5x internet in de toekomst (dit kan je koelkast straks!)

Sander Beek

Digital Strategist

Sander Beek

Digital Strategist

Exitable bestaat 10 jaar. Tijd om even stil te staan, terug te blikken, maar vooral ook vooruit te kijken naar dat was óns volwassen maakte: het internet. Nu het internet aan het puberen is, zitten we nog te lachen met katten-virals. Maar dat verandert snel. Experts en wetenschappers bogen zich over de toekomst van het internet. Wat ons de komende 10 jaar te wachten staat? Hou je vast, want hier komt de volwassen versie van het internet - en hij gaat je koelkast (en de rest van je dagelijks leven) overnemen.

Internet, hij (of zij?) kwam ons leven in als leuk extraatje. Revolutionair, maar nog erg knullig en absoluut in de kinderschoenen. Een peuter, die vrolijk om ons heen dartelde en waar we af en toe aandacht aan konden schenken.

De afgelopen 10 jaar evolueerde die kleine knul in een iets grotere, puberende knul. Gebruikersaantallen en gigabytes gingen wereldwijd door het dak. De hele boel werd socialer - hallo Twitter, Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat en consorten - en lolliger. Denk: kattenvirals, selfie-makende apen, ice buckets, Kim’s billen en een aardappelsalade van $55.000.

Pubers!

Internet van de toekomst - fast forward 10 jaar

Maar wat er telkens weer gebeurt met pubers, is dat ze volwassen worden. Van knullige slungels naar flinke kerels die we stiekem best serieus moeten gaan nemen. Het internet zal daar niet voor onderdoen in de komende 10 jaar, volgens experts en wetenschappers:

“Het internet zal veranderen van een plek waar we kattenvideo’s vinden, naar een achtergrond mechanisme dat naadloos aansluit op ons dagelijks leven. We zullen niet meer denken over “online gaan” of “iets op het internet opzoeken”. We zullen gewoon online zijn.” - Joe Touch, directeur van het Information Sciences Institute aan de Universiteit van Zuid-Californië

De 5 grootste online ontwikkelingen, volgens de pro's

Hoe ziet die volwassen vent eruit, en hoe gaan we “gewoon online zijn” met z’n allen? En is dat niet iets om een beetje bang voor te zijn? Of staan ons voornamelijk 10 vreugdevolle jaren te wachten, als het op de toekomst van het internet aankomt?

Experts en wetenschappers bogen zich over het thema - en kwamen met een paar sluitende conclusies, in dit rapport van Elon University (Elon de stad, niet Musk ?).

Belangrijkste conclusie: het internet als “verzameling van sites” zal ver achter ons liggen en wordt meer “als elektriciteit” - overal toegankelijk, onbewust aanwezig, absoluut onmisbaar en alles-verbindend.

Wat je je daar bij moet voorstellen, “internet als elektriciteit”? De 5 belangrijkste ontwikkelingen in de praktijk - die over 10 jaar net zo gewoon als elektriciteit voor je gaan zijn (schrik niet!):

1. Internet of Things neemt je koelkast over

Er zal geen ontsnappen meer aan zijn. Overal ter wereld zullen we verbonden zijn. En dan niet met routers die op elke straathoek te vinden zijn. Overal non-stop verbinding, op topsnelheid. “Het Universele Internet” noemt Bradley Shaw - één van de experts - dat: 

“Uiteindelijk zal verbondenheid constant en vloeiend zijn, tot op het punt waar geen enkele individuele ‘connectie’ meer nodig is. Het ‘Universele Internet’ komt er langzaam aan.”

“The Internet of Things” is daarmee al stevig in opkomst. Misschien heb je al een slimme weegschaal, rookmelder of thermostaat, die gegevens meten en aan te sturen zijn via een app. Dát is The Internet of Things: het online brengen van alledaagse dingen, om het te verbinden met z’n gebruikers en omgeving.

Pretty advanced stuff...

En in de komende 10 jaar zal dat alleen maar verder evolueren - of beter gezegd: exploderen. Voorspelling: in 2020 zullen 20 miljard objecten verbonden zijn met het internet. Weggezet tegenover het aantal aardbewoners tegen die tijd zijn dat gemiddeld een paar objecten per persoon!

Iedereen heeft straks dus een slimme weegschaal én een slimme rookmelder én een slimme thermostaat. Én een slimme koelkast bijvoorbeeld…

Die laat zien:

  • Wat er in zit.
  • Wat voor gerechten je daarmee kan maken.
  • Wat een goed recept is voor dit moment (je bent erg gestrest of hebt net een halfuur hardlopen erop zitten).
  • Wat een goed idee is met jouw dieet (je slimme weegschaal deelt alles!).
  • Of er nog iets aangevuld moet worden, en bestelt dat waarschijnlijk ook al meteen bij de supermarkt.

En dan, nog iets verder in de toekomst, een compleet slimme ruimte, dat zich precies afstemt op de persoon die er binnenkomt. Sensoren (allemaal verbonden uiteraard) kennen de buitentemperatuur, je lichaamstemperatuur, je stressniveau, je agenda, je cyclus, je bioritme, je stemming, je planning, je… - Laten we even zeggen: je alles.

Dat wetende, past de ruimte zich aan: andere muziek, andere belichting, de thermostaat iets hoger… Alles om jouw omgeving en beleving te optimaliseren. Je leven te optimaliseren. 

Erg comfortabel. En een tikkeltje dubieus, misschien? Maar het ligt in ons verschiet. Hoe dan ook, bevestigt expert Dave Evans:

“Rauwe verbinding zal ouderwets zijn. Alle dingen zullen verbonden zijn aan slimme bronnen en aan elkaar, die samen één krachtige wereldwijde intelligentie vormen.”

2. Online treedt uit je scherm, als “Augmented Reality”

Augmented Reality (AR) betekent letterlijk “toegevoegde realiteit”. Dat is ook precies wat het doet: digitale details toevoegen aan de echte wereld, die je neem waarneemt via draagbare of zelfs implanteerbare technologie.

(Iets anders dan “Virtual Reality”, waarbij je volledig in een virtuele wereld zit - met zo’n bril bijvoorbeeld)

Google Glass was een eerste poging. Gefaald, maar toch, het was een poging. En daar zullen er meer van komen, tot het slaagt - en jij er straks ook één hebt.

Augmented reality bril

En dat zal z’n impact hebben, voorspelt Daren Brabham in het rapport:

“We zullen eraan gewend raken om de wereld te zien door verschillende lagen aan data. Dit zal veel veranderen voor sociale activiteiten, zoals dates, sollicitatiegesprekken en professioneel netwerken, maar ook de gamewereld, politiewerk en spionage.”

3. Vergeet je privacy maar

Het Facebook privacy schandaal gaf nogal wat opschudding dit jaar. Maar dat is nog maar het begin.

Alles wat je online ziet, zal toegespitst zijn op jouw gegevens die constant gevolgd en geanalyseerd worden. Alles op maat. Een site bezoeken bijvoorbeeld, zal daarom voor jou een heel andere ervaring worden dan voor je buurman:

“Het internet van de toekomst is meer dan een verzameling sites: het is een gecureerde beleving. Elke advertentie die je ziet, elk artikel dat je aanraadt, zal zorgvuldig voor jou geselecteerd zijn om je online ervaring te verbeteren”, zegt Ross Andrew Paquette.

Maar wíl je wel dat jouw koelkast z’n voorraad deelt met je supermarkt? En die dat misschien doorspeelt aan een zorgverzekeraar, die je premie aanpast als je dieet ongezond is?

Daar liggen nog een paar ethische kwesties en schandalen, waiting to happen. Zeker ook omdat de opkomende generatie Z - nu tot 20 jaar, maar over 10 jaar degenen die de dienst uitmaken - erg gehecht is aan z’n privacy. Volgens onderzoek wil 79% van hen geen persoonlijke gegevens delen met (online) bedrijven. Terwijl generatie Y - nú tussen de 20 en 30 - daar over het algemeen geen problemen mee lijkt te hebben.

Komt dus nogal een verandering aan, op gebruikers- bedrijfs- en waarschijnlijk juridisch vlak!

4. Je telefoon is passé

Volgens de voorspelling van Felix Winstone, directeur bij Talkative - die online geautomatiseerde communicatie voor websites creëren:

“Telefoontjes zullen gratis worden over de hele wereld. In plaats van telefoonnummers zullen gebruikers waarschijnlijk geïdentificeerd gaan worden via e-mail of een soort digitaal ID.”

Altijd en overal - gratis - bellen. We zijn er al dichtbij, met FaceTime en WhatsApp, maar dit gaat dus nog verder. We gaan straks kunnen bellen via alles dat verbonden is met het internet:

  • Je auto (zonder Bluetooth verbinding met je telefoon dan),
  • Digitale devices in de ruimte die inschakelen zodra jij “bellen” zegt,
  • Websites, apps,
  • Misschien zelfs je koelkast!

5. De blockchain als “het nieuwe internet”

Het internet laat steeds meer vragen open over privacy. Denk aan wat er bewust alleen aan jou getoond wordt en niet aan je buurman, wat je koelkast deelt met je zorgverzekeraar en aan data-schandalen als dat bij Facebook.

De blockchain technologie - het concept dat alle online data openbaar is, gehost over de hele wereld, beheerd door de hele wereld en daarmee fraudevrij, in plaats van data opgeslagen in fysieke beschermde centrales - zou wel eens het antwoord kunnen zijn op dat probleem, volgens de pro’s. De nieuwe vorm van alle online data, dus de nieuwe vorm van “Het Internet”.

Next level.

En…

Oké, en Elon Musk heeft Mars gekoloniseerd met z’n Falcon 1 en meteen overal internet aangelegd. Kunnen we enkeltje (of retourtje) die kant op nemen, voor de ultieme toekomst van Het Internet ;)

Maar… Is dat niet een beetje eng?

Dat van die marskolonisatie misschien. Maar over het algemeen zijn de experts goedgezind over de toekomst van het internet en hun voorspellingen daarover, in het rapport.

Zodra het internet z’n volwassen vorm heeft aangenomen, gaan we inderdaad niet meer over hem denken als “een verzameling websites” die je bezoekt. Zodra straks ongeveer alles online is, zijn we niet meer bezig met wat we op het internet kunnen vinden, maar wat het internet voor ons kan doen. Het gaat eindelijk een middel worden, in plaats van een plek.  Een middel dat ons helpt in ons dagelijks leven, overal op de planeet, voor elke sociale klasse en maatschappij:

  • Het gaat betere gewoontes bevorderen. Apparaten gaan suggesties en reminders geven, zoals je smartwatch je nu al kan vertellen dat je te lang hebt stilgezeten en het tijd is voor je 10.000 stappen.
  • Het gaat sociale globale verbondenheid vergroten. Landsgrenzen lossen op en mensen vinden elkaar online, verbonden in communities die afstands-onafhankelijk zijn, gebaseerd op gedeelde interesses. De “nieuwe naties” noemen de experts het zelfs.
    • Goed om samen tot oplossingen te komen, zegt Tiffany Shlain, oprichter van The Webby Awards:
    • “De diversiteit van perspectieven van alle delen van de wereld op onze grootste problemen, zal leiden tot onvoorstelbare doorbraken op het gebied van armoede, ongelijkheid en het klimaat.”
  • Toegang tot onderwijs zal bovendien voor iedereen ter wereld mogelijk worden, door dat “universele internet”, MOOCs en globale toegang een smartphone. Gaat analfabetisme en armoede verminderen!
  • Om diezelfde reden zal ook iedereen ter wereld vrij gebruik kunnen maken van z’n stemrecht. Door online stemmen, zegt Vint Cerf, onderdirecteur bij Google, “maar alleen als we echt sterke authenticatie methoden hebben”.

Niets om je zorgen over te maken, dus. Alleen maar goeds. Enorme positieve impact zelfs, op globale schaal. Hoewel de pro’s zich ook een beetje zorgen maken over cybercriminaliteit, privacy, overheidsreguleringen, toezicht en terreur.

Maar goed, hou vooral de gedachte aan die fantastische koelkast vast. Laat die toekomst maar komen!

En Exitable?

En wij dan, als digitaal bureau? Bestaan wij nog over 10 jaar? Maken we bijvoorbeeld nog websites - zoals het 10 jaar geleden begon? Jazeker. Maar ze zullen slechts een klein onderdeeltje zijn geworden van een veel groter digitaal landschap. Een ontwikkeling die al in gang is.

We maken namelijk al lang méér dan websites. We bouwen handige digitale tools, ontwikkelen apps en bouwen - the new kid on the block - webapps. We creëren koppelingen tussen digitale systemen, in plaats van een ‘normale’ website.

Die ontwikkelingen blijven doorgaan. En ze gaan hard. Dus wie weet welke tool of app-vorm daar over 10 jaar is bijgekomen. Of over een paar jaar al. Volgend jaar misschien? En zitten we over 10 jaar toch al te programmeren op Mars, terwijl onze hologrammen in een meeting in Weert zitten, en onze koelkast onze voorraad nog eens aanvult. Of de bananen rechtstreeks naar binnen beamt. Wie weet.

Ons werk zal er in elk geval niet minder om worden. En wij kunnen niet wachten. Ook niet op die gebeamde bananen.

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?