Danny Peeters
Software Architect
Na het corona-jaar 2020 volgde nóg een corona-jaar. Daardoor maakten nóg meer bedrijven flinke stappen in het digitale domein. Deze digitale groei zal ook in 2022 doorzetten en het einde lijkt nog lang niet in zicht!
In de development wereld is het natuurlijk niet zo dat als iets een trend is, dat binnen 12 maanden elke organisatie dat heeft toegepast. Vaak zijn de trends meer ontwikkelingen van lange adem. Maar goed ook, want van een ouderwets CMS naar een headless CMS overstappen, doe je niet zomaar even. Maar, is jouw bedrijf in 2022 toe aan een digitale update? Denk dan zeker na over de volgende opties. Want zo ziet de toekomst eruit!
De PWA: Progressive Web App
Net als de afgelopen jaren is de Progressive Web App nog steeds bezig met een flinke opmars. Veel bedrijven zien de kracht van webapps op mobiele apparaten en verkiezen deze techniek steeds vaker boven het bouwen van een native mobiele applicatie. De ontwikkelkosten zijn lager en er zijn steeds minder nadelen ten opzichte van native apps.
Bij Exitable maken we onze webapplicaties vaak ook beschikbaar als Progressive Web App. PWA's worden steeds geavanceerder en hebben vaak toegang tot de hardware systemen van een mobiel device, zoals de GPS en de camera's. De gebruikerservaring is steeds meer vergelijkbaar met een native app minus het gedoe van installeren en upgraden.
API's
Onze PWA's worden vaak "gevoed" door een andere applicatie, vaak een API. Je spreekt dan van een headless applicatie. Ook deze trend is niet nieuw, maar er wordt wel steeds vaker door onze klanten naar gevraagd.
De digitale landschappen bij bedrijven worden steeds uitgebreider. Zo willen bedrijven informatie uit interne systemen ontsluiten voor het grote publiek. En dan niet alleen naar een website, maar ook naar een app of een narrowcasting scherm. Deze informatie kan dan gecombineerd worden met andere relevante data, zoals het weerbericht, verkeersinformatie of ander interessant nieuws.
Al deze data verzamelen we op één centraal punt en vanuit dit punt maken wij deze informatie, via een API, beschikbaar voor de platformen waar de klant mee werkt.
Weten hoe headless werkt? Geert legt het uit in dit artikel.
Dark mode
Waarschijnlijk zal de meest in het oog springende trend in 2022 de dark mode zijn. Mensen brengen gemiddeld 7 uur per dag online door, waarvan 4 uur met smartphones. Een deel van deze tijd valt tijdens de donkere uren van de dag, wanneer de ogen erg moe worden van het lichte ontwerp van websites en apps.
Steeds vaker heb je bij websites en webapplicaties de mogelijkheid om te wisselen tussen een licht en donker thema. De moderne browsers kunnen al rekening houden met de systeeminstellingen van het OS en tonen de gebruiker, mits dit beschikbaar is gemaakt door de webbouwer, een lichte of donkere versie van de site.
Naast dat een donker thema vaak beter voor de ogen is (in donkere omgevingen), spaart het ook nog eens de batterij van je smartphone of laptop!
Cyber security
Één van de belangrijkste trends in 2022 (en waarschijnlijk ook nog de jaren daarna) is de beveiliging van websites en applicaties. Het aantal DDoS-aanvallen en hacks nam de afgelopen periode enorm toe.
Klanten herkennen deze opkomende dreiging en willen dat bedrijven strenge beveiligingsmaatregelen nemen om hun informatie veilig te houden. Onder andere de gezondheids-, detailhandel- en financiële sector slaan gevoelige (persoonlijke) informatie van hun klanten op en zijn daardoor extra vatbaar voor beveiligingsaanvallen.
Deze trend gaat natuurlijk niet aan Exitable voorbij en we zijn dan ook altijd volop bezig met het veilig houden van zowel onze eigen systemen als de producten van onze klanten.
De digitale groei lijkt niet te stoppen. Bedrijven zien dit ook en zetten dus volop in om digitaal te blijven groeien en op deze manier hun concurrentiepositie te verstevigen. Blijf niet achter! Neem vrijblijvend contact met ons op en kom erachter hoe wij jouw platform en data beschermen