegevoegde waarde te tonen. Bijvoorbeeld door te laten zien wat een gebruiker op je landingspagina kan verwachten, of door je product alvast te laten zien. 

  • Door je visueel te onderscheiden van je concurrenten wordt de CTR vergroot en daarmee stijgt ook je algemene ranking in zoekmachines.
  • Je kunt afbeeldingextensies toestaan op accountniveau, waarbij je de controle houdt om afbeeldingextenties in een keer te wijzigen of te verwijderen. 

Waarom beeldextensies gebruiken?

We kunnen ons goed voorstellen dat je denkt: als ik me echt wil onderscheiden met afbeeldingen, dan kies ik wel voor een visuele campagne type, zoals een display, Google shopping of een social media campagne. Maar er zijn ook andere redenen waarom het slim is om beeldextensies te gebruiken.

1. Aandacht trekken

Beeldextensies zijn gloednieuw in de zoekresultaten. Ze zullen zeker de aandacht trekken bij een voorheen uitsluitend tekstuele advertentie. Gebruik je een pakkende afbeelding, dan heb je er nóg meer profijt van.

2. Ga de concurrentie aan

Heb je moeite met scoren in de zoekresultaten? Dan heb je vast al veel concurrentie. Schakel beeldextensies in om tussen al jouw concurrenten op te vallen. Wees snel, want anders hebben je concurrenten het ook al ontdekt. 

3. Verkrijg relevant verkeer

Soms zijn jouw diensten of producten moeilijk te omschrijven in een tekstadvertentie. Je hebt maar 30 karakters per kop en 90 karakters per beschrijving. Dat is niet veel en een afbeelding zegt soms meer dan 1.000 woorden. Door afbeeldingen van bijvoorbeeld jouw diensten toe te voegen, geef je een beter beeld van wat jouw bedrijf doet. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat de juiste mensen op jouw advertenties klikken.

4. Vergroot naamsbekendheid

Je kunt je merk versterken door een mooie, duidelijke en veelzeggende afbeelding toe te voegen.

Hoe schakel ik beeldextensies in?

Ben je net zo enthousiast als wij zijn en wil je ook beeldextensies inschakelen om meer uit jouw zoekcampagnes te halen? Check eerst of jouw account al toegang heeft, het wordt namelijk nog getest en dus niet iedereen heeft toegang. 

Je kunt je eenvoudig manieren aanmelden voor afbeeldingextensies, volg de stappen van Google zelf:

Nieuwe beeldextensies maken

  • Log in op je Google Ads-account.
  • Klik in het paginamenu aan de linkerkant op 'advertenties en extensies'.
  • Klik op de plusknop en selecteer 'beeldextensie'.
  • Selecteer in het dropdownmenu 'toevoegen aan' de campagne of advertentiegroep waaraan je de beeldextensies wilt toevoegen.
  • Klik op de plusknop naast 'afbeeldingen' en selecteer boven in het dialoogvenster een afbeeldingsbron.
  • Je kunt de volgende opties selecteren:
    • Nieuwe maken - als je beeld wilt toevoegen, selecteer je 'website scannen', 'uploaden' of 'onlangs gebruikt'.
    • Bestaande gebruiken - selecteer bestaande beeldextensies uit een eerdere campagne of advertentiegroep in je account.
  • Volg de aanwijzingen om afbeeldingen te uploaden.
  • Afbeeldingen die niet de beeldverhouding 1:1 hebben, dienen bijgesneden te worden voordat je ze kunt opnemen in jouw beeldextensie. 
  • Selecteer maximaal 20 afbeeldingen voor jouw beeldextensie en klik vervolgens op 'opslaan'.
  • Je ziet een voorbeeld van je uiteindelijke beeldextensie rechts in je scherm. Als je wijzigingen wilt aanbrengen, klikt je op het potloodicoon 'bewerken'.

Afbeeldingen moeten voldoen aan de kwaliteitsnormen van Google Ads. Logo-overlays, tekstoverlays, gifs en wazige of slecht bijgesneden afbeeldingen zijn niet toegestaan. Zorg ook dat je je afbeelding in de juiste maten en het juiste format opslaat:

kwaliteitsnormen van Google Ads


Let op dat het wel even kan duren voordat de extensie daadwerkelijk vertoond wordt! Zodra dit het geval is, adviseren we om de performance in de gaten te houden. Bekijk welke afbeeldingen het meest vertoond en geklikt worden en test met verschillende varianten. Ga uiteindelijk de afbeelding gebruiken die het beste uit de verf komt. Maar heel belangrijk, blijft testen en optimaliseren!

Onderscheid je!

Check eens of jij al gebruik kan maken van afbeeldingextensies. Zo ja? Grijp deze kans en onderscheid je van je concurrenten. En bedenk je je nu - 'eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om mijn SEA campagnes de liefde en aandacht te geven die ze verdienen', dan zitten we natuurlijk voor je klaar. Neem eens vrijblijvend contact met ons op om te zien welke ROI wij voor je kunnen realiseren!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?