Zo houden wij jouw platform veilig en online

(Digitale) StrategieProjectmanagementDevelopment

Collin Maessen

Backend Developer

Collin Maessen

Backend Developer

Updates vergen updates. Een website of app wordt altijd gebouwd in een framework en CMS. Dat zijn externe ‘systemen’ waarop wij geen invloed hebben. Als deze tools updates hebben, dan kan dat jouw app of website beïnvloeden. Daarom hebben wij - en andere partijen die websites bouwen - altijd een SLA. Zodat de updates die onvermijdelijk plaatsvinden het dagelijks functioneren van jouw website of app niet beïnvloeden.

Zo houden wij jouw platform veilig en online:

  • Selectie van leveranciers, software en servers
  • Proactieve monitoring
    • & doorvoeren updates
    • & doorvoeren noodzakelijke upgrades
  • At your service: Onze Managed Service Department

Selectie van leveranciers, software en servers

Zorg ervoor dat jouw webpartij heel bewust kiest voor de software waarmee jouw platform gebouwd wordt en voor de servers waarop het draaien moet. Uiteindelijk ben je overgeleverd aan de grillen van die externe partijen. Je wilt dat die dus heel goed zijn afgestemd op jouw wensen en eisen.

Als we een advies moeten geven: Ja, cloud computing is het veiligste. (Want vaak grote partijen > met enorm veel clusters aan servers > wat veel fall backs betekent.) Met cloud computing zijn de kansen kleiner dat er iets kapot gaat. Maar ook Google en Facebook zijn een keer uit de lucht geweest… En de prijs is er ook naar! Een VPS (virtual private server) kan voor jouw platform ook voldoende zijn. In dit soort afwegingen nemen we jou altijd mee.

Samengevat moet jouw webpartij je dus alles kunnen vertellen over de software, provider en andere leveranciers op deze vlakken:

  • Houden ze het actief bij?
  • Wat zijn de ambities?
  • Hoe vaak wordt het geupdatet?
  • Wat is de reactietijd op bugs?
  • Welke afspraken zijn er?
  • Is de data opgeslagen binnen of buiten de EU?

En - een beetje een inkoppertje - dat er een goede inventarisatie wordt gedaan van jouw wensen en behoeftes. Zal jouw platform in meer of mindere mate een continue belasting qua verkeer hebben? Of juist veel in piek-momenten? Denk aan open dagen van hogescholen, ticketverkoop of acties en campagnes. Jouw web-partij wilt dit weten. Zodat ze niet alleen van te voren een schaalbare server voor je kunnen uitzoeken. Maar ook op die momenten zélf voorbereid zijn.

Elke samenwerking starten wij met een Discovery workshop. Daarin halen we op wat jij weet dat je wilt, maar vooral ook: wat je nodig hebt, maar nog niet weet dat je het wilt. -> Lees alles over onze Discovery workshop.

Proactieve monitoring en doorvoeren updates

Ieder framework en cms plant updates in. Door proactieve monitoring van de leveranciers, systemen, servers én daarnaast ook de logs kan op wijzigingen én problemen worden geanticipeerd.  Daarnaast is er ook een verschil tussen updates en upgrades. Beide zijn eens in de zoveel tijd nodig voor jouw platform (website of app). Maar wat heb je wanneer nodig dan?

Doorvoeren van updates

De software achter jouw platform gaat van versie 3.2, naar versie 3.3. Één enkele update gaat jouw website of app niet beïnvloeden. Maar een opeenstapeling van achtergestelde updates kan ineens wel voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld: Er komt een verandering in het framework of CMS achter jouw platform die functionaliteit niet beïnvloedt. Dit levert geen acute problemen op. Een opeenstapeling van deze updates wél en daarom wil je ze toch allemaal doorvoeren.

Doorvoeren noodzakelijke upgrades

De software achter jouw platform gaat van versie 3.3, naar versie 4.0. Er heeft een significante verandering plaatsgevonden en de kans is heel groot dat die jouw platform beïnvloedt. Bijvoorbeeld: er komt een verandering in het framework of CMS achter jouw platform die ervoor zorgt dat functionaliteiten niet meer werken zoals ze deden. We hebben het hier over je platform veilig en online houden en dan zijn updates en een enkele van deze ‘onderhouds-upgrades’ voldoende. 

Upgrades van ‘onderhouds-aard’ zijn moetjes. Maar er zijn ook upgrades van andere aard: doorontwikkeling. In een continuous improvement samenwerking wordt jouw platform niet alleen draaiende gehouden, maar ook nog eens verbeterd en uitgebreid. Je leest er alles over in onze blog over continuous improvement.

Goed contact met je webpartij

Je weet nu dat jouw website of app niet zonder updates kan. Een partij die daar structuur in heeft aangebracht loopt dus nooit tegen verrassingen aan. Wij hebben daar structuur in aangebracht. En wel in de vorm van een ‘dedicated update afdeling’: MSD. Managed Services Department. Onze Collin en Luc.

MSD Support medewerkers


Doorlopend worden systemen, servers en logs gecontroleerd. Wordt op wijzigingen geanticipeerd. En zo zorgt het MSD-team ervoor dat systemen in de lucht blijven. Sluit je een SLA af? Dan verzorgen zij het volgende:

  • Security updates van software pakketten
  • Security updates van servers
  • Security updates van onze eigen software
  • Elk kwartaal een site APK (noodzakelijke upgrades en optimalisaties)

Van ontwikkeltraject naar onderhoud

Na een ontwikkeltraject is er een garantieperiode van twee weken. Hierin worden alle kleine bugjes die zich misschien nog voordoen - gefixed én is er een overdracht naar MSD. Sluit je dus een SLA af? Dan is de MSD afdeling helemaal op de hoogte van jouw platform en kunnen ze het de beste zorg geven die het nodig heeft. 

Is het ontwikkeltraject van een marketingplatform afgerond? Dan is een upgrade waarschijnlijk niet meteen nodig. Je kan dan best een jaar met enkel een SLA uit de voeten. Dan blijft je platform goed onderhouden en wil je na een tijdje die upgrade? Dan is jouw platform daar klaar voor. Wil je na oplevering meteen doorontwikkelen? Dan kan ook! Check onze Continuous Improvement samenwerking.

...Cliché incoming:

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Ja, noodzakelijke updates en onderhoud zijn echt hartstikke oninteressant. Weten we. Maar dit is nou eenmaal wat komt kijken bij een digitaal platform. Daar kunnen we maar beter meteen eerlijk over zijn. Meer weten over een samenwerking met Exitable? Check deze blogs eens:

-> Opgelet met software die jouw core business raakt
->  Een digitaal platform, of digitaal zíjn?
-> Wij helpen je slim digitaal gaan

Of neem contact met ons op en dan vertellen we je alles wat je moet weten

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?