Gegarandeerd succesvolle innovatie met deze bewezen methodes

BrandingProjectmanagement(Digital) Marketing

Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

Hoe gaaf zou het zijn als jij die ene doorbraak voor jouw organisatie zou kunnen realiseren? Mega natuurlijk! Om daar te komen hoef je geen genie te zijn of gigantische budgetten te hebben. Je hoeft enkel de juiste uitdagingen te vinden en de oplossingen te valideren. Dan heb je je hele verantwoording voor het project te pakken. Er zijn een aantal bewezen methodes om dit aan te pakken. Die hebben we voor je gemak op een rijtje gezet.

Als je alles zeker zou weten van te voren, dan was het leven makkelijk. Maar dat zou hetzelfde zijn als een platte Aarde. En inmiddels weten we dat de Aarde dat niet is. En wat er voorbij de horizon ligt, onbekend. Tijd voor methodes waarmee we investeringen van tijd én geld toch kunnen verantwoorden. Dat kan op allerlei niveaus; van het eruit pikken van de grootste vraagstukken, uitdagingen en problemen, naar het uitvinden van de beste oplossingen hiervoor, tot het ontwikkelingen van een marktklaar of implementeerbaar product.

In dit artikel vind je het antwoord op:

  • Hoe bepaal ik de juiste uitdagingen/ vraagstukken/ problemen?
  • Hoe breng ik alle actoren en factoren in kaart van mijn uitdaging/ vraagstuk/ probleem?
  • Hoe vind ik de beste oplossing?
  • Hoe ontwikkel ik die oplossing snel en goed?

We gaan van start!

LDJ

Het antwoord op de eerste vraag: Hoe bepaal ik de juiste uitdagingen/ vraagstukken/ problemen? Is: Lightning Decision Jam. Voor organisaties van alle groottes. Kent jouw organisatie haar problemen en uitdagingen? Maar zijn er nog te veel discussies over en is er geen structuur? In dit heldere proces krijgt iedereen een stem, is er geen tijd voor eindeloze discussies en loop je wel weg met een actieplan.

Lightning decision jam

Met een Lightning Decision Jam krijg je het volgende:

  1. Snel identificeren en definiëren van het probleem
  2. Snel een berg aan oplossingen genereren
  3. De beste oplossingen identificeren op basis van impact/ effort
  4. Aan het einde van de meeting heb je een duidelijk actieplan

En dat allemaal in één meeting van anderhalf uur. Je hebt de belangrijkste uitdagingen geformuleerd, mogelijke oplossingen in beeld en prioriteiten gesteld op die oplossingen. Zonder discussie, mét ieders bijdrage

Lightning Decision Jam model

Stakeholders on board en het volledige vraagstuk in beeld

Het antwoord op de tweede vraag: Hoe breng ik alle actoren en factoren in kaart van mijn uitdaging/ vraagstuk/ probleem? Is: de Discovery Workshop.

In een discovery behandel je:

  • Doelstellingen
  • Toekomst
  • Risico’s
  • Doelgroepen, primair en secundair
  • Concurrentielandschap en positionering daarin

Zie het als een situatieschets. En als een moment om stakeholders die nog niet on board waren, te verenigen. Deelnemers zijn natuurlijk al op de hoogte van het project, maar de groep behandelt nogmaals gezamenlijk het vraagstuk, de markt en het concurrentielandschap. Vervolgens formuleert de groep gezamenlijk de uitdagingen. Iedereen is op de hoogte van dezelfde informatie en kiest vervolgens gezamenlijk het belangrijkste doel. Een ultiem startpunt voor elk project.

Vraagstuk oplossen

Verantwoording voor de investering

Je hebt je belangrijkste uitdaging of doelstelling in beeld. Of je hebt een steengoed idee, maar nog niet iedereen on board? Ga dan eerst testen vóórdat je er veel tijd en geld aan besteed! Wij helpen je met ideation, maken een digitaal prototype, én testen dit bij echte gebruikers - binnen 4 dagen.

We hebben er zelfs een apart bedrijf voor opgericht: check Sprintwork.

Snel en goed naar het einddoel

Validatie in the pocket? Of 100% overtuigd van het succes van jouw idee? Dan wil je snel en naar een goed en marktklaar product. Agile, ofwel flexibel, maakt bijsturing mogelijk. En dat is de kern van agile werken. En het is precies waarom het zo goed werkt bij softwareontwikkeling en ook in steeds meer andere branches.

We werken daarmee toe naar een product in de eerste volledig kernachtige versie. Om te zien – en meten! – wat het doet voor jouw publiek. Design, development en marketing heeft nog geen uitgebreide tijd gehad, maar precies genoeg om jouw oplossing te vinden en neer te zetten. We noemen dat het Minimum Viable Product (MVP). Onze Ketjapp collega’s schreven daar een blog over.

Zo garandeer je succesvolle innovatie

Yoda had er niet verder naast kunnen zitten met de befaamde uitspraak: ‘Do, or do not - there is no try.

Yoda uitspraak

Wrong Yoda! There is a try! 

Nooit meer focus op de verkeerde uitdagingen, veel tijd en geld in (ongevalideerde) projecten, de balen van het niet(!) aanslaan van zo’n ongevalideerd project en langdurige, zware ontwikkeltrajecten. Het kan anders! Kies voor een:

  • Scalable, gevalideerd project
  • Draagvlak voor investering van tijd 
  • Verantwoording voor investering van geld
  • En methodes om toekomstige innovaties aan te pakken

Oh en. Na die MVP, staan we je ook nog bij het continu verbeteren van dat product door continuous improvement

Stop wondering, start doing. Klinkt lekker. Maar we bedoelen eigenlijk: Stop wondering, start validating. Want dat is slimmer. En wij kunnen je daarbij helpen. Wij helpen je aan de slag te gaan met innovatie. Wij maken het zelfs tastbaar voor je! Stuur ons een bericht of bel.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?