Clubhouse: de nieuwste aanwinst voor je social media marketing?

(Digital) MarketingSocial Media

Wanda Borter

Content Marketeer

Wanda Borter

Content Marketeer

Overal zie je het voorbij komen: de nieuwe social media-app Clubhouse. Wat is het, hoe werkt het en moet jouw organisatie iets met Clubhouse? We leggen alles uit in dit artikel - vanuit een marketingperspectief. Wat is in onze optiek de marketing achter Clubhouse? En welke social media marketing kansen biedt Clubhouse? 

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een app waarin je live gesprekken kunt luisteren en voeren. De focus ligt op gesprekken tussen twee of meerdere mensen. Dit zijn geen chatgesprekken zoals bij WhatsApp of Facebook Messenger, maar echt live gesproken gesprekken zonder beeld. Je kunt zelf groepsgesprekken organiseren over bepaalde onderwerpen en hiervoor gesprekspartners uitnodigen. Ook kun je gesprekken inplannen, aankondigen en je kunt meeluisteren/praten met gesprekken tussen anderen. 

Let wel op dat je de gesprekken alleen live kunt luisteren, je kunt ze dus niet terug luisteren. Dit zijn we niet meer gewend aangezien we alles terug kunnen vinden, kijken en luisteren. Zoals de livestreams op Instagram, Facebook en YouTube die we kunnen terugkijken - en zelfs stories en Snaps, die voorheen slechts 24 uur beschikbaar waren, kun je nu vastpinnen op je profiel. 

Hoe werkt Clubhouse?

Clubhouse is een app die je kunt downloaden op je telefoon. Klinkt eenvoudig, maar dat is het (nog) niet. Het nieuwe Clubhouse heeft namelijk nog wat haken en ogen voor aspirant leden. 

Want: op dit moment is de app alleen verkrijgbaar in de AppStore. Er wordt gewerkt aan een Android-versie. Wanneer we die kunnen verwachten is nog niet helemaal duidelijk

Heb je een iPhone en download je de app zelf uit de AppStore, dan kun je een profiel maken. Je kunt je bestaande Twitter-account koppelen of een heel nieuw profiel aanmaken. Na het invullen van je gegevens krijg je de melding dat je op de wachtlijst staat.

Geen zin om te wachten? Dan moet je lid worden via een uitnodiging van een bestaande Clubhouse gebruiker. 

Ben je eenmaal van de wachtlijst af of heb je een invite gehad van een bekende, dan kun je op zoek naar interessante gesprekken. Je kunt jouw interesses aangeven in de app en dan zorgt Clubhouse ervoor dat er gesprekken worden geselecteerd op basis van deze interesses. Je kunt personen gaan volgen, zo wordt je op de hoogte gehouden als ze een gesprek hebben ingepland. Deze kun je dan in een agenda zetten. Je krijgt dan een melding als dit gesprek gaat beginnen zodat je niks hoeft te missen. 

Luisteren naar Clubhouse gesprekken kan op twee verschillende manieren: 

  1. Je kunt in ‘Room’ gaan over een bepaald onderwerp. Je hebt open Rooms en gesloten Rooms, voor deze heb je dan weer een uitnodiging nodig. 
  2. Je kunt lid worden van ‘clubs’, dit zijn groepen mensen met dezelfde interesse. Als je lid bent van een club dan krijg je automatisch een melding van een nieuwe Room. Op deze manier blijf je dus op de hoogte van gesprekken binnen jouw interessegebied. 
clubhouse explore

Je hoeft niet bang te zijn dat je microfoon aanstaat als je een Room betreed. Je kunt dus gewoon een gesprek gaan luisteren zonder te storen. Ook kun je de Room rustig weer verlaten, door op ‘Leave quietly’ te klikken. Als je jezelf wel wil laten horen, moet je moderator of spreker zijn, dit kun je worden door je virtuele hand op te steken en vervolgens je microfoon aanzetten en deelnemen aan het gesprek. 

De marketing achter Clubhouse 

Clubhouse is zo’n magische organisatie waar je gisteren nog nooit van gehoord had, en waar vandaag iedereen vol van is. De droom van iedere marketing medewerker. Maar hoe deden ze dat nou? Door gebruik te maken van een van een klassieke marketingtechniek in het boek: de overtuigingsprincipes van Cialdini (uitgekomen in 1984). 

De marketing van schaarste 

“Nog maar één op voorraad!”, “Slechts één kamer vrij!” - je kent de kreten wel. Die staan er niet zomaar. Door schaarste te creëren, ook al is die schaarste slechts schijn, zorg je als marketeer ervoor dat mensen sneller geneigd zijn een aankoop te doen.

Immers willen we niks mislopen - dus houd je ons voor dat er maar heel weinig van iets is, worden we sneller verleid om tot actie over te gaan. Of zoals Cialdini schreef: als producten/diensten niet makkelijk verkrijgbaar zijn, wordt de waarde ervan hoger in ons brein. We houden niet van schaarste, dit associeert ons oerbrein namelijk met tekorten. 

Dat doet Clubhouse ook heel slim. Door niet iedereen de mogelijkheid te geven zich gewoon in te schrijven voor hun platform, maar te werken op uitnodigingen. Iemand die al op Clubhouse zit, krijgt twee uitnodigingen, je moet er dus voor zorgen dat je door iemand wordt uitgenodigd. Dat het alleen beschikbaar is voor iPhone-gebruikers is de tweede schaarste die triggert. 

Daarnaast wordt je gedwongen om live naar de gesprekken te luisteren, de audio opnames worden namelijk niet opgenomen en er is geen chat waar je mee, of terug kunt kijken. Zodra je uit het gesprek gaat, weet je niet welke informatie er verder nog gedeeld wordt. Hierdoor komt er een flinke dosis ‘fear of missing out’ los in je hersenen, waardoor de kans groot is dat je langer blijft luisteren. 

Clubhouse creëert dus exclusiviteit en daarmee schaarste op verschillende niveau’s. 

De marketing van eenheid

De mens is een groepsdier - en diep van binnen voelen we dat nog altijd. We willen graag deel uitmaken van onze sociale groep. Hoe groter dat groepsgevoel, hoe groter de kans dat je je laat beïnvloeden door die groep.

Eenheid creëer je door samen te handelen en andere mensen te betrekken. Precies wat sociale media doen: door samen lid te worden van een sociaal medium, geven we onze groep weer een extra stukje platform en context voor dat groepsgevoel: “Heb jij dat gesprek over neuromarketing meegekregen op Clubhouse? Vet! Ik ook!”. 

Zit ons sociale netwerk op een bepaald platform, willen we dus niet buiten de boot vallen en zijn we geneigd om ook lid te worden. Clubhouse speelt hier nog eens extra slim op in, doordat je een uitnodiging ontvangt van een bekende. 

De marketing van sociale bevestiging 

Als vrienden en collega's lid zijn van Clubhouse en er met enthousiasme over vertellen, dan is de kans groot dat je op z’n minst wilt opzoeken wat Clubhouse dan is - en wellicht zelfs meteen een account aanmaakt om mee te kunnen doen met en mee te kunnen praten over deze nieuwe trend. 

De drijfveer die hierachter zit is sociale bevestiging of bewijskracht: we weten veel dingen niet zeker, maar willen wel graag zekerheid. Daarom verstoppen we ons vaak graag in kuddegedrag. Als onze sociale kring massaal iets doet, doen we graag mee. 

Zien we dus dat onze sociale kring massaal een account aanmaakt op Clubhouse, je radio DJ's er enthousiast over hoort vertellen en het op de gekste plekken tegenkomt, dan zal het wel de moeite waard zijn. Zonder account weet je het zelf nog niet, maar we laten ons gedrag graag bepalen door de mensen om ons heen. En dat is waar sociale bevestiging op neerkomt.

De marketing van autoriteit 

Autoriteit kan grote invloed op ons uitoefenen. Over het algemeen nemen we meer aan van iemand die autoriteit uitstraalt. Daarom verkeren we graag in nabijheid van mensen met macht en veel kennis, zodat we dat stukje autoriteit zelf ook mogen claimen.

Bekende Nederlanders zoals Bas Smit zijn actief op Clubhouse, maar ook echte grote namen zoals Oprah Winfrey en Elon Musk zijn vaak te gast in een gesprek. Op deze manier komen grote namen erg dichtbij en kun je live vragen aan ze stellen. 

Clubhouse lift graag mee op de uitstraling van deze grote sterren en geeft ons de mogelijkheid ook dicht bij ze te komen. 

hoe werkt clubhouse

Van marketing naar verdienmodel 

Hoe verdient Clubhouse op dit moment z'n geld? Het lijkt erop alsof ze er nog niks aan verdienen. De app is namelijk vooralsnog gratis te gebruiken, voor sprekers en luisteraars. Ook is er nog geen mogelijkheid om advertenties te kopen op Clubhouse en er is geen premium versie. 

Raar? Nee, hoor. Ook dit is een aanpak die we regelmatig voorbij zien komen. Je start een organisatie met geld van investeerders. Daardoor kun je jouw product of dienst heel goedkoop of zelfs gratis aanbieden. Zo gauw je een stevige achterban aan gebruikers hebt opgebouwd, kun je starten met of (meer) geld vragen, of (meer) sponsoren en adverteerders aantrekken, aangezien die dan met jouw platform veel mensen kunnen bereiken. 

Op dit moment is Clubhouse al bezig met die transitie naar verdienmodel. Ze werken bijvoorbeeld aan een idee dat luisteraars abonnementen kunnen afsluiten op verschillende sprekers. De sprekers krijgen dan ook een gedeelte van de abonnementskosten. Dit is voor Clubhouse zelf interessant, maar ook een goede manier om de sprekers te behouden en er voor te zorgen dat ze waardevolle content blijven creëren - een kritiekpunt van grote content creators aan andere grote social media kanalen. 

Ons zal het niks verbazen als Clubhouse op termijn wel de mogelijkheid tot adverteren gaat aanbieden.

Clubhouse inzetten voor jouw marketing 

Kun je Clubhouse al gebruiken voor je marketing? In principe wel. Je kunt nog geen bedrijfsaccounts aanmaken, dus alles werkt nog op persoonlijke titel - maar dat zien we al verschillende bedrijven doen, zoals de Albert Heijn

Vooral voor bedrijven die het belangrijk vinden om als thought leader gezien te worden of die hun rol als expert willen claimen in hun markt, kan Clubhouse een waardevolle toevoeging zijn. Content maken is namelijk relatief gemakkelijk. Je start je gesprek en zo gauw deze eindigt, stopt je investering in tijd ook. 

Clubhouse is voor ondernemers dus een manier om hun kennis te delen en hun netwerk te vergroten. Het heeft z’n eigen gebruikers die jij wellicht nog niet kent, maar wel kunt bereiken met deze nieuwe social media app. 

En weet je nu al een echte content-machine te worden met een flinke achterban? Dan kun je wellicht zelfs directe inkomsten uit je expertise halen via Clubhouse, als die spreker-abonnementen worden uitgerold. 

Effectieve social media strategie? 

Clubhouse kan dus wel degelijk waarde toevoegen voor jouw organisatie. Als voorbeeld, of als kanaal in je digitale landschap. Maar maak niet blind een account aan - want al die accounts moet je ook onderhouden. 

Daarom denken wij niet in termen van “we moeten iets met Clubhouse”, maar vragen we ons af: “kan Clubhouse ons helpen sneller of beter onze doelen te behalen?”.

Is het antwoord ja, dan wensen we je veel plezier, succes en luisteraars toe op Clubhouse! Is je antwoord weet ik eigenlijk niet zeker - neem dan eens contact met ons op. Wij helpen je graag een goede digitale strategie op te zetten. Welke kanalen je daarbinnen wel of niet moet gebruiken, komt daar bijna vanzelf uit. We gaan graag vrijblijvend het gesprek met je aan! 

Excited?

Wij bellen je terug