Direct naar de inhoud

De perfecte landingspagina. 1 goed voorbeeld.

Artikel • 11 min
  • Marketing
  • Development

e hebt al een website, met allerlei pagina’s, dus waarom zou je nog een “landingspagina” toevoegen? Omdat deze bijzondere pagina een bijzonder doel heeft. Een doel dat buiten de rest van je bedrijfssite staat. Dit is hoe je de perfecte landingspagina voor jouw doel maakt. Volgens 1 goed voorbeeld; hoe wij met minder kosten en meer resultaat meer dan een miljoen bezoekers bereikten.

Benieuwd wat landingspagina’s zijn, of ben je al op de hoogte maar leer je liever hoe je ze maakt, of hoe je ze beter maakt? In alle gevallen ben je over een paar leesminuten geheel geïnformeerd over de do’s en don’ts van de landingspage.

Je ontdekt hier namelijk:

  1. Wat een landingspage is
  2. Waar die goed voor is
  3. Hoe een goede landingspagina eruit ziet, in (CRO) copy en (UX) design
  4. Hoe een landingspagina maken (het best) werkt
  5. En hoe je – volgens 1 goed voorbeeld – maximale resultaten boekt

Wat is een landingspagina?

Voor degenen die het niet (precies) weten, dé landingspagina betekenis:

Een landingspagina of landingspage is een pagina binnen je website met één specifiek doel, als onderdeel van een marketingcampagne, waarop je bezoekers laat terechtkomen (“landen”) om ze gericht te informeren, overtuigen en doen laten converteren.

Het “specifiek doel”? – De landingspagina is bedoeld om bezoekers één richting op te sturen, zoals contactgegevens achterlaten, aanmelden voor een nieuwsbrief of demo, kopen van je product/dienst of het bezoeken van een event.

De “marketingcampagne”? – De landingspagina is de laatste stap in een digitale marketingcampagne. De funnel richting conversie eindigt hier. Het bereik heb je bijvoorbeeld gegenereerd via zoekmachine marketing, affiliate marketing of social media marketing. Het doorklikken heeft ze naar deze pagina geleid, waar ze kunnen converteren.

De “landende bezoekers”? – Deze heb je gericht uitgekozen. Een doelgroep die volgens jou nodig heeft wat jij aanbiedt. Degenen die het meest geneigd zullen zijn om te converteren. Je meest potentiële klanten. Je marketingcampagne voor kliks heb je specifiek op deze bezoekers ingesteld.

En het “informeren, overtuigen en converteren”? – Dat is wat er gebeurt óp je landingspagina. Een relevante dosis design en content die de bezoeker meteen geeft wat hij waarschijnlijk verwachtte, toen hij doorklikte naar de pagina. Een duidelijke boodschap, Call To Action (CTA) en zo nodig wat extra informatie en overtuigingsmateriaal om te converteren (aanmelden, kopen, bezoeken of iets anders).

Waarom een landingspagina?

Een landingspage is dus de meest efficiënte conclusie van de customer journey en jouw marketing funnel – door een minimaal bouncerate en maximale conversie. Als je het goed doet. Het is de laatste stap die de potentiële klant zet, richting jouw doel. Hét punt waarop je hem het best kunt ‘binnenhalen’. Of niet.

Ideaal voor zaken als:

  • Productpromotie.
  • Leadgeneratie.
  • Event promotie.
  • Advertentie optimalisatie.
  • Lead-klant conversie.
  • Macro- en micro conversies.

Je landingspagina is dus dé kans om de bezoeker richting dat ene specifieke doel te krijgen, wat dat in jouw geval ook is. Een cruciaal punt, dat daarom een zorgvuldige inrichting verdient.

Hoe je die bezoeker die vanuit je marketingcampagne op je landingspagina is geland het best informeert, overtuigt en converteert richting jouw doel? Oftewel: hoe je jouw landingspagina het best inricht voor optimaal resultaat? Als volgt.

De 3 eisen van een goede landingspage

Het verschil tussen een goede en een niet zo goede landingspage, zijn de resultaten. Je landingspage kán het punt zijn waarop je een bezoeker converteert – het eindpunt van je hele digitale marketingcampagne – of het kan het punt zijn waarop je hem verliest. Wat hij of zij ziet bij het landen is toch niet wat hij of zij verwachtte of hoopte. Je bent ‘m kwijt.

Waar het verschil hem in zit? In een paar elementen.

1. Relevantie – voor overtuiging (en minder kosten)

Je hebt hét doel van je pagina bepaald. Hou dat doel in je achterhoofd voor alles wat je gaat doen om de pagina in te richten en te vullen. Alles moet het doel dienen, de rest is overbodig. Relevantie is de eerste sleutel.

Is het doel bijvoorbeeld productpromotie? Dan wijzen alle pijlen van je content en design naar informatie over het product, de voordelen, referenties, goede reviews, specs en toepassingen. Zo gaat de bezoeker meteen een duidelijke en relevante funnel in.

Dit maakt de pagina niet alleen meteen duidelijk voor de bezoeker, maar ook voor Google, als je daar je AdWords campagne hebt lopen om mensen naar de pagina toe te trekken. Hoe relevanter je pagina blijkt in relatie tot de Google advertentie, hoe goedkoper je Cost Per Click (CPC) is!

2. Less is more – voor efficiënte conversie

Daarnaast wil je dat alles op je landingspage in dienst staat van die relevantie en dat ene doel. Al het andere laat je weg, want dat is overbodig en staat alleen maar in de weg van de werkelijke ene boodschap die je hebt.

Hou de copy daarom altijd zo kort en minimaal mogelijk, gebruik duidelijke CTA’s en koppen. Gebruik alleen langere copy, wanneer er ergens een uitgebreide toelichting nodig is, zoals een productuitleg. Maar laat deze nooit leidend zijn; plaats hem eerder onderaan de pagina (wanneer de gebruiker steeds dieper in de info duikt) of achter een ‘lees meer’ button.

Creëer in hetzelfde kader een design met minimale ruis. Hou het clean en to the point. The one point: de ene boodschap die je hebt, voor dat ene specifieke doel. Alle elementen die daar niet aan relateren, mogen weg. Maak actie-elementen als sliders en buttons goed zichtbaar en hou het lettertype gemakkelijk te lezen. Zo krijg je een helder en gebruiksvriendelijk UX design, dat de gebruiker rechtstreeks naar conversie navigeert.

3. Datakoppeling – voor (steeds) betere resultaten

Laat je landingspage niet op zichzelf staan. Hij mag in essentie los staan van de rest je site aan de ‘voorkant’; zorg dat hij aan de ‘achterkant’ wel gekoppeld is aan je digitale meetsystemen. Op z’n minst aan je CRM systeem en aan Google Analytics.

Stuur je de data van je gebruikers namelijk naar je CRM systeem, dan kun je ten eerste aan opvolging van leads doen. Anders mis je die kans.

Stuur je de data van je gebruikers naar Analytics, dan kun je ten tweede inzien welke resultaten de inrichting van je landingspage boeken. Essentieel, want alleen op deze manier weet je of je goed bezig bent. Doet de pagina wat je wilde dat hij doet? Behaalt hij zijn doel? Is de bouncerate minimaal, zoals het hoort? En is de conversie maximaal, zoals het hoort?

Blijkt een belangrijke knop onvindbaar? Blijken mensen na één keer scrollen af te haken? Stoppen mensen met gegevens invullen na het derde veld? – Bekijk je data, analyseer kansen, verbeter je pagina en boek zo steeds betere conversie resultaten.

Hoe maak je een landingspagina?

Fijn om te weten aan welke elementen een goede landingspage moet voldoen en wat je daarvoor moet doen. Maar hoe doe je dat? Strategie opstellen, content en copy maken, designen en zelf de code van de landingspagina schrijven… Dat is nogal wat. Gelukkig is er een quick fix, en een nog betere manier om je eigen landingspagina te maken.

De quick fix – een landingspagina tool

Je hebt een paar standaard landingspagina tools. En die werken best aardig. Een paar van de beste zijn:

De kosten zitten hierbij tussen de 25 en 80 dollar per maand. In alle varianten zitten tientallen tot honderden templates waarvan je gebruik kunt maken als basis voor je design. Vervolgens kun je bepaalde elementen zelf aanpassen naar eigen wens, zoals een contactformulier of een button. Ook kun je elementen weglaten of toevoegen, zoals een aflopende timer (“deze aanbieding is nog XXX geldig!”).

Je kunt zo dus in relatief korte tijd en met minimale design- en development skills een landingspagina maken. Interessant, maar ook verraderlijk.

Een groot nadeel is bijvoorbeeld data deze standaard systemen vaak niet compatibel zijn met jouw CRM systeem. Zo valt er weinig te koppelen, en verlies je de cruciale data. Daarnaast is het niet altijd koppelbaar met jouw CMS systeem: het programma waarin de hoofdwebsite is gebouwd. Met grote spelers als Wordpress en Drupal zijn de tools meestal wel te koppelen, maar dan houdt het al gauw op.

De betere manier – landingspagina op maat

Liever hou je je landingspage helemaal onder je eigen dak, door hem op maat te (laten) maken. Zo kun je hem inrichten zoals je helemaal zelf wil en altijd moeiteloos koppelen aan je eigen data-systemen.

Het kost in eerste instantie misschien meer werk – of meer geld als je het uitbesteedt – maar het levert ook meer op. Het maximale resultaat haal je namelijk met een professionele en zorgvuldig ingerichte marketingcampagne strategie, met een naadloos aansluitende ingerichte landingspagina, en een naadloos aansluitende datakoppeling.

Alleen dan haal je alles uit je bereik onder de doelgroep (door de goede klikstrategie), conversie naar het doel (door de perfecte landingspagina) en verdere optimalisatie van je resultaten (door de vergaarde data).

Aan wat voor resultaten je moet denken bij een landingspagina op maat? Wij bereikten ruim een miljoen relevante bezoekers met onze landingspage voor Vtech’s Toet Toet Auto’s. Dit is hoe.

De perfecte landingspagina – het goede voorbeeld

Oké, niets is perfect. Maar dit komt toch verdomd dicht in de buurt. Dit is de landingspage die we zelf bouwden voor onze klant Vtech; de kinderspeelgoed gigant.

De pagina was onderdeel van een grote offline en online marketing campagne voor de productlijn Toet Toet Auto’s. Offline werd er een levensechte Toet Toet bus rondgestuurd door Nederland en België, online werd het product in de kijker gezet en mensen naar de toerende bus getrokken.

Het hoofddoel: awareness creëren rondom de nieuwe Toet Toet Auto’s lijn. – Hoe wij ons digitale deel uitvoerden, in de strategische campagne en bijbehorende landingspage?

Uit ons case artikel over dit project:

Tijdens de campagne wilden we niet alleen de nieuwe auto’s laten zien, maar ook de interactie aangaan met de doelgroep: peuters en kleuters en hun ouders. Die ouders bereikten we goed via een digitale aanpak, terwijl we de kinderen zelf in de “echte wereld” en met de echte producten een ervaring konden bieden.

Door middel van social media, AdWords en een speciaal ontworpen Toet Toet Auto’s landingspagina zorgden we voor maximale verbinding voor die andere doelgroep: de (groot)ouders van kinderen tussen de 1 en de 5 jaar.

Op de website verzamelden we alle informatie die voor de twee doelgroepen relevant was: Exit’s praktische info rondom de Roadshow (waarom, wat, wanneer, waar) en de door ons geschreven inhoudelijke kennismaking met de 7 nieuwe Toet Toet Auto’s.

Kijk maar eens goed naar elk onderdeel. Als eerst meteen een duidelijke en actieve boodschap gericht aan de ouders-doelgroep. Dit is het product, dit zijn de details. Dit zijn de voordelen, specificaties, referenties en andere informatie.

Vervolgens de concrete boodschap en CTA, gericht op de kinder-doelgroep. “Ontmoet Siem Safaribus in het echt!” en daarna direct de data en locaties waar Siem te vinden is, en waarom dat zo leuk is om te bezoeken.

Relevante boodschap voor overtuiging, de 1e vereiste voor een perfecte landingspagina: check.

Als laatste onderdeel een duidelijke concrete conversie. Een klik op de verkooppunten om klanten bewust te maken waar de Toet Toet lijn daadwerkelijk te vinden en te koop is. In een clean UX jasje, uiteraard.

Het 2e vereiste element: minimalistisch design en content voor conversie… Check.

En de 3e eis: datakoppeling voor maximale resultaten...? Check!

De resultaten

We hebben ons specifieke hoofddoel van de landingspagina bereikt. Dik bereikt. Hoe we dat weten? Door de data. En doordat we specifieke en nog concretere subdoelen hebben bepaald, voordat de campagne de lucht in ging. Handig, want dan weet je precies waar je het over hebt. En of je je resultaten mag vieren. Dat mochten we.

Kijk maar:

  • 1.2 miljoen bereikte personen (doel: 600.000)
  • 7.9% 
engagement (doel: 3%)
  • 4% gebruikers klikt door naar verkooppunten (doel: 4%)
  • 2000 Roadshow bezoekers (doel: 2000)
  • 275 shares op social media (doel: 150)

Ook miljoenen bereiken met je landingspagina?

We helpen je graag, zoals we Vtech holpen, met ons landingspage totaalpakket. We zetten je strategie op, stellen je marketingcampagne in, designen, vullen en bouwen je landingspage, verzamelen en analyseren je data en optimaliseren (en maximaliseren) je resultaten.

Get the whole deal, of een onderdeel ervan, op maat, van ons. Gewoon door te bellen of mailen. Spreek je snel!