Dé 6 online marketing trends in 2019 volgens Bart

(Digital) Marketing

Bart Madou

Digital Marketeer

Bart Madou

Digital Marketeer

Als online marketeers willen we vanzelfsprekend inspelen op de laatste ontwikkelingen binnen de branche. En dat zijn er nogal wat. Vorig jaar blikte ik al vooruit op de online marketing trends in 2018. In deze blog check ik welke voorspellingen zijn uitgekomen én blik ik vooruit op 2019. 

Voorspellingen vorig jaar

De 5 trends die ik omschreef als dé online marketing trends van 2018 waren als volgt:

  1. Ephemeral marketing
  2. Location based marketing
  3. Invloed van woorden
  4. Content-creatie
  5. Vierkante video's

Ephemeral marketing

Dit is eigenlijk niks anders dan het verspreiden van “vluchtige content op social media”. Een goed voorbeeld hiervan zijn de nog steeds in populariteit stijgende Instagram Stories (wat overigens één op één gekopieerd werd van Snapchat). Ik omschreef het als dé trend voor 2018. En of deze voorspelling is uitgekomen? Dat kan je wel zeggen. 

Snapchat, de grondlegger van ephemeral marketing, heeft wereldwijd honderden miljoenen actieve gebruikers, die elke dag 3 miljard ‘snaps’ creëren en meer dan 10 miljard video’s bekijken. Dit was slechts het begin. Dat Facebook, Instagram, WhatsApp, YouTube én binnenkort wellicht LinkedIn meegaan in deze trend, zegt alles: ephemeral marketing zal ook in 2019 blijven.

Location based marketing

Je doelgroep gericht bereiken met geografisch gerichte advertenties is iets wat we al een tijdje doen maar wat ons marketeers in de toekomst wellicht erg lastig wordt gemaakt. Het is uitermate interessant om je doelgroep op basis van bezochte- of huidige locaties te bereiken, maar laat dit de laatste tijd nou juist een punt tot discussie zijn. Consumenten zijn hier vaak (onterecht) wantrouwig over: 'Google weet precies waar ik ben'. Dat weten ze inderdaad (mits ingesteld).

Maar het kan ook handig zijn dat Google en andere websites of apps weten waar jij bent. Denk maar aan die keer dat je met lekkere trek de dichtstbijzijnde cafetaria zocht, of toen je op vakantie een gezellig restaurant in de buurt wilde vinden. Toen was die geografische data toch wél handig!

Invloed van woorden

Neuromarketing is dit jaar bij uitstek het buzzwoord in de marketing wereld geweest. Maar het is helemaal niet nieuw. Zo'n vier jaar geleden maakte ik al kennis met deze discipline. Wat wel nieuw is, is de toepassing van de neuro-onderzoek methodiek in marketing.

Het toevoegen van bepaalde woorden aan buttons (CTA's) kan een enorme invloed hebben op het klik-percentage (CTR). Dit is dan ook exact wat ik afgelopen jaar getest heb. Ik maakte twee advertenties, met beide een identiek plaatje, gericht op dezelfde doelgroep, met een identieke tekst, geadverteerd in dezelfde periode.

Ik voegde bij een variant het woordje 'nu' toe aan de button. 'Meld je nu aan', in plaats van 'Meld je aan'. En wat bleek: de variant met het woordje 'nu' zorgde voor een 15% hoger klik-percentage!

Overigens worden er veel onwaarheden rondom neuromarketing de ether ingeslingerd. Zo zou het brein een "koopknop" hebben en zou je met braintracking gedachten kunnen lezen. Dit klopt niet. Net als vele andere mythes rondom neuromarketing.

Vierkante video's 

Video's video's en nóg meer video's. Ze spelen een steeds grotere rol in de digitale wereld en daarmee ook in ons leven. Je kunt geen social media platform, app of zelfs website meer openen en er zijn overal video's te zien (al dan niet in de vorm van een advertentie). Er zijn zelfs onderzoeken die laten zien dat een volwassene gemiddeld zes uur per dag naar video kijkt! Zes uur! Dat is bijna een complete werkdag. Nu nog grotendeels via (live) televisie, maar persoonlijk denk ik dat deze achterhaalde vorm van massamedia in 2019 zal worden ingehaald door on-demand video diensten. Niet alleen door Netflix maar bijvoorbeeld ook Uitzending Gemist. Lekker programma's terugkijken wanneer jij tijd én zin hebt.

Ik ben overigens niet de enige die dit denkt, bleek uit onderzoek:

minuten internet per dag

Maar vergeet ook het aankomende kanaal van Walt Disney niet. Disney+ zal een grote concurrent gaan vormen van de geduchte concurrenten. Mede doordat zij de rechten hebben gekocht voor het uitzenden van de (talloze) superhelden films uit het Marvel Universum - waarvan onlangs nog de geestelijk vader Stan Lee overleed. Ook de populaire Star Wars  spin-offs en films zullen op Disney+ te bekijken zijn. En wat dacht je van de Lion King remake!

Content creatie

Video's kunnen onderdeel zijn van een uitgebreide content-strategie (het proces van het bedenken, creëren en distribueren van betekenisvolle content voor je doelgroepen). Content creatie zal een grote rol blijven spelen in de online marketing. Wil je tegenwoordig 'gevonden worden op Google' zul je er zelf ook aan moeten geloven. Een statische website met alleen een 'over ons' en een 'contactpagina' zal het onderspit delven in de zee van content die het internet tegenwoordig 'rijk' is. 

Dé 6 online marketing trends in 2019

De digitale wereld is tegenwoordig enorm breed waardoor het aantal software oplossingen én aanbieders voor de meest uiteenlopende online vraagstukken, als paddestoelen uit de grond blijven schieten. Er valt zoveel te bespreken, maar voor nu hou ik het bij - wat mij betreft - de zes belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing van 2019.

1. Speel in op 'Micro-moments'

Allereerst: wat zijn Micro-moments? Het zijn de tijden op een dag wanneer de consument zijn smartphone pakt om iets op te zoeken. Denk aan een recept, het weer van vandaag, de locatie van een winkel enzovoorts. Recentelijk onderzoek laat zien dat 96% van de consumenten automatisch zijn/haar smartphone pakt tijdens zulke momenten.

Er zijn daarnaast onderzoeken die concluderen dat men in 2019 gemiddeld bijna vier uur per dag op hun smartphone spendeert. Hier spelen Micro-moments een grote rol. Een 'nieuw soort consumentengedrag' waarbij jouw marketing-uiting in een kwestie van seconden wordt weergegeven. 

Google constateert vier verschillende Micro-moments:

MicroMomentsGoogle

We maken vaak snelle beslissingen over wat we gaan eten, welk restaurant we kiezen, wat we moeten kopen, of waar we dit weekend heen willen. Dit zijn dé momenten waar je als marketeer op in kunt (en moet) spelen. Wees waar de consument is - én op dat moment naar zoekt. Natuurlijk op Google, maar ook op Maps, TripAdvisor, YouTube enzovoorts. 

2. Rich snippets - om op te vallen in de massa

Aanvullend op bovenstaande Micro-moments zullen rich snippets een belangrijke rol gaan spelen in 2019. Wil je je onderscheiden in de zee van zoekresultaten, die allemaal op elkaar lijken? Dan is het verstandig om gebruik te gaan maken van zogenaamde rich snippets. Deze helpen je op te vallen in de massa waardoor je de kans op een klik aanzienlijk verhoogt. 

Er zijn verschillende soorten rich snippets; denk aan reviews, afbeeldingen, evenementen, recepten et cetera. Een voorbeeld van een rich snippet resultaat waarin reviews verwerkt zijn:

richsnippetsexitable

Rich snippets worden weliswaar niet altijd als eerste zoekresultaat weergegeven maar springen wel veel meer uit het oog. Wanneer je een webshop hebt zijn rich snippets helemaal een uitkomst. Je kan er bijvoorbeeld de prijs mee tonen. Als jouw producten goedkoper zijn dan die van de concurrent is dit een perfecte manier om potentiële klanten te verleiden.

Wil je ook rich snippets toevoegen aan jouw zoekresultaten maar weet je niet hoe je dit moet implementeren? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder!

3. De bubbel groeit door 

Het werd je als ondernemer - onder andere door Facebook - al steeds moeilijker gemaakt om je organisch bereik te vergroten. En dit zal in 2019 alleen maar moeilijker worden. De consument leeft namelijk steeds meer in een eigen bubbel. Volgt zijn/haar zelf gekozen, links of rechts gekleurde (nieuws)platformen, bekijkt alleen de video's van de door hem of haar gevolgde (nieuws)zenders en zal ook erg selectief blijven in deze keuzes. Het (al dan niet onterecht) gevreesde 'algoritme' zal de consument nóg meer afschermen van (commerciële) boodschappen van buitenaf. De 'consument van de toekomst' bereiken zal steeds moeilijker worden. 

4. BlockChain - maar dan zonder Bitcoin

Naast neuromarketing een van de meest gebruikte buzzwoorden van het afgelopen jaar... Toch moet ik hem aanstippen, voor 2019. Maar eerst: wat is de BlockChain in twee zinnen? Het is een systeem wat gebruikt kán worden om specifieke (bijvoorbeeld financiële) gegevens vast te leggen. Zie het als een gezamenlijke boekhouding, waarmee niet gefraudeerd kan worden.

Die techniek achter de BlockChain is hetgeen wat voor marketeers verandering gaat brengen. Hoe dan? Nou bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat toeschrijvingsmodellen in advertenties ook daadwerkelijk ervoor zorgen dat mensen op jouw advertentie klikken - en niet die vervelende bots. Een baanbrekende manier die ons helpt om de effectiviteit van marketinguitingen beter te kunnen meten én een hoop advertentie-budget bespaart.

5. Native advertenties - niet van echt te onderscheiden

Vrijwel iedereen vind de opvallend grote, contextloze, knipperende banners op menig website maar irritant. De klikratio hiervan is dan ook niet om over naar huis te schrijven. Het gemiddelde klikratio van een display ad ligt tegenwoordig rond de 0,05%! Waar vroeger nog ratio's van 44% te behalen waren (het lukte de allereerste banner-advertentie van het internet). En zo zag hij er uit: 

eerste banner internet

Hét ontstaan van een miljardenindustrie. Nog steeds booming. Maar de tijden van dergelijk uitzonderlijke klikratio's liggen ver achter ons. 

Native advertenties bieden hier dé oplossing. Het faciliteert marketeers om uitingen te maken die 'opgaan in de omgeving'. De kans dat een gebruiker zich hieraan ergert is een stuk minder en de klikratio dus ook een stuk hoger (de CTR ligt zelfs 4x zo hoog). Mede doordat deze advertenties zó erg opgaan in de omgeving dat de gebruiker het niet eens als een advertentie herkent. 

Persoonlijk 'trap' ik er ook steeds vaker in en klik ik regelmatig op berichten die er in eerste instantie als een gewoon artikel uitzien. Later blijkt het eigenlijk om een advertentie te gaan. Dit is precies het doel van de zogenaamde native ads. Zo onopvallend mogelijk adverteren tussen organische resultaten. Op Nu.nl vallen ze bijvoorbeeld bijna niet op:

nu.nl

Het lijkt een normaal artikel, maar toch staat er (subtiel) 'gesponsord door'. Dit is overigens de desktopversie, in de mobiele app is het nóg onopvallender. Zolang ervoor gezorgd wordt dat de advertentie past op de plek waar hij staat zal hij bijna niet als irritant worden ervaren. 

Native ads zijn niet nieuw, maar we zullen ze in 2019 vaker dan ooit tevoren gaan zien. Of niet...

6. LinkedIn - terug van weggeweest

En dan nog even dit: LinkedIn wordt hét platform voor B2B marketing in 2019. Geloof me. Nu dan toch echt! LinkedIn heeft afgelopen jaar enorm veel geëxperimenteerd met nieuwe en verbeterde functies, waarvan er een aantal binnenkort gelanceerd zullen worden. Bijvoorbeeld: evenementen. Eindelijk! 

Ook de LinkedIn bedrijfspagina's zijn opgefrist. Bedoeld om 'communities' te creëren en gesprekken met werknemers, klanten en volgers van je bedrijf te bevorderen. Bovendien zijn er zelfs geruchten dat LinkedIn ook met stories zal gaan komen. We schreven al eerder blogs om jouw LinkedIn profiel écht tot zijn recht te laten komen. Benieuwd? Check dan deze blogserie.

Dit worden dé online marketing trends in 2019. Als je het mij vraagt tenminste. Benieuwd naar de visie van mijn collega-marketeer Gijs? Check zijn blog hier!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?