Een harmonische samenwerking
De grondtoon gelegd voor Philzuid
Philzuid is hét symfonieorkest van Zuid-Nederland. Ze voeren een gevarieerd repertoire uit - van grote symfonische stukken, tot carnavalsconcerten en samenwerkingen met dans- en theatergezelschappen - in theaters in Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. Daarnaast profileert het zich ook op nationaal en internationaal niveau. Het orkest vervult niet enkel een rol als entertainer, maar ook een rol als beschermheer van de klassieke muziek. Philzuid heeft een uitgebreid educatief programma voor basisscholen t/m conservatoria, onderneemt projecten voor het innoveren van klassieke muziek en organiseert business-events. Maar, hoe spreek je al die verschillende doelgroepen aan? Hoe overtuig je ze?
De uitdaging
Bezoekers verrassen en inspireren met muziek. De passie overbrengen en emoties ontlokken bij de toeschouwers. Philzuid wil graag een breed publiek laten kennismaken en meenemen in de beleving van de grote klassiekers maar ook inspirerende muzikale ontdekkingen.
Dit middels het bereiken en aanspreken van verschillende doelgroepen met de juiste content.
Aansprekende content is essentieel om de bezoeker te overtuigen, het goed inrichten van zowel de marketing kanalen als de website is daarom belangrijke voorwaarde om de juiste content op het juiste moment te tonen. Omdat een akkoord ook niet enkel bestaat uit één toon, begrijpt Philzuid hartstikke goed dat meerdere tonen samen de muziek maken. De belangrijkste uitgangspunten zijn:
- Doelgroepen - Inzichtelijk maken en verrijken van de doelgroepprofielen
- Marketing Funnel - Het optimaliseren van de marketing funnel per doelgroep
- Website - Een overtuigende website om een muzikale beleving te boeken
De oplossing
Middels een audit van het communicatielandschap en concurrentieonderzoek, het in kaart brengen van de belangrijkste persona’s en hun klantreis en een Product Discovery krijgt Philzuid niet alleen een gemoderniseerd platform, maar ook meer kaartverkoop en donateurs én komen educatieprogramma’s op de juiste plekken terecht .
Het resultaat
Het resultaat laat nog even op zich wachten. We zitten middenin de samenwerking. Maar we nemen je wel alvast graag mee in de stappen die we al gezet hebben.
Discover
Een platform moderniseren is één ding. Je doelgroep aanspreken het tweede. Philzuid heeft dit heel goed begrepen. En daarom bestaat de Discover fase uit een gecombineerde marketing, design en development effort. Waarin we niet alleen kijken naar technische wensen en specs, maar ook waar er inhoudelijk nog meters gemaakt kunnen worden.
Audit
We zijn de samenwerking gestart met een audit van het hele digitale communicatielandschap en een concurrentieonderzoek. Het doel hiervan is om een goed beeld te krijgen van het umfeld van Philzuid, maar ook om kansen te vinden voor groei. Een auditrapport staat vol met waardevolle inzichten, ideeën en inspiratie. Daarmee is het een mooi startpunt van de samenwerking.
Persona ontwikkeling
Philzuid is dus veel meer dan een entertainend gezelschap. De doelgroepen die Philzuid wilt bereiken zijn dan ook zeer divers. Voor elk van die doelgroepen hebben we onderzoek gedaan om tot een profiel te komen. Dit profiel weerspiegelt de belangrijkste behoeften, frustraties en doelen van de doelgroep in de vorm van een persona. Hiermee kunnen we zowel de algemene Customer Journeys, als de user flows op de website beter vormgeven.
Customer Journeys
Het volgende punt op de agenda zijn de Customer Journeys en de Product Discovery. We brengen de klantreis in kaart in een dynamische workshop, zodat we alle behoeften, touchpoints en gewenste oplossingen inzichtelijk hebben.
Product Discovery
Tegelijkertijd starten we met de Product Discovery. Een workshop volgens het Design Thinking principe waarin we heel snel van uitdaging, naar doelstellingen en user flows gaan. Die user flows komen al snel tot leven in werkende prototypes waarmee we gaan testen, nog voordat we de ontwikkeling ingaan.
Create
Wanneer de Discover fase afgerond is hebben we alle relevante inzichten opgehaald. We gaan aan de slag met het ontwikkelen van de contentstrategie en het bouwen van het Minimum Viable Product (MVP) - Een watte? Check de blog van onze Ketjapp collega’s: ‘Wat is een Minimum Viable Product?’ Hierover later meer!
Grow
Strategie ontwikkeld? Check! Platform live? Check! In de Grow fase ontwikkelen we door. De A versie is een werkend product, waarmee al resultaten binnengehaald kunnen worden. Maar uiteindelijk wil je van A, naar B, C, D en uiteindelijk Z. In een continuous improvement samenwerking, werken we daar naartoe. En als het nodig is fungeert ons marketingteam als verlengstuk van jouw marketingteam en helpen ze bij de praktische uitvoer van de strategie.
Wil je meer weten over dit project of ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met Maikel