De 4 (content) marketing trends van 2020

(Digital) Marketing

Eef Leerschool

Content Marketeer

Eef Leerschool

Content Marketeer

De pepernoten zijn al praktisch uitverkocht, de kerstmarkt wordt opgebouwd en de oliebollen geuren door de straten. Nederland maakt zich klaar voor 2020 - en dus is het hoog tijd om te kijken hoe je Q1 inkleedt om op alle nieuwe trends voorbereid te zijn. Mijn collega Bart benoemde er 8 en ik vul die vanuit mijn contentmarketing hoek graag aan. Vier inbound trends om over na te denken in je 2020 strategie.

1. Contextual marketing 2.0

Contextual marketing - wat is dat? Eigenlijk een gecompliceerde term voor het personaliseren van je marketing. Bij contextual marketing maak je namelijk een gepersonaliseerde digitale omgeving per bezoeker - gebaseerd op hun behoeftes, gewoontes en doelen. In essentie zorg je ervoor dat je de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon krijgt. Denk aan je Netflix homescreen, die series op basis van jouw voorkeuren en kijkgeschiedenis inricht. 

Contextual marketing is geen nieuwe trend. Sterker nog, het bestaat al sinds de jaren ‘90. Toen werd het voornamelijk ingezet voor advertisement - en dat gebeurt trouwens nog steeds. Heb je net gezocht naar dat ene paar toffe sneakers, word je opeens gebombardeerd met online schoenenwinkels die roepen dat zij die sneakers, of een paar wat er op lijkt, óók verkopen! Gebaseerd op jouw context - je zoekopdracht - weten zij dat dit hét moment is om hun advertentie onder jouw neus te schuiven. En ook al is het een beetje pushy, het werkt wel. Het is niet voor niets dat 90% van online adverteerders enige vorm van personalisering gaan toepassen in 2020, volgens Gartner.

Maar dat is niet de enige mogelijkheid die contextual marketing biedt. En juist daar zit de trend van 2020 ‘m in. Contextual marketing niet als schreeuwerige marktkoopman inzetten, maar in je inbound marketing tactiek een plekje geven. Om jouw doelgroep een betere klantreis aan te kunnen bieden en ze sneller tot hun oplossing te helpen.

Bijvoorbeeld door smart of liquid content. Was het een paar jaar geleden nog een kostbare en tijdrovende investering, wordt het steeds makkelijker om web personalisering te realiseren. En in 2020 kun je er eigenlijk niet meer omheen. Want volgens HubSpot heeft 73% van de consumenten een voorkeur voor gepersonaliseerde online ervaringen. Tegen de tijd dat 2021 hier is, zal er zelfs een enorme spurt zijn geweest in volledig gepersonaliseerde websites, zo voorspelt Gartner. 

Het personaliseren van je content werkt dus met behulp van smart of liquid content, een contextual marketing techniek die je binnen marketing automation software toepast. Afhankelijk van criteria die belangrijk zijn voor jouw doelgroep (zoals waar ze zich in de customer journey bevinden, of waar ze zich fysiek begeven, of in welke branche ze werken), toon je andere content. Op je webpagina, landingspagina, maar ook in mails of je call to actions. Volgens onderzoek van HubSpot stijgen conversieratio’s met maar liefst 20% zo gauw contextual marketing geïmplementeerd werd. 

Wij worden er woest enthousiast van, maar we moeten wel een kanttekening erbij zetten. Contextual marketing is een gevorderde marketingtechniek - dus begin klein. Anders is het heel makkelijk om overweldigd te raken van de mogelijkheden. Start met kleine implementaties, kijkt wat er gebeurt, en werk vanuit daar verder. Of schakel ons ervoor in (maak je ons én jezelf blij mee).

2. Rise of the (chat)bots 

In 2017 struikelden de marketeers over elkaar heen om te roepen hoe chatbots the next big thing zouden worden. In 2018 bleek... dat dat niet het geval was. Wat ons betreft hadden de Chatbots - zoals elke nieuwe technologie - wat groeipijnen. Maar wordt 2020 het jaar waarin we ze echt in grote getalen op zien komen. 

De kinderziektes zijn eruit, de techniek is sterk verbeterd en de keuze in chatbots is af aan het nemen. Klinkt negatief, is het niet - want de sterksten overleefden. 

Waar een chatprogramma een medewerker nodig heeft die scherp moet zijn op inkomende vragen en opmerkingen, werkt een chatbot op zichzelf staand. Vooral voor bedrijven met een grote klantgroep, is zo’n chatbot een perfect filteringsysteem. Eerst komt de chatbot. Achterhaalt deze bot dat de klant een complex vraagstuk heeft, stuurt hij deze door naar een medewerker.

Maar alle basale vragen, zoals je openingstijden, je locatie, specifieke producten, etc. - die kan de bot beantwoorden. Zo houden de medewerkers veel meer tijd over voor zaken die de organisatie meer opleveren. En de chatbot is 24/7 aanspreekbaar en reageert altijd direct. 

Gartner voorspelt dat in 2021, 15% van alle customer service interacties wereldwijd door artificial intelligence, zoals chatbots, gedaan zal worden. Komt dat uit, dan is dat een stijging van 400% ten opzichte van 2017. 

Meer weten over chatbots en of ze langzaam volwassen genoeg zijn om jouw organisatie goed te representeren? We schreven een kort en verdiepend artikel

3. Persoonlijk chatten

Naast de chatbots, voorspellen we ook een grote groei in de persoonlijke chats. In 2020 zullen steeds meer bedrijven kijken hoe ze beter gebruik kunnen maken van persoonlijke chatmogelijkheden. Oplossingen als WhatsApp for business, Facebook Messenger en marketing automation chats worden steeds populairder en zijn redelijk gemakkelijk te implementeren. 

Op Facebook Messenger alleen al worden jaarlijks 10 miljard berichten tussen bedrijven en personen verstuurd. De vraag vanuit de klant is er dus zeker. Bezoekers vinden het gemakkelijk en prettig om snel een berichtje te kunnen versturen, in plaats van telefonisch of via mail contact op te zoeken. De drempel ligt lager. En dat is mooi voor ons als marketeers, want hoe meer mensen contact met ons opnemen, hoe makkelijker we onze marketing kunnen personaliseren. 

Door middel van chatprogramma’s kunnen organisaties: 

  • Direct contact met de klant om een relatie op te bouwen 
  • Als middel voor customer service en support 
  • Klanten vertellen over producten en diensten 
  • Verkoop boosten 

En nog veel meer. Voor veel bedrijven in Nederland kan persoonlijke chats opnemen in de marketingmix daarom echt een toegevoegde waarde zijn. Een waarde die in 2020 nog meer benut gaat worden. 

4. Hapklare content

Content marketing blijft belangrijk in 2020. Niet alleen kun je door middel van content je kennis en expertise aan mogelijke klanten tonen, het is ook je content die zoekmachines indexeren en waarop jij organisch gevonden wordt. Content is de voeding voor je zoekmachine optimalisatie. 

Dat gezegd hebbende, worden we steeds meer gebombardeerd met media. In 2011 werd de inschatting gemaakt dat we dagelijks een dusdanige hoeveelheid data binnen krijgen, dat die gelijk staat aan 174 kranten. Sinds dat moment zijn we steeds meer content gaan produceren en consumeren - het internetgebruik in Nederland stijgt namelijk nog steeds en Nederlanders besteden steeds meer tijd op hun smartphone: in 2018 ging 62% van alle communicatie via smartphone, tegenover 48% in 2015. 

Daarom is het belangrijk dat je - naast de SEO content - ervoor zorgt dat je ook hapklare en makkelijk verteerbare content maakt. We voorspellen dat social media kanalen daar ook steeds meer op ingericht worden. Zo paste Facebook afgelopen jaar het aantal regels dat de gebruiker standaard ziet boven een advertentie al aan van zeven naar nog maar drie regels. Alles wat langer is, valt onder de “lees meer”-mogelijkheid.  

Die trend zal in 2020 doorzetten. Zorg dus dat je copy kort en krachtig is, en zorg dat je waar mogelijk de overstap maakt naar visuele middelen:

  • Video’s
  • Livestreaming
  • Infographics
  • Foto’s
  • Grafieken

maar ook de echte interactieve content, zoals: 

  • Shoppable posts
  • AR oplossingen
  • VR oplossingen
  • 360 graden video’s
  • Quizzen polls

Dat soort content gaat in 2020 het digitale verschil maken. 

Wij kunnen niet wachten! 

P.S.

Laat je niet gek maken door alle trends, hè. Wij in Limburg staan immers bekend om onze nuchterheid. De basis van goede marketing is ook in 2020 nog heel voor de hand liggend. Duidelijke doelen voor je organisatie en wat je ook doet, je doelgroep voorop zetten. Ken je klant, ken hun vraagstukken, ken hun reis en speel daar op in. Zo lang jij de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon geeft, ben je goed bezig. De manier waarop, dat vloeit daar automatisch uit voort. Blijf scherp, blijf evalueren en blijf doorontwikkelen.

Ook in 2020 helpen wij je daar natuurlijk graag mee. Of je nou die basis weer even opnieuw wil bekijken, of direct in geavanceerde marketingtechnieken als contextual marketing of AR wil duiken. Snel tot een antwoord komen? Met onze trendsessie ben je binnen een paar uur helemaal klaar voor het nieuwe jaar.

Boek nu je trendsessie!

Excited?

Ons eerste gesprek is sowieso vrijblijvend - en we garanderen dat je op z’n minst met flink wat inspiratie op zak wegloopt. Zin in koffie?